Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Rekommendera Poster

Ska köpa nya limpor och undrar om det är något märke man ska passa sig för? Har hittat Sierra och h2o på hansenmarine sen barr på usaonline . Båten går i sötvatten och kommer vara noga med vinterkonservering .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog passat mej för allihop. 

Bytte på min mercruiser för ett par år sen, fick samma pris på original. 

Inget svårt val...Men du har kanske volvo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en cheva 350 motor, satt dock mercuiser limpor på så kan köpa sådana, funderar dock om det är rätt då jag har 2 skruvhål för på dem yttersta avgasportarna på motorn men det bara är 1 hål längst ut för pinnbulten på limporna, om du förstår vad jag menar? Kanske inte spelar någon roll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Renken1950:

Har en cheva 350 motor, satt dock mercuiser limpor på så kan köpa sådana, funderar dock om det är rätt då jag har 2 skruvhål för på dem yttersta avgasportarna på motorn men det bara är 1 hål längst ut för pinnbulten på limporna, om du förstår vad jag menar? Kanske inte spelar någon roll. 

Spelar nog ingen roll är ju samma motor...Jag betalade knappt 10000 för limpor och knä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera original samt dry joint för lång hållbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Renken1950:

Okej då får det bli original 👍 

Du är en väldigt klok människa 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Garpen61:

Jag skulle rekommendera original samt dry joint för lång hållbarhet.

Är det längre hållbarhet på dry joint?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men DRY JOINT är till för slutet system, vad har Du idag? Värmeväxlare eller ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer köpa wet joint om det är mig du menar 😊 var inne på om jag skulle ha bytt knän också då dem jag har är hemmabyggda i rostfritt så vet inte riktigt hur bra dem är byggda. Förhoppningsvis är det inga fel på den,. Men jag har raka rör så kanske inte kan ha något annat? Fungerar originalknäna som skvalp skydd eller måste man ha avgasröret som går ner då också? Bifogar bild på vad jag menar och knäna jag har idag 

Screenshot_20210731-232155_Messages.jpg

Screenshot_20210729-212120_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Renken1950:

Jag kommer köpa wet joint om det är mig du menar 😊 var inne på om jag skulle ha bytt knän också då dem jag har är hemmabyggda i rostfritt så vet inte riktigt hur bra dem är byggda. Förhoppningsvis är det inga fel på den,. Men jag har raka rör så kanske inte kan ha något annat? Fungerar originalknäna som skvalp skydd eller måste man ha avgasröret som går ner då också? Bifogar bild på vad jag menar och knäna jag har idag 

Screenshot_20210731-232155_Messages.jpg

Screenshot_20210729-212120_Gallery.jpg

Menar nr 37 på skissen (vattenluckor)?

Kan du välja med Silent choice (genom bockhorn eller raka rör)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på nr 35. Jag har bara raka rör. Funkar det med vanliga knän då? Bifogar bilder hur det ser ut 

20210723_181357.jpg

Screenshot_20210801-080624_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev patrikflink:

Men DRY JOINT är till för slutet system, vad har Du idag? Värmeväxlare eller ej?

Dry joint limpor och knän sitter på alla mercruiser v6 och v8 5,0 5,7 6,2 från 2002 och framåt...Med eller utan färskvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Renken1950:

Tänkte på nr 35. Jag har bara raka rör. Funkar det med vanliga knän då? Bifogar bilder hur det ser ut 

20210723_181357.jpg

Screenshot_20210801-080624_Gallery.jpg

Svårt att säga...Det borde funka men du får nog ha lite längre slangar mellan knä och avgasrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sjövattenkylt med Dry Joint..."Wet" Joint är väl en sämre lösning med kortare hållbarhet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Garpen61:

Jag har sjövattenkylt med Dry Joint..."Wet" Joint är väl en sämre lösning med kortare hållbarhet..?

Jo att dry joint är säkrare än dom vanliga är jag helt med på...Men att dom skulle rosta mindre/långsammare

Vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-01 vid 10:11 skrev stelben:

Dry joint limpor och knän sitter på alla mercruiser v6 och v8 5,0 5,7 6,2 från 2002 och framåt...Med eller utan färskvattenkylning.

Hur menar du? Är. Inte DRY en packning som gör att sötvatten/glykol inte spotas ut via knän i ett slutet system?

Förklara gärna skillnad DRY vs WET.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev patrikflink:

Hur menar du? Är. Inte DRY en packning som gör att sötvatten/glykol inte spotas ut via knän i ett slutet system?

Förklara gärna skillnad DRY vs WET.

Möjligt men det behöver inte vara en färskvattenkyld motor...

Förklara gärna själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dry joint är väl när limpan inte har kylkanaler och det sitter en vanlig packning mellan limpa och knä, sen går vattnet in i knät istället? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev stelben:

Möjligt men det behöver inte vara en färskvattenkyld motor...

Förklara gärna själv. 

Hittade detta:

In 2002 MerCruiser switched from wet joint manifolds to dry joint. This refers to the passage in the manifold in which the water flows through.

In a wet joint manifold the water passes through small ports directly connected to the exhaust gas port.

Dry joint manifolds move the water away from the exhaust port to an external port. there are no longer holes near the exhaust gas port.. This helps protect the engine in the event that an exhaust gasket or part fails.

 

Notice the gasket for the wet joint riser. The walls are very thin.

The dry joint riser pushes the water ports far away from danger.

dryman.png

wetmanifold.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...