Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JonatanB

VP AD41B tjuvstartar

Rekommendera Poster

Hej!
Har precis införskaffat oss vår första båt och samma dag började problemen haha.

Jag är inte ny i båtlivet och har skruvat en hel del med mina föräldrars VP-motor innan, men på det stora hela är jag inte så kunnig på att meka.

Det är en Nimbus 28 DC med en AD41B som parkerat på vår plats nu.

 

Jag var och tittade på båten och provkörde den, allt fungerade perfekt!

Kastade loss och körde iväg en timme och tankade, inga som helst problem.

Tidigare ägare har efter kontakt heller aldrig haft detta problemet och jag litar på honom, så det verkar ha uppstått på vår hemresa (tror jag väntar med att köra en Triss ett tag ;))

 

Vi hade 4-5 timmar i ganska hård sjö första dagen och efter detta kom problemet 2 gånger. Dagen efter kom det ytterligare 2 gånger och i slutet av andra dragen var problemet konstant. Motorn dör när man slår av på gasen till tomgång eller till lägre varv. Den går heller inte inte att starta igen på tomgång, utan man måste ha lite mer gaspådrag och då startar den utan problem.

 

Allt fungerar hur bra som helst när man kör båten men problemen uppstår när man slår av på gasen och ska t.ex lägga till. Dvs när det är som mest kritiskt,

Det går inte heller att gå ned från gas till back, utan då hinner den dö.

 

Startar jag motorn kall så spinner den som en katt. Startar helt utan gaspådrag, rakt upp och ned på tomgång. Inga som helst problem då, utan det verkar endast vara när den är varm. Bränslefilter bytt innan sommaren i år. Tomgången ligger på 650-700 varv.

När jag luftade systemet kom ingen luft utan det kom diesel direkt.

 

Har läst andra trådar att det kan vara problem med returen och att motorn därmed får för mycket bränsle så den ”drunknar”. Jag vet dock inte hur jag ska undersöka detta? Känns otippad att det sitter fast något i slängen, eller är det andra delar av returen jag ska kontrollera? Är det just smuts jag ska leta efter att ta bort eller vad kan problemet vara med returen isf?

Andra tankar och idéer på vad det kan vara?

 

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubriken har blivit felaktig som ni säkert sett. Motorn stannar ju och alltså inte tjuvstartar. 😄

Har kontaktat admin för korrigering.

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sån enkel åtgärd så jag skulle i alla fall prova att ställa upp tomgången lite. Har samma motor och hade problem i början att motorn dog ibland när jag skulle lägga till. Tycker motorn inte verkar må sådär himla bra under 700 varv.  

 

Tomgången är lätt att ställa, det är ett stopp där gasvajern sitter fast på motorn. Där skruvar du bara ut stoppet lite så att den ligger, enligt min mening på i alla fall 700.

Redigerad av batakarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev JonatanB:

Tack för ditt svar! Har du din på 700 eller vad ligger din på? 

Ja ca 700, kall. Sen ökar den något när den är varm, helt naturligt.
Enligt manualen ska hålla dig under 800 för att inte belasta drevet onödigt hårt när du lägger i fram/back. 

Jag har för mig jag använde nyckel 10mm och en rak mejsel för att dra det, man måste hålla emot med nyckeln och skruva med mejseln om jag mins rätt.

Redigerad av batakarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade samma problem med samma symtom, på en Perkins 4.108, startade hur fint som helst kall och dog som din varm. Mitt fel var en sliten insprutningspump med för stort inre slitage som blev större när motorn blev varm. Detta felet kommer inte plötsligt utan ökar över tid och med värme. Testa att kyla insprutningspumpen.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...