Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Georg_Ohm

Problem med Nasa BM-1, kanske...

Rekommendera Poster

8DCC7A03-CC55-4EDF-AB8B-10FFC6F15306.thumb.jpeg.aa2b490233eca649bc9f925ca217ca83.jpeg

 

Jag är kanske paranoid, men jag tycker inte att det stämmer riktigt, jag har två kylar igång, men stapeln sjunker ingenting.

Nu har jag kopplat allting på förbrukarsidan efter shunten, endast minuskablar till batterierna på shuntens ingång, Jag har kollat att svart och vit, samt gul kabel sitter på rätt sida om shunten. Lilla solcellspanelen med regulator är ansluten direkt till den första minusskenan efter shunten, plus kan variera mellan start och reservbatteri. De stora solcellspanelernas regulator är kopplad direkt på shuntens utgång och plus på en säkringsdosa som är ansluten till förbrukarbatterierna.

 

Jag nollställt BM-1 x flera, men man skall nolla genom att trycka många gånger, stega ned på  V&A, det funkar inte, däremot kan man nolla med jättemånga tryck på TIME. Det fungerar däremot bra att trycka för plus på TIME och för minus på V&A när man justerar batterikapaciteten....

 

Även solcellsregulatorn är nollställd idag. Den ger som mest 14,4 volt, det verkar som om inte bilstereon tålde det, den funkar inte längre.

Får väl se om jag finner en ny utmed kusten, då kopplar jag den över regulatorns lastutgång, för den är väl stabiliserad? Skall koppla en voltmeter dit senare och se hur/om det varierar.

 

Jag har en annan voltmeter fast ansluten vid förarplatsen, den är kopplad via säkring direkt till förbrukarbanken eller via omkopplare till startbatteriet, den visar 13,2V ungefär likadant visar multimeter på litet olika mätpunkter ombord.

 

Vad tror ni, skall jag lägga en hämtorder hos Seasea i Strömstad på en ny BM-1 och en ny stereo?

 

Det ser ut som om den lilla modellen inte finns längre, så då undrar jag också hur mycket den stora bygger bakåt, krävs det håltagning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ha varit nån spänningstopp som skadat saker? Om flera saker slutar fungera korrekt samtidigt skulle jag då misstänka nåt sånt... Landströmsladdare som är trasig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Kan det ha varit nån spänningstopp som skadat saker? Om flera saker slutar fungera korrekt samtidigt skulle jag då misstänka nåt sånt... Landströmsladdare som är trasig?

 

Det är synnerligen ont om eluttag just här. Så det är bara solcellspanelerna som matat in ström och spänning i elsystem och batteribanken.

 

Det är dessutom en halv volts skillnad på regulatorns display och på BM-1. 

BM-1 mäter 10 cm efter batteriet, den andra 1,5 meter längre bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad med apparater. 
Förstår jag de rätt; ger solpanelerna 8,1 A? I så fall är det väl inte jättekonstigt att stapeln inte går ner. 
Hur ser det ut på natten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Oj, vad med apparater. 
Förstår jag de rätt; ger solpanelerna 8,1 A? I så fall är det väl inte jättekonstigt att stapeln inte går ner. 
Hur ser det ut på natten?

Samma, bilden togs på i morse, och då hade båda kylarna gått under natten, den ena dessutom i manuellt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Peter_K:

Oj, vad med apparater. 

Den analysen kan jag absolut hålla med om...

 

Jag skulle kollat batterispänningen med en handduk över solpanelen och varit nöjd om den låg över 12,2 volt med kylen igång och ganska nöjd om den låg över 12 volt.

 

I övrigt inget annat att tillägga än det Pseudonym brukar propagera för, det enkla båtlivet.

 

Vi är alla olika!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men eftersom spänningen ligger på 13,9-14,4V (vilket av instrumenten har rätt ?) så är ju batterierna inte under urladdning. Då är det ju inte konstigt om %-stapeln inte sjunker....

 

Sedan är bilstereoapparater - liksom allt som skall sitta i ett fordon - gjorda för att klara mycket misshandel på matningsspänningssidan (i alla fall de av kända fabrikat som inte är köpta av Mr Wang i Kinna). 15V och mer därtill under kortare tid är inga problem, inte heller överlagrade spikar på mångdubbelt det (som kan bli när kraftigt induktiva laster går på eller släpper, som startmotorer). Så att stereon lämnat in beror med största sannolikhet inte på det.

 

Edit: När det gäller spänningsmätning och instrument så skall man inte vara säker på att det stämmer. På min båt är voltmätarna i säkringspanelen (varvsmonterade) och min batteritankmätare överens på tiondelen och dessutom med min FLUKE-multimeter, men den dyra Raymarinelådan för femsiffrigt belopp visar alltid 0,3-0,5V mer än alla andra på sin lilla voltmeter (som man som tur är kan konfigurera bort så man slipper se den).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Den analysen kan jag absolut hålla med om...

 

Jag skulle kollat batterispänningen med en handduk över solpanelen och varit nöjd om den låg över 12,2 volt med kylen igång och ganska nöjd om den låg över 12 volt.

 

I övrigt inget annat att tillägga än det Pseudonym brukar propagera för, det enkla båtlivet.

 

Vi är alla olika!

Jag har inte så stora badhandukar ombord, men jag kan stänga av regulatorn.

Spänningen sjunker inte nämnvärt, då batterierna är fulladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Men eftersom spänningen ligger på 13,9-14,4V (vilket av instrumenten har rätt ?) så är ju batterierna inte under urladdning. Då är det ju inte konstigt om %-stapeln inte sjunker....

 

Sedan är bilstereoapparater - liksom allt som skall sitta i ett fordon - gjorda för att klara mycket misshandel på matningsspänningssidan (i alla fall de av kända fabrikat som inte är köpta av Mr Wang i Kinna). 15V och mer därtill under kortare tid är inga problem, inte heller överlagrade spikar på mångdubbelt det (som kan bli när kraftigt induktiva laster går på eller släpper, som startmotorer). Så att stereon lämnat in beror med största sannolikhet inte på det.

 

Edit: När det gäller spänningsmätning och instrument så skall man inte vara säker på att det stämmer. På min båt är voltmätarna i säkringspanelen (varvsmonterade) och min batteritankmätare överens på tiondelen och dessutom med min FLUKE-multimeter, men den dyra Raymarinelådan för femsiffrigt belopp visar alltid 0,3-0,5V mer än alla andra på sin lilla voltmeter (som man som tur är kan konfigurera bort så man slipper se den).

Efter kontroll  nu i några timmar så visar MT-5 samma spänning, som både en billig och en dyr multimeter kopplade på regulatorns lastuttgång, visar, så när som på några hundradelar, men det fluktuerar hela tiden och instrumenten uppdaterar olika snabbt.

95AF7D2F-3214-431F-BCA0-81D1031BBCA2.thumb.jpeg.96fb239f3ce154d3001319c79036d968.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att regulator och Nasa visar olika är inte konstigt.

Exempel:

Kylskåp går, drar den volt, Nasa visar mindre volt, regulator ger samma volt hela tiden oavsett kylskåpet gång.

 

Nu har jag samma märke på regulator och shunt, men ser varje morgon att MPPT jobbar på duktigt när solen lyser samt diff på volten in respektive ut.

 

Men det ser ut som tvärtom i ditt fall på först bilden, är du SÄKER på att ALLT går via Shunt? Ingen fulkoppling med ett lurande BT skiljerelä någonstans?

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

Att regulator och Nasa visar olika är inte konstigt.

Exempel:

Kylskåp går, drar den volt, Nasa visar mindre volt, regulator ger samma volt hela tiden oavsett kylskåpet gång.

Hur går det till när Nasa visar HÖGRE än regulatorn som på ursprungsbilden..?

🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur går det till när Nasa visar HÖGRE än regulatorn som på ursprungsbilden..?

🙂

La till lite i mitt inlägg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT. 

 

Garmin enhetspänning, info på displsayen, visar mellan

0.5 och 0.8 konstant för lite. 

 

Dåligt för en "voltmeter" a' dryga 10 papp. 

 

Blir garantifall till vintern. 

 

BT. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Att regulator och Nasa visar olika är inte konstigt.

Exempel:

Kylskåp går, drar den volt, Nasa visar mindre volt, regulator ger samma volt hela tiden oavsett kylskåpet gång.

 

Nu har jag samma märke på regulator och shunt, men ser varje morgon att MPPT jobbar på duktigt när solen lyser samt diff på volten in respektive ut.

 

Men det ser ut som tvärtom i ditt fall på först bilden, är du SÄKER på att ALLT går via Shunt? Ingen fulkoppling med ett lurande BT skiljerelä någonstans?

Nasas shunt ligger på minussidan, skiljerelän på plussidan, ingenting är nu kopplat direkt på batteriminus, allting går tillbaka genom shunten. Men jag skall idag kolla igen. Kanske kan det vara sp att fukt eller smuts hamnat i shunten, som tokigt nog sitter i motorrummet.

11 timmar sedan skrev Peter_K:

Hur går det till när Nasa visar HÖGRE än regulatorn som på ursprungsbilden..?

🙂

Jag tror mer och mer att min Nasa är kass.

10 timmar sedan skrev Hybro:

OT. 

 

Garmin enhetspänning, info på displsayen, visar mellan

0.5 och 0.8 konstant för lite. 

 

Dåligt för en "voltmeter" a' dryga 10 papp. 

 

Blir garantifall till vintern. 

 

BT. 

 

 

Samma med voltmetern i mina båda plottrar, men dom är elektriskt sett anslutna långt bort från batterier, solcellspaneler och generatorn, så ett spänningsfall på 0,5 till 0,8 eller tillochmed en hel volt är ju inte alls konstigt. Jag drog fram nya kablar direkt från batteriet till den nya digitala voltmetern och den visar ju mer, kontrollmätte med multimeter där och vid ena plottern säkring och det skiljde sig en en del, minns nu inte, men mer än 0,5 volt iallafall.

 

Så det är nog inte alls fel på din plotter, det är sannolikt installationen som dras med ett visst spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror mer och mer att min Nasa är kass.

Du har inte funderat på ett annat märke på mätaren, ett där du inte får värden över 100%? Ett pålitligt? Victron kanske?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Du har inte funderat på ett annat märke på mätaren, ett där du inte får värden över 100%? Ett pålitligt? Victron kanske?

Jag får se vad de har i butiken i Havstensund eller i Strömstad. Det låter kanske knäppt men det hänger en del på hur jag får plats med displayen, om det krävs håltagning, jag har en hel del verktyg med mig men ingen hålsåg. Nu sitter BM- och de andra grejerna monterad i eller på en 15 mm tjock mahognyplanka.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja... Jag förstår mycket väl detta med spänningsfall. Ang bl a mitt senaste OT-inlägg lite tidigare i tråden. 

 

Spänningsmätning strax intill plottern, m h a mycket tunna isolerade trådar, anslutna till stift på plotterns multikontakt. 

Multimetern inställd för likspänningsmätning visar i stort sett lika. 

Upplösningen lägre på plottern, så ev missvisning torde ligga på mindre än 5/100 V. 

 

Så visst är det spänningsfall i kablaget. 😛

 

 

 

 

 

- Och så mycket lättare att förstå om man skriver på vedertaget sätt. 

 

"Kylskåp går, drar den volt, Nasa visar mindre volt, regulator ger samma volt hela tiden oavsett kylskåpet gång." 

 

- Inte tusan drar kylen volt! Det drar ström. 

 

Och Nasa visar inte mindre Volt. 

- Det visar lägre spänning, med enheten VOLT. 

 

Regulatorer ger inte volt. 

- Generatorer alstrar ström med en viss spänning. Utan belastning en spänning över intern resistans. Annars skulle den skena, vad gäller spänning. 

 

(Och generatorer alstrar inte AMPERE.)

 

- Förslag: Leta rätt på ÅK9 Fysikbok, om det är svårt. 

 

 

 

IMG_20210801_100832.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev ChristerN:

Du har inte funderat på ett annat märke på mätaren, ett där du inte får värden över 100%? Ett pålitligt? Victron kanske?

NASA BM1 ska kalibreras, vad gäller kapaciteten på anslutna batterier. 

Konsultera bruksanvisningen. 

 

Men visst är det nice med typ 112 %. Man kan ju tro att batterierna fått nytt liv

😉

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

NASA BM1 ska kalibreras, vad gäller kapaciteten på anslutna batterier. 

Konsultera bruksanvisningen. 

 

Men visst är det nice med typ 112 %. Man kan ju tro att batterierna fått nytt liv

😉

 

 

 

 

Men det har jag gjort. Kalibreringen av kapaciteten är inga problem, men det är nollställningen som inte funkar. Därför tror jag att instrumentet är defekt.

I natt har ingenting förbrukats enligt instrumentet, men jag skall återigen kolla shunten så att det inte är någon överledning i den. Om så är fallet blir det ju ingen differens att för instrumentet att räkna på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu menar jag att instrumentet, ska kalibreras då batterierna är och varit fulladdade en tid. 

Då sätta kapaciteten till 100 %.

 

Eftersom denna typ av mätare jobbar med algoritmer över tid. 

Så ser jag att när skutan legat vid bryggan med solcell, utan belastning, så kan kapaciteten visas som dryga 100 %. 

 

Tänk om detta varit blockad att visa mer än 100%.

Mindre bekymmer för konsumenter överlag. 

 

Nåväl ser stapel och siffror som en indikering av status. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag får se vad de har i butiken i Havstensund eller i Strömstad.

Jag som klarar mig med en enkel voltmeter från Kjell undrar… varför är det en sådan panik att fixa detta..? Om mätaren nu pajat, fundera ut vad du behöver istället i lugn och ro, du har ju solpanelens mätare också. 
 

Korkad fråga säkert, men har du testat ”norsk omstart”, dvs att rycka ur alla kablar till mätaren och vänta en stund med att koppla in dem igen?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det låter kanske knäppt men det hänger en del på hur jag får plats med displayen, om det krävs håltagning

Välj då Victrons shunt som har BT och inte behöver någon display utan läses av på telefon eller platta. (Så kan du sätta ytterligare en voltmätare i gamla Nasa-hålet 😉)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Välj då Victrons shunt som har BT och inte behöver någon display utan läses av på telefon eller platta. (Så kan du sätta ytterligare en voltmätare i gamla Nasa-hålet 😉)

Man kan se det på ett annat sätt också. Inte bara fördel:

Jo, den behöver display. Den blir t.o.m. beroende av en extern ihopsynkad platta eller telefon, en extra pryl som man alltid måste ta fram (och ha laddad o.s.v.) då den saknar egen display.

Vår batterimonitor sitter väl synlig så att alla skall kunna se den. Blir mycket mer spontantittande än om man skulle behöva plocka fram och slå på "displayen" varje gång. BT som komplement - javisst. Men inte ersättare.

 

Påminner mig om exemplar nr 3 av vår nya båt som varvet byggde. Den var i princip helt app-styrd via BT. Men varför, förutom för att man kan ?  Jag står här och skall manövrera den där saken eller lampan strax intill. Vad är det för fel på en fysisk knapp....?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Man kan se det på ett annat sätt också. Inte bara fördel:

Jo, den behöver display. Den blir t.o.m. beroende av en extern ihopsynkad platta eller telefon, en extra pryl som man alltid måste ta fram (och ha laddad o.s.v.) då den saknar egen display.

Vår batterimonitor sitter väl synlig så att alla skall kunna se den. Blir mycket mer spontantittande än om man skulle behöva plocka fram och slå på "displayen" varje gång. BT som komplement - javisst. Men inte ersättare.

 

Påminner mig om exemplar nr 3 av vår nya båt som varvet byggde. Den var i princip helt app-styrd via BT. Men varför, förutom för att man kan ?  Jag står här och skall manövrera den där saken eller lampan strax intill. Vad är det för fel på en fysisk knapp....?


Samma sak kan man fråga sig i nya bilar. Jag anser att man som förare ALDRIG ska behöva titta ner på reglagen för att ändra t ex temperaturinställning, fläktstyrka, starta eller stänga av radion, m m. På äldre bilar är det tydliga, taktila reglage som man kan lära sig i "muskelminnet" och sen hantera oproblematiskt. På nyare bilar blir mer och mer styrt via pekskärmar, där man som användare inte får nån taktil återkoppling, och alltså MÅSTE titta bort för att hantera. Helt förkastligt!

En skärm är helt ok, men inställningarna där ska bara vara sånt man normalt inte behöver ändra under färd. T ex preferenser för hur backsensorerna ska fungera, balans/bas/diskant och kanalprogrammering i radion, och annat av det slaget. Allt annat ska vara mekaniska vrid/dragreglage eller knappar, med tydlig gruppering och tydligt skilda former för saker som inte hör samman.
 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag får se vad de har i butiken i Havstensund eller i Strömstad.

Jag som klarar mig med en enkel voltmeter från Kjell undrar… varför är det en sådan panik att fixa detta..?

Jag undrar också hur det kan vara panik att skaffa en batterimonitor? Det är ju inte direkt som att sakna sjökort och laddningen av batterierna verkar ju funka som den ska så någon "blackout" verkar ju inte vara nära förestående.

 

Fundera igenom hur och vad du vill ha framöver för att känna dig trygg ombord och för att övervaka batterierna och under tiden tror jag det kan bli ett skönt avbrott både för dig och besättningen att slippa försöka ha detaljkoll, någon form av KBT.

 

Nu måste jag nog påpeka att jag skriver detta i all välmening ser jag när jag läser det jag just skrivit.

 

Jag håller med om att det är bra att ha koll på laddstatusen, men det känns fel att det blir så viktigt att man genast måste skaffa en ny batteritankmätare. Vad går att förbättra för att slippa vara slav under en mätare på semestern.

 

Det värsta som kan hända är vad jag förstår att elen tar slut och det gör den ju oavsett om man har en mätare eller inte. Följden blir en skadad batteribank, vilket är lite värre än ett tillfälligt strömavbrott.

Om du inte redan har en spänningsstyrd utgång som slår av elförbrukningen vid låg batterispänning tycker jag det är en bra idé att skaffa en sådan. Då blir batteritankmätaren inte så viktig utan det blir mer en hjälp att se hur man klarar sig.

 

Med dettta sagt så...

Vi är alla olika!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har (ännu) ingen sådan där ”battery sawer” men jag har dessvärre en app i telefonen som larmar om batterispänningen blir för låg, ja jag får även ett mail. Det är GeoSafe som skickar det.

 

Nej inget appstyrt batteriövervakningsisnstrument.
När jag köpte båten fanns det en digital övervakning av båtens olika tankar, den funkade aldrig, det fanns redan en analog bränsletanktsmätare , nu finns det vanliga hederliga analoga mätare till vattentankar och septiktank.

 

Idag kopplade jag bort lilla solcellspanelens regulators minuskabel från mätshunten, och kopplade den istället till den primära minusskenan, där den andra regulatorns minuskabel redan är ansluten.
Detta är egentligen elektriskt sätt samma minuspunkt, då det går en 10mm2 minuskabel från shunten till denna minusskena.


Om just nu visar BM-1 mer adekvata värden, nu förbrukar kylskåpen ström, inte producerar... som man kunde vilseledas att tro förut.

Kanske är det ”elektrisk magi” eller någonting annat som störde mätningen när en av solcellsregulatorerna var ansluten till shuntens förbrukarsida.

 

Stora panelerna laddade på med 8,5 A alldeles nyss och omkring 5A registrerades av BM-1, resterande 3,5 A tog kylboxen hand om just då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Jo, den behöver display. Den blir t.o.m. beroende av en extern ihopsynkad platta eller telefon, en extra pryl som man alltid måste ta fram (och ha laddad o.s.v.) då den saknar egen display.

Jo, det finns en display man kan montera som fungerar precis som andra displayer.

https://www.victronenergy.se/battery-monitors/bmv-712-smart

 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem med min Nasa sista åren.  Den visade helt galet till slut, ibland över 100% kapacitet, laddning trots avstängd båt, plötsligt kunde den varma för tomma batterier osv. 
I år tröttnade jag och bytte till en Victron 712, som funkar perfekt. 

När jag demonterade min gamla BM-1 så insåg jag att kablaget var tämligen oxiderat, inte alls förtennat som det kanske borde varit. 
Det tror jag var skälet till problemen. 
När jag får tid så kanske jag byter kablaget och ser om den funkar igen. Någon gång alltså…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jonas2307:

I år tröttnade jag och bytte till en Victron 712, som funkar perfekt. 

Ett bra val, vad jag förstår. Skulle jag köpa nytt idag skulle det definitivt bli en sån. 
Ytterligare en fördel är att det är lätt att uppdatera programvaran. Bra framtidssäkring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte jag. Man får i alla fall 2-3 hyfsade förbrukarbatterier för priset av en sån Victron-mätare. Hade hellre haft den extra batterikapaciteten än en mätare för att kunna ha koll på kapaciteten.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...