Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kenneth_S

Startproblem Yamaha 4hk

Rekommendera Poster

Utombordaren till vår gummibåt har bestämt sig för att strejka. Det yttrar sig i att när jag drar i startsnöret så händer nada och noll. Det som ska hoppa upp och dra runt så att motorn startar, gör inte det. Det blir inget "ffrrrr, ffrrr" när jag drar i snöret, det bara åker ut och fjädrar tillbaka in.

 

Någon som fattar vad jag beskriver? Någon som i så fall vet vad som hänt och hur jag ska laga rätt det?

 

Ser fram mot era svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Utombordaren till vår gummibåt har bestämt sig för att strejka. Det yttrar sig i att när jag drar i startsnöret så händer nada och noll. Det som ska hoppa upp och dra runt så att motorn startar, gör inte det. Det blir inget "ffrrrr, ffrrr" när jag drar i snöret, det bara åker ut och fjädrar tillbaka in.

 

Någon som fattar vad jag beskriver? Någon som i så fall vet vad som hänt och hur jag ska laga rätt det?

 

Ser fram mot era svar.

Helt oförklarligt, under förutsättning att delarna i magnapullstarten är så välsmorda som dom borde vara.😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu skruvat loss delen med atartsnöret, den del som går mot snurran. Där inne satt en genomgående bult med motsvarande mutter på utsidan. Den bulten håller väl fast snördelen och dragfjädern verkar det som, samt något som kan föras upp och ner. Tänkte att den delen ska på något sätt gå mot en mutter som sitter på startsnurredelen. Jag lossade muttern på utsidan och tog ut bulten, så att snördel och fjäder kunde lyftas, och den rörliga delen kunde åka fram och tillbaka. Jag vågade dock inte lyfta ur grejerna då jag tänkte att det kan vara svårt att få dit igen, ifall fjädern fjuppar ut och blir ohanterlig. 

 

Jag sprayade lite wd-40 på den rörliga delen, samt smetade lite universalfett på grejerna som rör sig. Drog tillbaka bulten, men då kunde jag inte få dit muttern på utsidan, för att låsa bulten. Drog jag för mycket så satt dragsnöre och fjäder fast. Lossade bulten lite så att den rörliga delen kunde gå lite upp och ner. Satte dit grejerna, och då hakade saker och ting tag i snurredelen, så att jag kunde starta motorn. Den kom igång på ett kick. Stannade motorn då jag inte hade insuget i vatten. Fyllde en tunna med vatten och skulle dra igång motorn, och då var felet tillbaka - Inget hookade tag i snurredelen så motorn inte kunde dras igång. Bara dragsnöret som gick ut, och fjädrade tillbaks.

 

Jag gjorde om proceduren, och fick det till att hooka tag en gång till. Skruvade dit allt, satte på kåpan och skulle dra igång, och då var samma problem tillbaka igen...

 

Jag har förstått att det har något med bulten och det den håller fast att göra, men vad? Vad missar jag, som gör att problemet kommer tillbaka?

 

Om nån vet, svara gärna. Jag kan inte sånt här själv, men jag kan mickla och skruva bara jag får en förklaring på vad jag gör fel, och vad jag ska göra istället så att det blir rätt och fungerar.

 

Tar tacksamt emot svar och tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen klockren lösning men du har nog ringat in felpunkten ,skruven/muttern . ev ngt som ändrat sig sliten bricka rost . prova med låsmutter då kan du skruva fast lagom, se så att "pinnen" går ut före snöret. (min snöslunga var lika tog isär satte ihop funkade) .  B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev bemek:

ingen klockren lösning men du har nog ringat in felpunkten ,skruven/muttern . ev ngt som ändrat sig sliten bricka rost . prova med låsmutter då kan du skruva fast lagom, se så att "pinnen" går ut före snöret. (min snöslunga var lika tog isär satte ihop funkade) .  B

Tackar. Kollar detta nästa gång jag hinner kolla på grejerna 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...