Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pistvakten

Chrysler 30 hk vill inte starta (i år) - tips felsökning?

Rekommendera Poster

Min gamla Chrysler (70-tal) har sedan jag köpte den för 3 år sedan alltid startat villigt, om än inte velat gå tryggt på tomgång utan ibland dött. Lite högre gas (och därmed framdrift) har ofta motverkat detta.

Nu när jag idag sjösatt båten vill den inte starta alls. Det är full sprutt på startmotorn och gnista har jag på båda tändstiften, och tändstiften ser rent blöta ut. Jag har provat att pumpa på blåsan (men då läcker bränsle ut i anslutningen till motorn), med och utan förhöjd tomgång på gasreglaget liksom med och utan choke på tändningslåset. Ingen tendens till att tända bara någon liten märklig "hostning" då och då. 

Är blöta tändstift en garanti för att bränsle kommer fram?

Ska jag prova med startgas och isf var?

Spelar det roll om tändkablarna sitter fel?

Ska jag tömma ur bränslet och prova med nytt?

Tacksam för alla tips!

20210801_174258.jpg

20210801_175232.jpg

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

syns ngn rörelse vid förgasarn. vid aktivering av choken 

blöta stift troligen bensin , vädra motorn stift urtagna kör starten 20 sek. med full gas

tkablar måste sitta rätt ser bra ut  men aldrig sett sån förr:)

bränsle ja prova med nyblandat. fjolårets tänder inte lika bra

chrys... 3år utan att skruva, liknar humlor ken inte flyga  , sorry 

täta bränsleanslutningen (brandfara mm)   B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anlände till stugan igen ikväll och "torrkörde" cylindrarna ca 15 sek.  Jag råkade sedan skifta plats på stiften, vilket jag noterade när tändkablarna skulle på igen och den första inte passade pga det stiftet saknade topphylsan vilket andra inte gör. Då passade jag på att skifta plats på kablarna och utan minsta tvekan startade motorn.😄 Jag är rätt säker på att det var orsaken, trots att tidigare googleträffar sa att det inte spelar roll på en 2-cylindrig 2-taktsmotor, och jag ska genast märka upp tändkablarna i detta läge. 

 

Då passar jag på att fråga om det finns en lösning på det tidigare problemet med att motorn vill stanna på låga varv, jag tror med både varm och kall motor men definitivt  varm. Lågt tomgångsvarv? Fel blandning? Hur justerar man isf det?

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Pistvakten:

trots att tidigare googleträffar sa att det inte spelar roll på en 2-cylindrig 2-taktsmotor, 

Detta är ingen generell sanning utan gäller för motorer där båda stiften tänder samtidigt i ett så kallat Wasted Spark system. Dessa är ganska vanliga och gäller nog färre än hälften av motorerna och finns säkert inte på gamla motorer med brytarspetsar som denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...