Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bregottfabriken

Vad är detta för båt?

Rekommendera Poster

Hej. Behöver hjälp med att lista ut va detta är för båtmodell. Hittar inggen typskylt. Den är 470 lång och har två längsgående soffor på varje sida. Har akter för kortrigg. Liknar ockelbo t16. 

16278214247467210882413598440777.jpg

16278214720032209255938525517153.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån Delta 15 då? Om denna nu är två fot kortare än en 17...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den påminner extremt mycket om Meteor Sport men i Sverige?

Jag har själv en Meteor Sport stående på land med det är i Finland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare Vator 15 har inte den där upphöjningen mellan vindruta och däck, men jag hittade en äldre modell som är rätt lik. Det stod att det skulle vara en Vator 15, således en finsk sportbåt.

image.png.a6598ccf0f2a77727df9dc025bc585c8.pngimage.png.0d15fd4b8e3dcc00192d125a034eb2b2.pngimage.png.0395afdf6bbdfa4d2138e3613c6f1325.png
  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag backar på det där om Vator. Meteor Sport bör det vara. Troligen har de som lagt upp bilder med texten Vator 15 (hittade ytterligare några), inte vetat vilken modell de haft, utan gissat på Vator. Jag fann ytterligare en bild på ovanstående båt, där det tydligt framgår att inredningen bestod av en separat förarstol och sedan en L-formad soffa. Men andra bilder på Meteor Sport visar längsgående säten. Men det kan ju skilja mellan olika årsmodeller.

Hittade klipp på YouTube när jag skrev meteor sport i sökfältet, varav åtminstone två handlade om sportbåten i fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Kalle_Anka said:

Den påminner extremt mycket om Meteor Sport men i Sverige?

Jag har själv en Meteor Sport stående på land med det är i Finland.

Har du kört med din? Tänkte va du har haft för motor på den. Om en 70hk 2takt blir för mycket? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 70 hk låter mycket men jag tror inte det är för mycket ifall du lyckas hitta en 70 hk med kort rigg. Eller tänker du bygga om akterspegeln till lång rigg?

 

Jag fick aldrig någon riktig motor av mina föräldrar till min båt. Jag hade en skruttig Chrysler 35 hk och det var precis att båten planade med en 16 åring ombord. Efter några år så skar växelhuset på motorn och sen dess har båten legat på land dåligt övertäckt i 25 år. Och nu är båten i ett så pass dåligt skick att den nog borde huggas upp.

 

Men jag undrar ändå över din båts ursprung. Har du lyckats komma över en finsk båt eller har samma båt sålts i Sverige under ett annat varumärke? För jag har aldrig läst om Meteor Sport på någon svensk hemsida någonsin, bara på finska hemsidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har höjjt akterspegeln då jag har en långriggare. Tänkte prova å se om det funkar. Köpte denna nyss. Ingen aning om ursprung på denna då förra ägaren inte verka brytt sig så mycket om den. Den verkar ha varit gul, förra ägaren ha försökt måla den svart men de ser hemskt ut. Så ska slipa ner allt och måla om den fint igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkörde idag. Går fint i vattnen och planar tidigt. Fick upp den i 32knop med två personer i. Byter jag stigning på propellern gör den säkert några till. Tyck den gick bra med 70hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/3/2021 at 3:12 AM, Kalle_Anka said:

Jag tycker att 70 hk låter mycket men jag tror inte det är för mycket ifall du lyckas hitta en 70 hk med kort rigg. Eller tänker du bygga om akterspegeln till lång rigg?

 

Jag fick aldrig någon riktig motor av mina föräldrar till min båt. Jag hade en skruttig Chrysler 35 hk och det var precis att båten planade med en 16 åring ombord. Efter några år så skar växelhuset på motorn och sen dess har båten legat på land dåligt övertäckt i 25 år. Och nu är båten i ett så pass dåligt skick att den nog borde huggas upp.

 

Men jag undrar ändå över din båts ursprung. Har du lyckats komma över en finsk båt eller har samma båt sålts i Sverige under ett annat varumärke? För jag har aldrig läst om Meteor Sport på någon svensk hemsida någonsin, bara på finska hemsidor.

Ett långskott. Men vet du vars man kan få tag i kapell och andra delar till en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kapellmakare bör kunna mäta o malla sig fram till ett passande kapell utan att veta vad är för båt. Går nog att knåpa ihop själv om man ids också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Bregottfabriken:

Ett långskott. Men vet du vars man kan få tag i kapell och andra delar till en sådan?

Kul att båten fungerar bra.

Nej tyvärr så har jag ingen aning var man få tag i reservdelar eller tillbehör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...