Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Harpan

Kylskåp för DC

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Flipper 640Dc-17 som jag funderar på att sätta in ett kylskåp i. Flippermarin monterar ett skåp som heter Dometic 30 som verkar smidigt

då det knappt verkar ta någon plats men ändå rymmer dagsbehovet. Någon som har detta skåp eller likvärdigt som kan dela lite erfarenheter?

 

Tänker lite på livslängd bl.a med tanke på kompressorn och var den monteras för bra ventilation eller annat av intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte just den modellen, men jag har aldrig varit missnöjd med en produkt från Dometic, är ganska säker på att det sitter Danfoss kompressorer i deras kyl/frysar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inget fabrikat på kompressorn, så svårt att veta hur den håller.

Om det är någon av de vanliga Danfoss-kompressorerna så håller den säkert länge, vår är cirka 20 år gammal - Ta i trä.

 

Placering, finns ju några grundtips. Utförs i nummerordning.

  1. Inte solbelyst
  2. Ventilerat utrymme för kompressorn.
  3. Sug gärna in kall luft från kölsvinet till kompressorn och se som sagt till at luften även kan ventileras ut. Det brukar gå att ansluta slangen på fläkten som brukar finnas vid kompressorn. Ett alternativ är att använda en datorfläkt för att få fram den kalla luften.
  4. Lägg på någon/några centimeter cellgummiisolering (typ Armaflex) på ovansidan och undersidan.
  5. Lägg på någon/några centimeter cellgummiisolering på sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...