Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pinnfisken

Motorbyte

Rekommendera Poster

Nyligen fått motorhaveri på min fina Princess 30. Står därmed i valet och kvalet hur jag ska göra med motorbyte. Befintlig motor är AD41P som nog är lite klen för båten. Jag har ett erbjudande om en KAD42 som är i jättefint skick med bara 600 timmar för 100k. Men så har jag även kollat ett alternativ med en helt ny motor, en Seasall 270 som ger både mer effekt, lägre vikt men såklart ett betydligt dyrare alternativ. Jag tänker ju att jag kommer att behålla båten en lång tid framöver men är det värt att kosta på 200k mer för en ny motor? Får ju mer fart och mindre bränslekostnad förmodligen inget krångel på många år. Hur hade ni tänkt och gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Modernare teknik med commonrale injection är ju modernt, men närhet till kvalificerad service är ju ännu viktigare så man inte står där helt plötsligt med en mekaniker som kliar sig i huvudet eller skrevet och ser ut som ett ? Men finns dessa parameter så finns det nog ett mervärde i nyare teknik för även nästa köpare.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pinnfisken:

Nyligen fått motorhaveri på min fina Princess 30. Står därmed i valet och kvalet hur jag ska göra med motorbyte. Befintlig motor är AD41P som nog är lite klen för båten. Jag har ett erbjudande om en KAD42 som är i jättefint skick med bara 600 timmar för 100k. Men så har jag även kollat ett alternativ med en helt ny motor, en Seasall 270 som ger både mer effekt, lägre vikt men såklart ett betydligt dyrare alternativ. Jag tänker ju att jag kommer att behålla båten en lång tid framöver men är det värt att kosta på 200k mer för en ny motor? Får ju mer fart och mindre bränslekostnad förmodligen inget krångel på många år. Hur hade ni tänkt och gjort?

Vad är det för fel som innebär motorbyte? Borde väl gå att reparera? Fråga närmsta EPA-bonne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...