Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Flytvästanvändning??

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Bra påminnelse. Jag har en bad/räddningsstege som sitter med både kardborreband och ett metallbygel, från fabrik. Senast jag höll på med kardborrebandet ville jag minnas att det var väldigt pilligt att få upp. Nu ska jag testa att det faktiskt går snabbt att få upp medan jag är i vattnet, annars spelar den stegen inte så stor roll…

Om stegens båda delar hålls i hop av ett väl så bra kardborreband håller det inte om man har en lina i stegens uppvikta del som man rycker hårt i. Jag har även sett att det finns dubbla plastklämmor att sätta på var sin stegpinne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Svårt att argumentera mot logiken i era svar. Flytväst på helt enkelt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Ove-T:

Det finns ytterligare en tragisk omständighet kring denna olycka som kanske hade kunnat vara räddningen. Båten hade en bra räddningsstege som tyvärr var fastbunden med ett kraftigt rep, helt omöjlig att få ner. Jag såg båten i Kullavik och det fanns tecken på att han kämpat för att ta sig ombord. Kravet på räddningsstegar på nya båtar är minst 56 cm ner i vattnet och skall alltid kunna fällas av person i vattnet utan hjälp, borde gälla alla båtar.

Jag var oxå nere i Kullavik och såg båten på kajen. När vi gick från Stenungsund den söndagen så seglade jag hela vägen ner till Björlanda men han gick för motor. Han hade en liten 5 hk tvåtakt som han fick häva sig över pushpit för att fylla den interna tanken. Troligen hade han efter att han skulle in och tanka glömt att hälla i olja i bensinen vilket fick motorn att skära nere i södra skärgården. Därefter försökte han nog att få upp segel men fallvinschen satt på masten så han snubblade troligen över relingen. Det hade börjat blåsa upp när jag förtöjde min båt och åkte hem den kvällen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev JamesCook:

Tack för svar! Svårt att argumentera mot logiken i era svar. Flytväst på helt enkelt!

Javisst, i alla väder!

Och det är i hamn under tilläggning eller avgång som det är lättast att trilla i.

 

Om man nu skall se det hela i ett mer morbidt synsätt.
En flytväst är betydligt billigare än en snygg gravsten.

Och innan man väl kommit i jorden har det renderat en massa omkostnader för samhället och efterlevande.

Sök och bärgning, polisutredning, transport, obduktion, kremering, begravning, begravningskaffe, bouppteckning, urnsättning... Sedan då vilket inte är mindre kostsamt, är ju sorg och saknad.

 

Jag tycker att flytväst är lika viktigt som bilbälte, hjälm när man framför tvåhjulingar, och åker utförsskidor.

 

Det är ju ingen 100% garanti, men chanserna att överleva ökar ju ordentligt.

 

Sedan skall man ju naturligtvis säkerställa att incidenter och olyckor inte skall ske, ett sätt är ju att inte ge sig ut på sjön eller havet om vädret, eller väderleksutsikterna är tvivelaktiga.

Dessutom skall man ju vinnlägga sig om att båten är sjösäker och ship shape.

 

En olycksorsak jag ser att såväl seglare som motorbåtsägare kan slarva med är lösa linor på däck, som man kan trassla in sig i, eller som kan ramla överbord och trassla in sig i propellern, om om båten är manöveroduglig ökar ju stressen och skaderisken på besättningen.

 

Häromdagen, i Hamburgsund var det en motorbåt som jade fått en lina intrasslad i bogpropellern... det har jag aldrig sett tidigare.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytväst - javisst!

När det är varmt så har vi uppblåsbara från att motorn startas (innan loss-läggning). Vid kallare väder (<20 grader) föredrar jag de vanliga flytvästarna som är mjuka och utan metalldelar.

 

Men som motorbåtsåkare i Öresund, ser jag det största behovet av att bära flytväst på båten i hamnen! Det är uppe/ute stående på däck som risken för att ramla i är stor och för mig är det till 99% i hamnen. Att ramla på däck innebär ofta att man slår sig på båten, kajen/bryggan/bommen, grannbåten eller något annat löst - och sedan hamnar i vattnet. Det är då som man medvetslös/omtöcknad/skadad i vattnet behöver flytvästen.

 

Men det är svårt att motivera vuxna människor att bära flytväst på/vid båten i hamnen. Detta fast att det är ju dessutom då när båten ligger still som alkohol kan spela en roll (för vanliga människor).

 

De olyckor som jag uppmärksammat i området senaste åren är det kritiskt:

1. I hamnen som ovan (flera allvarliga olyckor)

2. Ensamma män som är ute och fiskar, dricker öl och ska pissa överbord (utan flytväst)

3. Hård vind dåligt väder (men då har alla vanliga människor flytväst)

4. Ovana båtförare utan sjökort som kör in bland stenar och skär.

 

Trånga passage finns inte i närheten (mer än hamnar). Risken för att bli påkörd är otroligt liten, utom vid kappsegling (då har alla flytväst).

 

90-95% av tiden i min båt är utan framdrift (i hamn eller ankrad).

95-99% av tiden stående på däck är i hamnen

 

Så min fråga är - vad göra med den största risken - som är i hamnen?

 

Annars måste jag säga att häromkring använder minst 95% av båtar i rörelse flytväst på alla. Stora motorbåtar, segelbåtar och nya båtar är det 100%. De väldigt få utan flytväst är i huvudsak personer på gamla små båtar, troligen har de sin första båt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ThomasVikhog, sedan finns det ju båtar som ser ut på många olika sätt. Det var under en tid trendigt att designa framförallt motorbåtar med konvexa däcksytor och mantåg eller räckverk som istället för skydd blev väldigt lätta att snubbla på.

 

Men det urgamla talesättet ”sitt i båten” har inte tillkommit av en slump.

Inte heller ”sitt i lovart och spotta i lä” även om det inte direkt har med säkerheten att göra.

 

Förr sades det ofta att de flesta drunkningsolyckor från båt, skedde från små båtar i skyddade vatten. Alltså var det relativt riskfritt att befinna sig stora fartyg ute på havet, om nu inte isberg eller torpeder på något sätt är inblandade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alltid!

Uppblåsbar när det är varmt, ärmlös bekväm väst när det är bra temperatur för den och flytjacka när det är kyligare.

Men det där med att ha flytvästen på när man lastar båten eller annars rör sig på den när den är förtöjd i hamnen tenderar inte gå ihop med mina annars hårda flytvästprinciper. Det är rimligen just då som det är absolut störst risk att ramla i. Visserligen är det inga problem att ta sig upp ur vattnet vid min bryggplats, men slår man i skallen på vägen kan det vara värre med simförmågan. 

Redigerad av RBack
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erkänner att det här var en bra puff, slarvar för ofta med västen och då är jag dessutom ensam i båten (26 fots DC). Som lök på laxen så är dödmansgreppet sällan inkopplat eftersom jag rycker ur den för lätt bara man sträcker sig efter något. Att jag i bara är ute i finväder i Mälaren lär inte hjälpa om jag snubblar när jag står på fördäck och sliter för att få loss ankaret ur leran och nickar peken på vägen ner... Konstigt hur det kan bli med vanor, i andra sammanhang har jag alltid flytväst på.

 

Blir inköp av en bekvämare väst och någon trådlös kill switch framöver. Tills dess får jag förlänga dödmanssnodden och använda grenbandet på västen istället för att ha den som en obekväm klump mitt på ryggen. Bra diskussion, får tacka Georg för trådstarten!

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror förstås på hur förhållandena är just där man är och hur båten ser ut, men för min del tycker jag att hamnen är säkrare. Båten ligger stilla (det kan komma lite lätt svall från båtar i hamnen, men sånt är jag förstås uppmärksam på) och det är aldrig bråttom när man är i hamnen, så man kan gå lugnt och försiktigt. På vår båt finns det hela tiden nåt att hålla sig i, även om det är lite glest mellan sprayhood och vant (ska nog åtgärdas med ett par hajfenor framöver), så det ska mycket till för att man ska ramla på nåt sätt. Nu är jag en väldigt försiktig och planerande person, men jag anser i alla fall att det är väldigt mycket säkrare att röra sig på båten när den ligger förtöjd i hemmahamnen, jämfört med när båten är i rörelse ute på vattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Det beror förstås på hur förhållandena är just där man är och hur båten ser ut, men för min del tycker jag att hamnen är säkrare. Båten ligger stilla (det kan komma lite lätt svall från båtar i hamnen, men sånt är jag förstås uppmärksam på) och det är aldrig bråttom när man är i hamnen, så man kan gå lugnt och försiktigt. På vår båt finns det hela tiden nåt att hålla sig i, även om det är lite glest mellan sprayhood och vant (ska nog åtgärdas med ett par hajfenor framöver), så det ska mycket till för att man ska ramla på nåt sätt. Nu är jag en väldigt försiktig och planerande person, men jag anser i alla fall att det är väldigt mycket säkrare att röra sig på båten när den ligger förtöjd i hemmahamnen, jämfört med när båten är i rörelse ute på vattnet.

Jah tänkte väl inte direkt att använda västen när båten är tryggt förtöjd, men innan dess, innan man kommit till bryggan och fått iland förtöjningarna, då är det lätt att halka eller trampa fel och hamna mellan båt och brygga, eller mellan egna båten och den som ligger intill.

 

Jag minns även hur det var i förra båten innan jag installerade ett ankarspel, då stod jag på badbryggan och halade in ankarlina med båda händerna, och när det satt fast var det ju lätt att ta i så att jag tappade balansen och gick huvudstupa ned i vattnet, det hände dessbättre aldrig, men det har nog varit nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det är trots allt fler som oroar sig för vad som kan hända utan flytväst i hamnen.

Jag har ännu inte ramlat på min nuvarande båt (DC med hög bordläggning), men varit närma säkert 10 ggr (alltid i hamnen). På min segelbåt snubblade jag ofta på alla linor och tampar som låg överallt - och detta oftast i hamnen.

 

Grannen trampade på en lina som rullade så att han trillade av sin Najad 395 i hamnen. Det var en vardag kl23:00 och han var ensam i hamnen. Slår huvudet i något på väg ner i det mörka vattnet och tappar medvetandet. Vaknar upp på botten (2,5m) och lyckas simma 20 meter till närmsta nödstege, som med sina glesa steg inte var lätt att komma upp på med våta kläder.

Tack vare mycket tur och adrenalin lever han ännu.

 

Barnen som springer omkring på bryggorna har nästan alltid flytväst - det är bra, för att lära dom att inte springa hinns inte med innan de växt upp.

 

Jag har inga planer på att gå omkring i hamnen med flytväst, men tänkte att säkerhetstänkandet kunde må bra av en diskussion i ämnet.

 

Att bara bära flytväst vid båtrörelse är ju att jämföra med att bara ha bilbälte fram. Den procentuella nyttan kan ligga på samma nivå för mig. Detta eftersom jag bor i hamnen och ofta agerar hamnvakt. Jag är i hamnen i alla väder och på alla möjliga klockslag. Majoriteten är i hamnen bara i fint väder när alla andra är här. Då är chansen stor att någon ser eller hör när man ramlar i och kommer och drar upp en.

 

Förra året ramlade en äldre dam i hamnen som var ensam på sin båt. Det var fint väder så hjälpen var i vattnet inom en minut och räddare henne från att drunkna. Det var dock inte lätt att få upp henne...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Jaha, det är trots allt fler som oroar sig för vad som kan hända utan flytväst i hamnen.

Jag har ännu inte ramlat på min nuvarande båt (DC med hög bordläggning), men varit närma säkert 10 ggr (alltid i hamnen). På min segelbåt snubblade jag ofta på alla linor och tampar som låg överallt - och detta oftast i hamnen.

Vad jag minns - hittar inte några uppgifter på det - är det väldigt ovanligt att någon drunknar när båten är i rörelse på öppet vatten, förutom vid fiske. Det beror gissningsvis på att många använder flytväst, så tolka det inte som att det är onödigt att ha flytväst vid färd.

 

Så här ser olycksstatistiken ut enligt en rapport från Sjösäkerhetsrådet.

Screenshot_20210803-114031_Drive.jpg.75ff8f32109d077eaddacfddc168372d.jpg

 

Det är väl inte allt för långsökt att anta att olycksstatistiken visar ungefär var/hur risken att drunkna är störst.

 

Jag kommer nog inte heller att börja använda flytväst på bryggor och när båten är förtöjd, men det borde jag nog göra. Jag tillhör deffinitivt riskgruppen.

Äldre man i stockholms län.

 

Screenshot_20210803-115612_Drive.jpg.a2ecd7b585a9b86e0e5fba2f915d4695.jpg

https://svenskalivraddningssallskapet.se/media/1556/arsrapport-2020.pdf

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Vad jag minns - hittar inte några uppgifter på det - är det väldigt ovanligt att någon drunknar när båten är i rörelse på öppet vatten, förutom vid fiske. Det beror gissningsvis på att många använder flytväst, så tolka det inte som att det är onödigt att ha flytväst vid färd.

 

Så här ser olycksstatistiken ut enligt en rapport från Sjösäkerhetsrådet.

Screenshot_20210803-114031_Drive.jpg.75ff8f32109d077eaddacfddc168372d.jpg

 

Det är väl inte allt för långsökt att anta att olycksstatistiken visar ungefär var/hur risken att drunkna är störst.

 

Jag kommer nog inte heller att börja använda flytväst på bryggor och när båten är förtöjd, men det borde jag nog göra. Jag tillhör deffinitivt riskgruppen.

Äldre man i stockholms län.

 

Screenshot_20210803-115612_Drive.jpg.a2ecd7b585a9b86e0e5fba2f915d4695.jpg

https://svenskalivraddningssallskapet.se/media/1556/arsrapport-2020.pdf

 

Den översta tabellen är ju ren olycksstatistik. Det är ju inte säker att de skadade ramlade i sjön samtidigt som dom skadade sig.

Men förflyttningar mellan båt och klippa, båt och brygga och båt till båt kan ju vara farligt.

 

Å andra sidan kanske det ändå är säkrare på sjön, då de allra flesta olycksfallen sker i hemmet, i köket och i badrummet i första hand, tätt följd av skador i trafiken, iallafall enligt en sommarpratare jag lyssnade på häromdagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den översta tabellen är ju ren olycksstatistik.

Absolut, men generellt sker dödsfall i samma situationer som i vilka olyckor sker.

Därför skrev jag som jag gjorde.

39 minuter sedan skrev Mackey:

Det är väl inte allt för långsökt att anta att olycksstatistiken visar ungefär var/hur risken att drunkna är störst.

Sedan är väl risken at falla i vattnet vid en klämskada kanske inte så stor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Absolut, men generellt sker dödsfall i samma situationer som i vilka olyckor sker.

Därför skrev jag som jag gjorde.

Sedan är väl risken at falla i vattnet vid en klämskada kanske inte så stor...

För en del år sedan hade vi en sådan olycka på Rivö, tror jag det var, eller någon närliggande ö.

Det var på den tiden Stena körde sin stora katamaranfärja, Carisma, mellan Göteborg och Fredrikshamn. Den orsakade en mindre tsunami på öarna runt i kring sin färdväg in mot Göteborg.

Först försvann vattnet och sedan kom det tillbaka i en enda kraftig svallvåg, riktigt otäckt.

Hursomhelst var det en man som på något sätt hamnade mellan förstäven på sin båt och berget, han klämdes ihjäl där. Ja flytväst hade ju inte hjälpt, han kanska tillockmed hade en sån på sig.

 

Min bästa båtkompis som hade flytväst halkade på samma sätt på det hala berget när kan skulle gå ombord, och då var det lugnt och stilla, han slog i ena höften, axeln och bröstet kraftigt, men västen skyddade ju iallafall bröstet, det som var värst var att han rev sig illa på de där förbaskade havstulpanerna.

 

Det yngsta av barnbarnen föll från stegen till min övre och yttre styrplats ned i durken, kragen på barnflytvästen förhindrade sannolikt hjärnskakning, eftersom han föll med stor kraft mot durken.

Nu blev det bara några då blåmärken och ömhet i rygg och rumpa.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har cyklat ganska många mil. Tävlingscyklade uder ett antal år och tränade förstås därefter.

Alltid haft cykelhjälm. 

Ramlade aldrig under träning eller tävling trots att det speciellt vid tävling kan uppstå farosituationer i trängsel och med hög hastighet.

 

Däremot har jag ramlat tre gånger och spräckt två cykelhjälmar mot asfalten. Ena gången skulle jag bara till posten (400 m hemifrån) och den andra gången var när jag skulle hämta barn från skolan (också 400 m hemifrån). Sistnämnda gång vandrade jag raka spåret in till lärarrummet och bad om plåster för att täppa till skinnfria ytor på ena handen. Tredje gången jag ramlade var jag på väg till jobbet (1 km hemifrån). Stod och höll lektion (jag är lärare) med byxor infärgade av mörk och våt jord.

Orsak till "olyckorna" var halka, hoppande kedja och allmän ouppmärksamhet i det enkla och vardagliga - alltså de där tillfällena då huvudet inte är riktigt fokuserat på det man för närvarande håller på med. Vid träning och tävling är man ju s.a.s mentalt med på banan och beredd på alla faror.

Här tänker jag att det är lite samma sak med mitt rännande på båtskrället medan den ligger förtöjd vid bryggan. Jag är ju dit ibland och grejar med något. Då hoppar man av och an och bär på det ena eller det andra (verktygslådor, kanistrar o.dyl.). Dessutom måste jag går runt överbyggnaden några meter på däck och båten är smal så den ligger inte precis plant när jag skubbar hit och dit.

Om eller när jag ramlar i vattnet så utgår jag från att oddsen talar för att det är när jag "bara ska" kontrollera ditt eller datt på båten när den ligger fi hamn. Typ motsvarande de tillfällen då jag spräckte cykelhjälmarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan skrev RBack:

Om eller när jag ramlar i vattnet så utgår jag från att oddsen talar för att det är när jag "bara ska" kontrollera ditt eller datt på båten när den ligger fi hamn. Typ motsvarande de tillfällen då jag spräckte cykelhjälmarna.

Ska bara är nog lika illa och oförutsägbart som plötsligt händer det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

 

Ska bara är nog lika illa och oförutsägbart som plötsligt händer det.

Jäpp. Men i vissa lägen är man mer (eller mindre) mentalt förberedd på att "det plötsligt händer". Följderna av den mentala förberedelsen - eller mentala "närvaron" om man så vill - kan generera olika resultat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RBack:

Jäpp. Men i vissa lägen är man mer (eller mindre) mentalt förberedd på att "det plötsligt händer". Följderna av den mentala förberedelsen - eller mentala "närvaron" om man så vill - kan generera olika resultat.

Exakt! Att vara närvarande i tanken, här och nu. Den strategin är bra att tillämpa i många situationer. Eller egentligen hela tiden så missar man inte de små, ofta minnesvärda, saker som händer runt omkring. 🤔

 

Eftersom fokus och den medvetna viljan att hålla sig kvar ombord ökar ju risigare situationen blir, minskar därmed risken i motsvarande grad att falla i.

Åt andra hållet blir det då att risken ökar att trilla i ju mindre det blåser och ju fastare båten är förtöjd i land/botten.

 

Linor och annat som ligger och "skräpar", och därmed utgör en snubbelrisk, försöker jag städa undan. Då minskar risken att någon eller något trillar i och förloras alternativt fastnar i propellern.

 

På vår båt åker flytvästarna på när det är dax att lossa förtöjningarna. De tas av när båten är fastknuten igen eller om det skall sovas en stund, eller gås på toa.

Jag använder mao inte flytväst när båten är förtöjd vid brygga eller för ankar.

 

Flytvästarna är uppblåsbara med skönt fleecetyg samt inbyggd sele. Mycket praktiskt med inbyggd sele, då finns egentligen ingen ursäkt att inte använda livlina.

Det finns även en uppsättning vanliga seglarvästar med ombord.

 

Jag försöker att använda livlinan så fort jag är utanför ruffen när jag seglar själv. Tyvärr måste jag erkänna att jag slarvar med det när det är "lungt och ingen fara".

Jag behöver skärpa till mig på den punkten.

 

Eftersom vi har en segelbåt med två master och en hyffsat hög överbyggnad finns det massor att hålla sig i. Med alla vant och stag (de vajrar som håller masterna på plats) tillsammans med grabbräcken på rufftaket kan vi gå raklånga och hålla i oss hela vägen till främre masten.

Sedan blir det lite lurigare sista biten fram till kutterstaget (det inre främre staget till främre masten). Speciellt som jollen ligger på fördäck och tar upp en del plats.

Eftersom vi inte har rulle till kutterfocken behöver jag vingla fram dit emellanåt. Säkerheten på fördäck behöver helt klart ses över.

 

Vilken bra tråd det här är. Den väcker många nödvändiga tankar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A va faan, shit happens. Med eller utan livlina åker man av ändå.😉

7766B090-5288-4031-8704-B4A4FB20E2F5.jpeg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

A va faan, shit happens. Med eller utan livlina åker man av ändå.😉

7766B090-5288-4031-8704-B4A4FB20E2F5.jpeg

Så sant! Vissa båtar är byggda för att trilla av. Jag antar att du har fällbar akterspegel med regelmässigt utförd räddningsstege på den där.

 

Jag håller på att installera en robotgräsklippare, inte på båten dock. Hade det funkat med begränsningskabel vid relingen hade man vänt och gått i en annan riktning om man var på väg över. 🤔

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde nämna att jag införskaffade fyra grindstolpar, modell hajfenor med öglor, på nån "rea" för två  år sedan. De ligger fortfarande i förpiken, men vilket år som helst så... 

 

Jag noterar att priset är ute på en rymdpromenad. De har blivit sjukt dyra! Jag gav 450:-/styck och tyckte det var mycket pengar för ett böjt rör.

 

En grind i mantåget, när man ligger långsides någonting minskar snubbelrisken markant.

Dessutom blir det lättare för vovven att komma ombord. Om inte annat när han skall lyftas upp från jollen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


2510E53E-A3F8-416C-8BA7-4E6654E44E69.thumb.jpeg.9360154e0ff253d2690bbfb61b7dbc57.jpeg

 

En ”grind” vajer fäst med pelikanhake.

 

E0EB9D75-2B92-407B-9F18-23F9519B6422.thumb.jpeg.ebe8e829e87e6e7a572d5c7fe5ed4a9d.jpeg
 

Breda gångbord, iallafall på ena sidan.

Mycket att hålla sig i. 
 

Det var faktiskt så när vi funderade på att byta Nimbusen som vi även insåg att man inte blir yngre, att det var en risk att krypa på smala gångbord för att fendra ut. Då fanns det bara ett litet barnbarn (nu tre) men samma hund som inte ville gå på Nimbusens däck utan med skräckblandad förtjusning dök huvudstupa ned i förluckan. Det skulle bli en båt som var säker att röra sig ombord på både för vuxna, barn och hundar. Länge tittade vi på norska Viknäs och Sandvik, men senare blev det mer Targa, Minor/Sargo och framförallt Nordstar. Men så hade en kompis en gång en Triton 29, som tydligen köptes direkt av Torvald på Najadvarvet. Så när det dök upp en annan Triton på Blocket slog jag till och köpte den nästan med en gång. Och den båten är vi väldigt nöjda med, framförallt för säkerheten ombord och de fina gångegenskaperna utan planingströskel. Sedan blir ju innerutrymmerna lidande av att däcket med gångytorna är nedsänkt, men man kan inte få allt. 
Det finns även en generös peke, där räckverket går ut och blidare en rätt så bred hajfena.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

2510E53E-A3F8-416C-8BA7-4E6654E44E69.thumb.jpeg.9360154e0ff253d2690bbfb61b7dbc57.jpeg

 

En ”grind” vajer fäst med pelikanhake.

Min tanke är att sätta grinden precis akter om kutterakterstagen (eller vad de nu heter på nautiska), på båtens bredaste stället. Dvs där båten normalt ligger närmast bryggan, när vi ligger längs med bryggan 

Jag har märkt ett beteende hos mig att om aktern ligger indragen mot bryggan så genar jag och kliver på där, direkt ner i sittbrunnen. Det har även tenderat att genas även när aktern inte är indragen mot bryggan, huga. Därför var det intressant att se att du har en grind närmare aktern.

Det får nog bli en grind även i anslutning till sittbrunnen.

 

Helst skulle jag vilja ha som du har på din båt - mantåg i helrör.

 

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

E0EB9D75-2B92-407B-9F18-23F9519B6422.thumb.jpeg.ebe8e829e87e6e7a572d5c7fe5ed4a9d.jpeg
 

Breda gångbord

Det är en riktig säkerhetshöjare! Vi har också ordentligt gåbart däck på varje sida om överbyggnaden. Just möjligheten att utan några direkta fysiska hinder röra sig obehindrat uppe på båten är något jag uppskattar mycket.

Att man trots det inte rör sig obehindrat är en helt annan femma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fler skjutna till döds än drunknade från båt men den säsongen sträcker ju sig över hela året.  image.png.f310bfe7b5fd686602e8ca6fd0a0b6e9.png 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Min tanke är att sätta grinden precis akter om kutterakterstagen (eller vad de nu heter på nautiska), på båtens bredaste stället. Dvs där båten normalt ligger närmast bryggan, när vi ligger längs med bryggan 

Jag har märkt ett beteende hos mig att om aktern ligger indragen mot bryggan så genar jag och kliver på där, direkt ner i sittbrunnen. Det har även tenderat att genas även när aktern inte är indragen mot bryggan, huga. Därför var det intressant att se att du har en grind närmare aktern.

Det får nog bli en grind även i anslutning till sittbrunnen.

 

Helst skulle jag vilja ha som du har på din båt - mantåg i helrör.

 

 

Det är en riktig säkerhetshöjare! Vi har också ordentligt gåbart däck på varje sida om överbyggnaden. Just möjligheten att utan några direkta fysiska hinder röra sig obehindrat uppe på båten är något jag uppskattar mycket.

Att man trots det inte rör sig obehindrat är en helt annan femma.

Det är ju litet skillnad på min och din båttyp, min håller ju bredden och dräktigheten nästan ända akteröver. Targor, Sargo och andra likartade båtar har på senare är fått en regelrätt dörr i ”brädgången” midskepps i höjd med hyttens skjutdörr. Äldre targor har ett räckverk med en mahogny- eller möjligen teakplanka högst upp, i en skarv finns det gångjärn så att man kan vika undan en bit för att få fri passage vid debarkering eller embarkering åt sidorna.

Så det finns en och annan mer eller mindre elegant lösning på det problemet.

 

Som du ser har jag även klistrat bred halkskyddstape där man sätter foten/fötterna när man skall kliva ombord eller i land här. 

Problem kan uppstå då man ligger längsides förtöjd vid en hög brygga eller kaj, det blir en stor nivåskillnad att ta sig förbi då, men ett lagom kliv (för mig och för mänskligheten) när man ligger vid flytbrygga.
Sedan står inte hytten centrerad på däck, den är försjunken åt bb, så bb gångbord är smalare.

 

Jag hade även halkskyddstape på peket,  men det blev för bra, man kunde istället nästan fastna med foten där. Nu blev mahognyplankorna blanklackade med Tokinosis, men en fyrbent tillika kloförsedd besättningsmedlem har sett till att den tidigare blanka ytan nu är rätt matt och halkskyddad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Eile:

Det är fler skjutna till döds än drunknade från båt men den säsongen sträcker ju sig över hela året.  image.png.f310bfe7b5fd686602e8ca6fd0a0b6e9.png 

Du menar jaktsäsongen i Biskopsgården, Angered, Rosengård och andra socioekonomiskt eftersatta jaktområden? Det är en annan debatt, men rekryteringen in i dessa miljöer är större än antalet avskjutna och internerade individer.

 

Jag har hört talas om folk som blivit vådaskjutna under fågel- och säljakt i skärgården, men annars är det nog riskfritt ur det perspektivet att vara i skärgården eller till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

Hela mekanismen skall tas loss och skall återmonteras med momentnyckel. Återförsäljarna skall kunna fixa detta, men det har varit dåligt med detta på västkusten, därför vi SXK Västkustkretsen drivit detta. Även SXK Stockholmskretsen har tillfällen för montering av säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...