Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mathias1981

Navigation

Rekommendera Poster

Hejsan! 

 

Kan inte mycket om plotter eller ekolod och skillnaderna på dessa. Men troligtvis nästa år tänkte ja åka några kanaler. Först och främst göta kanal och Dalslands kanal. I övrigt så håller ja till i en ganska liten sjö 4 mil norr om örebro. Min fråga vad är prisvärt och vad behöver ja för att hålla koll på djup och rutt och sådana saker om ja åker dessa kanaler? 

För om ja förstått de hela rätt så finns det skärmar med både navigation och motor info. Men tror min förgasarmotor är för gammal för att implementera detta. Cheva 350 magnum med rochester förgasare. 

 

Mvh mathias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plotter med lämpliga sjökort i och med inbyggt ekolod är nog enklast och billigast.

 

Den billigaste är nog Raymarine Dragonfly som i princip inte har några finesser och ingen pekskärm, men har ekolod. Pris runt 5 000:- kronor + sjökort (runt 2 000:- kronor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mackey:

En plotter med lämpliga sjökort i och med inbyggt ekolod är nog enklast och billigast.

 

Den billigaste är nog Raymarine Dragonfly som i princip inte har några finesser och ingen pekskärm, men har ekolod. Pris runt 5 000:- kronor + sjökort (runt 2 000:- kronor).

Ok ok, tack så jätte mycket för svar. Har du någon favorit eller den kanske kostar multum? Men du rekommenderar dragonfly?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mathias1981:

Ok ok, tack så jätte mycket för svar. Har du någon favorit eller den kanske kostar multum? Men du rekommenderar dragonfly?

Njae, jag föreslog en enkel billig utan finesser förutom ekolod.

Vi har en Dragonfly och den funkar, men den är inget att "växa med" när det gäller mera avancerad plotteranvändning.

 

Du bör invänta flera svar och framför allt besöka någon butik och klämma och känna.

Pekskärm är ju många som vill ha idag när nästan allt annat har pekskärm.

Kanske vill man ha en skärm infälld i instrymentpanelen?

 

Har du någon budget?

Prisspannet är ju enormt, några tusenlappar upp till ett antal tiotusenlappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte Garmin 92 SV med PS 51 TH. Kanoners nu med Hydrographicas kort. Som täcker flera områden och många hamnar. 

Vilka kan du botanisera på t ex Eniro på sjön

 

23 000 kr, men värd varje krona för mig. Det senare ett frammåtseende ekolod, typ 20 graders vinkel. 

Använder det när jag smyger fram till och innanför 3-meters kurvorna. 

 

Smidig att snäppa loss och ta med, sig hem... Inget skruva de å bökande med kontakter. 

 

Mycket bra telefonsupport på Garmin☺️

 

Läs lite om dessa och kolla, sen på Lawrense.... Men kolla om Hydrographica är med. Inte säkert... 

 

Tror inte BG Vulkan hanterar detta. 

 

Inte ens min ett år gamla Garmin, utan uppdatering av mjukvaran för 2:a, gången .. Men det gick smidigt.

 

1. Hör efter med den butik som säljer har kompetens att uppdatera.... 

 

Det har inte alla, har jag fått erfara! 

 

Och inte kunde de varan som jag var intresserad av! Typ "Kolla på nätet" . 

😛

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som @Mackey skriver bör du kolla runt, googla och läsa vad du kan hitta på nätet. Vad man tycker är bra och vilka behov man har är individuellt och inte minst beroende på vilken "nivå" man ligger på (och båten). Lika individuellt som att välja färg på bilen....nästan.

 

Eftersom du (ännu) har begränsad erfarenhet så är detta också ett bra sätt att lära sig om de olika funktionerna och apparaterna. Färden blir nämligen inte automatiskt säkrare eller bättre bara för att man har plotter och ekolod, man måste ha bra koll på hur de används och inte minst deras begränsningar - en brist som är orsaken till fler olyckstillbud än man kanske tror.....

 

Om du inte redan har det så gå gärna en förarbeviskurs. Då får du en bra förståelse för sjökorten, utprickningar och annat, en bra grund för att förstå vad som visas på plottern och inte minst inför kanalresor (och deras utprickning m.m. i sjökortet).

 

När det kommer till att visa motordata, så strunta i det. Dels blir du inte mycket lyckligare av det (du har väl redan informationen på "vanliga" analoga instrument ?), dels krävs det att motorn levererar alla data på en databuss (CAN-buss, i båtsammanhang J1939 eller NMEA 2000).

Det gör inte din motor.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...