Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Problem med Nasa BM-1, kanske...

Rekommendera Poster

Nackdelen med Victron är att de envisas med blå bakgrundsbelysning. Det är den färg där ögat har sämst upplösning och som stör mörkerseendet mest. Och så stör det mig. (På bilden nedan ser "min" belysning kanske blå ut, men den är faktiskt vit. Och dimning styrs automatiskt av omgivningsljuset).

 

Har f.ö. en billig lösning för båda batteribankerna - en egen konstruktion med algoritmer som jag pillade fram grunden till redan i förr-förra båten. Tog ett tag innan man fick kläm på alla parametrar som styr. Huvudjobbet görs av en mätenhet nära batterierna/shuntarna, sedan skickas data seriellt till en presentationspanel. Dessutom kan man då passa på att stoppa in lite andra saker som kanske är unika för just den egna båten men som kan vara "kul att ha". Tempen i VVB t ex..

 

Den nyss inmonterade i den nya båten (bilden) är redan under omarbetning. I dagarna får jag hem en TFT-display (typ mobiltelefon) och processorn blir nu en PIC med CAN. Så till nästa säsong visas inte bara nuvarande data utan också status på alla tankar samt motorns förbrukning (i liter per sjömil) via NMEA 2000. Dessutom i färg.

 

battinstr_panel.jpg

På bilden är motorbatteriernas och solpanelernas huvudbrytare inte påslagna och instrumentet är inte inställt på rätt laddstatus (fotot togs under ett test av larmdioden högst upp). Vore ju skottpengar på att köra ner en AGM-bank till 9%. Så behöver ingen påpeka det 😛

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jonas2307:

Jag har haft liknande problem med min Nasa sista åren.  Den visade helt galet till slut, ibland över 100% kapacitet, laddning trots avstängd båt, plötsligt kunde den varma för tomma batterier osv. 
I år tröttnade jag och bytte till en Victron 712, som funkar perfekt. 

När jag demonterade min gamla BM-1 så insåg jag att kablaget var tämligen oxiderat, inte alls förtennat som det kanske borde varit. 
Det tror jag var skälet till problemen. 
När jag får tid så kanske jag byter kablaget och ser om den funkar igen. Någon gång alltså…

Jag kollade idag, hade loss kablarna, kontrollmätte dem, och dom var ok, ohmmätte shunten, 0,6 ohm med en enkel multimeter och krokodilkämmor.

Det började bra med att den visade relevanta värden, men jag har fortfarande 105% batterikapacitet, trots att jag har två kylar igång.

Jag får se vad dom har för grejer i Strömstad.

Victron, hur stort är det? Ø52mm? Undrar var man kan få tag i en hålsåg där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag vet inte jag. Man får i alla fall 2-3 hyfsade förbrukarbatterier för priset av en sån Victron-mätare. Hade hellre haft den extra batterikapaciteten än en mätare för att kunna ha koll på kapaciteten.

 

Jag kan hålla med till viss del. Men man får inte alltid plats med fler batterier och, vilket jag ofta påpekar, varför har nya, dyra båtar mätare för bränsle, vatten, septik etc men inte för batterierna? Jag har träffat många som har en enkel voltmätare, ofta i form av fem olika staplar utan värden, och när den högsta stapeln är tänd tror de att batterierna är fulla!

Sen kan ju inte alla ha så avancerade lösningar som @IngemarE har byggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag kan hålla med till viss del. Men man får inte alltid plats med fler batterier och, vilket jag ofta påpekar, varför har nya, dyra båtar mätare för bränsle, vatten, septik etc men inte för batterierna? Jag har träffat många som har en enkel voltmätare, ofta i form av fem olika staplar utan värden, och när den högsta stapeln är tänd tror de att batterierna är fulla!

Sen kan ju inte alla ha så avancerade lösningar som @IngemarE har byggt.

Jojo, en ny båt för 2-4 miljoner ska så klart ha en mätare för några tusen. Men en flera årtionden gammal båt kanske i första hand ska ha en större batteribank. Först när det verkligen är slut på plats för fler batterier kan det vara aktuellt. Tycker jag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar väl om intresse också kanske?

Jag är tekniker och gillar att mäta, det är att veta liksom…

Köpte min Victron på eBay, från en spansk handlare tror jag, gav knappt 1800 ink frakt. Det får man inte så många batterier för. 
Eller, jo, ett AGM ungefär, från den tyska firma som jag köpte ett par ifrån ungefär samtidigt som jag köpte mätaren. 
 

Min båt är en 70-talare, men det innebär ju inte att all utrustning är från den tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev jonas2307:

Handlar väl om intresse också kanske?

Jag är tekniker och gillar att mäta, det är att veta liksom…

Köpte min Victron på eBay, från en spansk handlare tror jag, gav knappt 1800 ink frakt. Det får man inte så många batterier för. 
Eller, jo, ett AGM ungefär, från den tyska firma som jag köpte ett par ifrån ungefär samtidigt som jag köpte mätaren. 
 

Min båt är en 70-talare, men det innebär ju inte att all utrustning är från den tiden. 

Jag är av åsikten att man ska köpa billiga, enkla batterier. Livslängden är det i verkligheten ingen egentlig skillnad på, och de uppför sig i övrigt mer eller mindre likvärdigt. Så att betala sviniga summor för AGM är bortkastade pengar. Så för 1800 spänn får man i alla fall två blybatterier. För listpriset, ca 3000 kr för en Victron som nämndes tidigare, får man tre bra batterier, eller två lite större.

Jag gillar också att mäta, men jag har hellre en större batteribank innan jag monterar in en mätare för många tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier finns det många olika uppfattningar och erfarenheter av.

Jag har mina från arbete inom eldrift, men det är så klart fortfarande mina egna. Andra kan mycket väl ha skilda tankar om ämnet. 
 

Jag skulle också välja större bank om jag var tvungen att prioritera, i mitt specifika fall så valde jag att prioritera båda, jag har tillräckligt stor bank för mina behov och de instrument som jag vill ha. 
Nu har jag närmare 400Ah i förbrukningsbanken och har de möjligheter jag känner mig tillfreds med avseende mätande och laddning av den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag priotera med både batteri 720ah och instrument, gott att veta när det är dax att puttra iväg mot nya mål så att batterier får lite laddning. Med hjälp av smart shunten vet jag om batteri banken räcket till för att ligga kvar en natt till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

men jag har hellre en större batteribank innan jag monterar in en mätare för många tusen.

Vet en som resonerade precis så. Köpte billiga batterier för 4000 men skippade mätaren som jag hade rekommenderat. Mitt i sommaren hade han kört slut på sina nya batterier pga djupa urladdningar. De klarade knappt att hålla kylen igång. Blev en uppsättning nya för 4000 som sedan höll ca en säsong. Detta var ett antal år sedan men efter detta satte han in en tankmätare för batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev ChristerN:

Vet en som resonerade precis så. Köpte billiga batterier för 4000 men skippade mätaren som jag hade rekommenderat. Mitt i sommaren hade han kört slut på sina nya batterier pga djupa urladdningar. De klarade knappt att hålla kylen igång. Blev en uppsättning nya för 4000 som sedan höll ca en säsong. Detta var ett antal år sedan men efter detta satte han in en tankmätare för batterierna.

Men det där har ju inget med mätaren att göra. Det var ju bara klantigt att använda för mycket. Mätaren fyller främst funktionen att få detaljkoll, men en enkel spänningsmätare och lite enkel matematik räcker gott för att hålla urladdningen på en säker nivå.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

men en enkel spänningsmätare och lite enkel matematik räcker gott för att hålla urladdningen på en säker nivå.

Nej. Jag menar att den metoden är mycket osäker. En liten solpanel lurar lätt användaren att batterierna är mycket bättre laddade då spänningen hålls hög även om batterierna har dålig laddstatus.  

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Nej. Jag menar att den metoden är mycket osäker. En liten solpanel lurar lätt användaren att batterierna är mycket bättre laddade då spänningen hålls hög även om batterierna har dålig laddstatus.  

Självklart får man kolla under natten, när de inte laddar, plus att, som jag skrev, matematiken får spela in. Man får räkna på vad för förbrukare man har och göra en budget. Det mesta är ju förutsägbart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Men det där har ju inget med mätaren att göra. Det var ju bara klantigt att använda för mycket. Mätaren fyller främst funktionen att få detaljkoll, men en enkel spänningsmätare och lite enkel matematik räcker gott för att hålla urladdningen på en säker nivå.

 

Jag har hört och sett liknande resonemang och beteende.

I grund och botten bygger det på att personen i fråga har noll elkunskap och lika låg känsla för hur saker och ting fungerar. Jag menar nu inte att man skall vara elingenjör men man måste ha en känsla för hur det funkar.

I det ena fallet förklarade jag med liknelsen av att sätta in och ta ut pengar på banken, där inkomsterna motsvaras av vad generator, laddare och solcellspaneler ger. Utgifterna var ju då framförallt kylskåp och andra förbrukare. Medan batteriet var bankkontot, då gick det hem, och även om en del idioter utblottar sig i Lyxfällan, så förstår nog ändå de flesta att man inte kan leva över sina tillgångar, iallafall om man har en batteribank, den godkänner ju inga lån eller lämnar kredit. Å andra sidan ger den ingen ränta heller, men det gör ju inte den vanliga banken heller....

 

I det andra fallet var personen i fråga inte alls mottaglig, han visste ju minsann bäst, men blandade ihop ström, volt och watt värre än den norske elektrikern, ”Edward Greig” (Rolv Wesenlund) i Picassos äventyr. Denne hade ju dessutom kylen kopplad på startbatteriet, eller det var synnerligen fulkopplat i den båten då batteribankerna inte var åtskiljda alls. Hur han kom från Väderöarna vet jag inte riktigt, måhända var SSRS där och gav starthjälp.

 

Min BM-1 har iallaflall gett upp, eller gått in för att ge desinformation. Även om shunten är helt bortkopplad från instrumentet visar det ömsom på laddning eller förbrukning.

 

Det kanske är dax att smörja in sig med solskyddskräm, de stora panelerna ger mellan 7,5 och 8 ampere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Men det där har ju inget med mätaren att göra. Det var ju bara klantigt att använda för mycket. Mätaren fyller främst funktionen att få detaljkoll, men en enkel spänningsmätare och lite enkel matematik räcker gott för att hålla urladdningen på en säker nivå.

 

Inte heller jag ger dig medhåll om detta, en voltmeter kan ju visserligen vara bra, men den berättar inte hela sanningen. Om man skall förlita sig på en sådan måste man läsa av den flera gånger i timman och föra protokoll på mätvärderna, för att bara kunna få en hum om förbrukning och laddning. 
Och det är ju det som dessa batteriövervakningssystem gör, och då inte bara håller reda på spänningen utan även på den ström som passerar åt ena eller andra hållet, med hjälp av ett inprogrammerat värde för batterikapaciteten kan ju då även instrumentet vara ”tankmätare” och berätta med en batteristapel eller i % hur mycket som finns kvar. Sedan har dessa instrument några funktioner till som kan vara informativa, hur lång tid jag kan förbruka i nuvarande utsträckning innan det är dax att ladda, och tvärtom, hur länge måste jag ladda för att batteribanken skall bli full.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Nej. Jag menar att den metoden är mycket osäker. En liten solpanel lurar lätt användaren att batterierna är mycket bättre laddade då spänningen hålls hög även om batterierna har dålig laddstatus.  

Ja, man måste läsa av spänningen utan laddning från solen eller något annat.

Jag föredrar att göra en avläsning på kvällen någon gång när kylen är i drift.

 

38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man skall förlita sig på en sådan måste man läsa av den flera gånger i timman och föra protokoll på mätvärderna, för att bara kunna få en hum om förbrukning och laddning. 

Njae, jag läser normalt av någon gång varje eller varannan dag. Det gäller ju bara att hålla sig över en viss spänning.

  • Är det soligt behöver man inte läsa av alls, då vet man ju att man har laddning.
  • Är det molnigt kanske man behöver kolla både på morgon och kväll.

Med det sagt så skulle inte en batteritankmätare hjälpa mig mer än en voltmeter att inte ladda ur batterierna.

Det går utmärkt att hålla tillräckligt bra koll mha. att kolla spänningen någon gång om dagen. Några beräkningar ägnar jag mig inte åt.

 

Sedan förstår jag att det finns funktioner som är bra, intressanta och/eller roliga att ha.

 

Vi är alla olika!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt en hämtorder hos Seasea i Strömstad, en Victron BMV-700, som som nu har kampanjpris på, och det är väl samma pris som det var innan senaste höjningen.... Samt en ny Clarion radio. 
 

Radion gick ju sönder också, spänningstopp föreslog @raol, tror jag, vid det tillfället var inte landströmmen ansluten, naturhamn. Jag kopplade då in en reservradio som även den gick sönder, men den kunde jag felsöka och laga, en klen kopparbana bakom anslutningskontakten hade gått av.

 

Nu kopplas radion in på solcellsregulatorns lastutgång, den tycker man ju skulle bara stabiliserad, sedan kopplade jag ett störningsfilter och en diod i serie, den tar ju iallafall ned spänningen med 0,7 volt, om nu det hjälper, jag kan koppla på en till om det skulle behövas.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Samt en ny Clarion radio.

 

Sony har en marinstereo med klass-D förstärkare, digitalt slutsteg som drar mycket mindre ström än vanliga FET-Transistorer, dubbla bluetooth, handsfree och fjärrkontroll ingår.

Jag har förstått att du väljer dina grejor med omsorg men ville bara tipsa...

 

https://cdbilradio.se/bilstereo/bilstereo-enkeldin/sony/sony-mex-m100bt

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Radion gick ju sönder också, spänningstopp föreslog @raol, tror jag, vid det tillfället var inte landströmmen ansluten, naturhamn. Jag kopplade då in en reservradio som även den gick sönder, men den kunde jag felsöka och laga, en klen kopparbana bakom anslutningskontakten hade gått av.

 

Det är troligen ett överspänningsskyddet som har börjat att leda ström kan skapa sådana skador.
Om du känner dig rik kan jag rekommendera Fusions musikapparater. De gör det lite enklare att koppla upp ifall man har apparaten installerad i ruffen och vill också kunna kontrollera den från fler ställen i båten. Man kan behålla de gamla högtalarkablarna och bara dra runt kan NMEA2000 kabel till plotter och utplacerade fjärrkontroller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Det är troligen ett överspänningsskyddet som har börjat att leda ström kan skapa sådana skador.
Om du känner dig rik kan jag rekommendera Fusions musikapparater. De gör det lite enklare att koppla upp ifall man har apparaten installerad i ruffen och vill också kunna kontrollera den från fler ställen i båten. Man kan behålla de gamla högtalarkablarna och bara dra runt kan NMEA2000 kabel till plotter och utplacerade fjärrkontroller. 

Jag tittade ju och försökte mäta och följa hur långt in på kretskortet spänningen fanns, och det var ju inte så långt, och det var bara ytmonterade komponenter som kanske inte låter sig bytas ut.

 

Nej, jag har inget sådant nätverk, och har blivit väldigt anti då det gäller att koppla ihopa och få olika sorters apparater att kommunicera med varandra. Dessutom är Fusion väldigt dyr, jo jag har ju naturligtvis tittat på en sådan också.
Förr eller senare, förhoppningsvis senare, blir jag väl nöd och tvungen att köpa ny navigationselektronik som då måste kommunicera via internt nätverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tittade ju och försökte mäta och följa hur långt in på kretskortet spänningen fanns, och det var ju inte så långt, och det var bara ytmonterade komponenter som kanske inte låter sig bytas ut.

Ytmonterat är lättjobbat om man har små lödkolvar. Ofta lättare än hålmonterat som kräver en lödsug. Men det också en del mitt tidigare jobb. 
Du kan ju alltid testa att löd ihop den avbrända ledaren och kör igen. Om överspänningskyddet har gått in, som ibland är en kraftigare zenerdiod kopplad till jord, så kan den har överlevt, brunnit av eller blivit en kortslutning. Ohmmät innan du kopplar in.

Men den radion verkar inte vara lämplig för båt om den inte tål överspänningarna. 
Om du absolut vill använda prylar som inte tål båtspänningen kan du lägga in en spänningsbegränsare. 
https://www.batsystem.se/sv/printproduct/index/index/sku/2776/

 

Men som många skriver borde en bilstereo tåla samma spänningar som båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag fick igång den billigaste stereon från Jula, och nu fixade jag även så att USB funkar, däremot säger den att det är error på SD-koret, men det jan ju vara interrupta filer på det, får kolla kortet i datorn nån gång framöver. Jag lade ju en liten lödfog på ledningsbanan där den gått sönder.

För att laga elektronik krävs inte bara en liten lödkolv, även andra saker som jag inte har ombord, ersättningskomponenter exempelvis.

Tack för tipset på stabilisatorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev anuba:

Om du absolut vill använda prylar som inte tål båtspänningen kan du lägga in en spänningsbegränsare. 
https://www.batsystem.se/sv/printproduct/index/index/sku/2776/

Intressant är att "Den gör det möjligt att ansluta LED-lampor utan DCDC-omvandlare för att eliminera EMC-störning mot annan utrustning". Men den själv är ju en DC/DC-omvandlare (med 180kHz switchfrekvens), så anslutna "utan DC/DC" lär de inte bli. Men man får ju hoppas och tro att stabilisatorns DC/DC är bra avstörd....

 

Som jag skrev skall detta dock vara ett icke-problem då en bil har minst lika mycket elspikar som en båt. Men det finns ju olika kvalitet och lösningar, även om de allmänna fordonskraven är sådana att hantering av överspänning via en simpel kortslutande zener inte räcker/fungerar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Som jag skrev skall detta dock vara ett icke-problem då en bil har minst lika mycket elspikar som en båt. Men det finns ju olika kvalitet och lösningar, även om de allmänna fordonskraven är sådana att hantering av överspänning via en simpel kortslutande zener inte räcker/fungerar.

I min båt hade någon monterat in fina Hide-a-light LEDar som downlight. De var absolut inte tåliga för båtspänningar. Då skapade jag en LED-domän genom att sätta en enkel LDO, LT1963AES8,  på ett kretskort, som klippte bort överspänningar utan att dra mer ström. 

Men en zenerdiod fungerar nästan lika bra.

Jag förslog Båtsystem stabilisator för den var lite mer lättillgänglig om man inte är så händig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev anuba:

I min båt hade någon monterat in fina Hide-a-light LEDar som downlight. De var absolut inte tåliga för båtspänningar. Då skapade jag en LED-domän genom att sätta en enkel LDO, LT1963AES8,  på ett kretskort, som klippte bort överspänningar utan att dra mer ström. 

Men en zenerdiod fungerar nästan lika bra.

Jag förslog Båtsystem stabilisator för den var lite mer lättillgänglig om man inte är så händig. 

Nej, en zenerdiod fungerar inte alls lika bra. Eller inte alls. Den börjar tokleda vid överspänning och kortsluter istället. Möjligen en zenerdiod i kombination med transistor, men då börjar det bli överkurs för de flesta.

 

Däremot kan en 15V zenerdiod rädda en apparat om matningen har en vettigt dimensionerad säkring och zenern är av lite högre effekt (några W och uppåt). Dessa tenderar till att brinna till kortslutning och inte avbrott OM de blir överbelastade, dvs det garanterar att säkringen går även om zenern går sönder.

Vad som händer vid överspänning är att zenern leder och drar säkringen till apparaten, innan spänningen blivit farligt hög. Har denna lösning på mina amatörradioprylar, i händelse av att nätaggregatet (13,8V) skulle sluta reglera. 

 

Däremot är LDO helt rätt !  Har samma lösning fast en annan 12V-modell (bara 250mV drop vid 2A) till min PC-skärm i båten, som inte gillar spänning över 13V. Upp till 12,5V in ger den samma som inspänningen minus 0,25V ut, över 12V blir det just 12V ut och inget mer.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BF4A91E8-81BD-4136-BA53-622FF27573AF.jpeg.e2d8533d93f7b87cacb41ae5f1d031ca.jpeg

 

https://www.electrokit.com/produkt/dc-dc-omvandlare-step-down-1-25-36v-0-5a/

 

En sådan här kanske fungerar? För 99 kr.

Eller ställer switchfrekvensen 180 kHz till det med en massa störningar? 
Electrokit har fler DC-DC omvandlare, både step downn och step up/step down.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

https://www.electrokit.com/produkt/dc-dc-omvandlare-step-down-1-25-36v-0-5a/

En sådan här kanske fungerar? För 99 kr.

Eller ställer switchfrekvensen 180 kHz till det med en massa störningar? 
Electrokit har fler DC-DC omvandlare, både step downn och step up/step down.

Kanske, då den enligt databladet på switchregulatorkretsen skall klara så lite som 0,3V skillnad mellan in- och utspänningen.

Däremot brukar dessa moduler kräva lite mer filtrering än vad som är "ombord" och, i detta fallet med öppen spole, troligen också skärmning för att inte störa alls på radio.

 

(Den absoluta switchfrekvensen - 180kHz - är egentligen inte så relevant för om det blir störningar eller inte, eftersom de för oss intressanta frekvenserna oftast motsvarar en massa ordningens övertoner från denna grundfrekvens i alla fall. Det viktiga är hur filtreringen på in/utgående ledare är gjord och i vissa fall hur switchdrosseln ser ut (skärmad eller inte). Några enkla kondingar, som är vad som sitter på kortet, räcker oftast inte).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

34513A02-57BA-447C-9F2F-27C86DF4B60C.thumb.jpeg.f4d8f3d702acae4d597b72df40677d13.jpeg

 

Det blev den enklaste Victronen.

Det ser ju ut som om det fungerar bra.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

34513A02-57BA-447C-9F2F-27C86DF4B60C.thumb.jpeg.f4d8f3d702acae4d597b72df40677d13.jpeg

 

Det blev den enklaste Victronen.

Det ser ju ut som om det fungerar bra.

Dessutom är den såpass liten att du ju kan få plats med en till bredvid 😁

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Peter_K:

Dessutom är den såpass liten att du ju kan få plats med en till bredvid 😁

Däremot skulle jag vilja ha en analog klocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...