Jump to content
Tuesday 19 October 2021
Mullen99

Problem med en monark nautic/marin 4 1967

Recommended Posts

Tjena!

 

Har läst igenom ett flertal trådar här på forumet och bestämde mig nu att starta eget konto och fråga lite. Hoppas jag följer alla regler för forumet, hör gärna av er annars. 

 

Jag har nyss införskaffat en (så vitt jag vet) monark nautic 4, alternativt marin 4. Förra ägaren har tyvärr spraymålat plåtkåpan så detta är enbart baserat på jämförelse mot bilder från diverse broschyrer och vad förra ägaren hävdar. Den är 4hk och tvåtakt, luftkyld och troligen 1967-års modell av utombordare. Kåpan och propellern är ljusblå. (Nu vet ni nog vilken modell det är).

 

Nu till problemet, den har stått i ett förråd i ca 20 år hos förra ägaren, och jag fick den billigt. Tog hem den, rengjorde motor från gammalt bränsle, bytte tändstift, rengjorde förgasare osv. Testade att dra igång den och vips så funkade den. Vid detta tillfälle gick den fint på tomgång och lite gaspådrag, men var osäker på om den var luftkyld eller ej så stängde av den efter någon minut.

 

Glad över att den funkade började jag rengöra motor grundligt, plockade isär, rengjorde och satte ihop. Är ordningsam som tusan så alla skruvar hittade tillbaka till sin plats. Väntar ett par dagar, testar att starta igen, och INGENTING händer.

 

Kontrollerade tändstift, fin gnista, rengjorde förgasare två gånger, rengjorde bränslefilter som sitter fastmonterat på motorn. Alla delar är rengjorda och sitter där de ska, men den vill inte starta alls. Som sagt har jag en gnista, och förgasaren får bränsle så problemet torde ligga mellan förgasare och motorn. Motorn snurrar som den ska när jag drar i dragsnöret så det är inget problem där. Möjliga oro-punkter kan vara att det läcker lite bensin från förgasaren, alltså i bränslekåpan som sitter undertill, inte så farligt men så att den är blöt efter jag dragit ett par gånger. Det läcker även ut bensin ur "avgas" hålet nere vid propellern när jag pumpar blåsan hård och dragit ett par gånger. Har inte rört några eldelar under svänghjulet då tändningen fungerade felfritt vid första starten.

 

Någon med tips eller erfarenhet???

 

Screenshot_20210720-091642.png

IMG_20210724_113655644_HDR.jpg

IMG_20210724_113649702_HDR.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänder den fortfarande om du häller en liten skvätt bensin direkt i cylindern? Eller testar med startgas? 
Om det funkar har du ju ringat in problemet till just bränsletillförseln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om bensin rinner ut kan det bero på att flottörnålen inte stänger och förgasaren flödar över och motorn får för mycket bensin.

 

Det ser ut som att du har separat tank. Då har du också en bensinpump. Om bensinpumpens membran läcker så pumpar du in bensin i vevhuset när du klämmer på blåsan. Då rinner bensin ut både i förgasaren och i avgaskanalen. Om motorn stått oanvänd i åratal är det mycket sannolikt att membranet torkat och spruckit.

 

Ta ur tändstiftet och kolla om det är fuktigt av bensin. Om så är har du något av de ovannämnda problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-30 vid 16:59 skrev Paul_Schtek:

Tänder den fortfarande om du häller en liten skvätt bensin direkt i cylindern? Eller testar med startgas? 
Om det funkar har du ju ringat in problemet till just bränsletillförseln.

Hej, tack för svar. Nej det gör den tyvärr inte. Testade med både bensin och startgas rätt i cylindern men inte ens en smäll. Verkar som att sen inte tänder när den är monterad inuti motorn då den tänder mot godset??

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-30 vid 22:10 skrev Faderullan:

Om bensin rinner ut kan det bero på att flottörnålen inte stänger och förgasaren flödar över och motorn får för mycket bensin.

 

Det ser ut som att du har separat tank. Då har du också en bensinpump. Om bensinpumpens membran läcker så pumpar du in bensin i vevhuset när du klämmer på blåsan. Då rinner bensin ut både i förgasaren och i avgaskanalen. Om motorn stått oanvänd i åratal är det mycket sannolikt att membranet torkat och spruckit.

 

Ta ur tändstiftet och kolla om det är fuktigt av bensin. Om så är har du något av de ovannämnda problemen.

Hej, bränsleblåsan är ny från Jula, slangarna är dock av äldre sort men de är inte spruckna och ser relativt fräscha ut. Då den separata tanken är totalt rostfylld på insidan har jag tagit bensin från en petflaska vid sidan av. Men bensinet kommer in i förgasaren iallafall. Ska dock kontrollera förgasaren ytterliggare en gång angående flottörnålen. Tack för svaret!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Mullen99:

Hej, tack för svar. Nej det gör den tyvärr inte. Testade med både bensin och startgas rätt i cylindern men inte ens en smäll. Verkar som att sen inte tänder när den är monterad inuti motorn då den tänder mot godset??

Kanske blivit en smäll på svänghjulet och att tändningsmönstret rubbats, men då kan man tycka att den vore ha smällt ändå? Startgas borde väl smälla av tändstift gnistan även om cylindern kanske inte är i rätt fas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

*UPPDATERING*

 

Testade idag att koppla bränsle slangen direkt till förgasaren, med ny bränsleslang och ett bränslefilter på slangen. Frångick alltså det fastmonterade slangarna på motorn som ska passera internt bränslefilter och den slangen som går till vevhuset. Lyckades få den att hosta till och starta, dock gick den väldigt högt i varv och dog efter några sekunder. Men tändningen verkar alltså inte vara ett problem inuti motorn. Något är fel med bränsletillförseln. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gick även när jag bytte ut de gamla transparenta bränsleslangarna. Den går igång kanske vart 15e-20e ryck, testat olika gaspådrag vid starten. Den rusar då rätt bra på tomgången, men för efter några sekunder. Pillat lite på förgasaren men verkar inte ge någon effekt på tokruset den får. Får pilla vidare. Den går fint de få sekunder jag fått ut av den, men varvtalet vore som att det var max gaspådrag utan att jag rör gasspaken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för en snabbkurs i bränslesystemet på gamla Monark/Crescent:

 

Med blåsan på slangen pumpar du upp bensin via bensinpumpen (inringad till höger i bilden) till förgasaren. När motorn startat sköter bensinpumpen bränsletillförseln. Om du kopplar förbi bensinpumpen kommer motorn att stanna om du inte siter och pumpar på blåsan hela tiden. Kan upplevas som jobbigt efter några sjömil :-)

 

monark.thumb.jpg.dc4a228293f2bb56182cb6ce20dcfd08.jpg

 

Bensinpumpen fungerar med hjälp av tryckvariationerna i vevhuset. En slang frå vevhuset går till baksidan på ett membran i bensinpumpen. Membranets rörelse pumpar bensin från tanken till förgasaren med hjälp av två ventiler som ser till att bränslet bara färdas genom pumpen i rätt riktnig.

 

Membranet brukar åldras och bli en aning stelt och spricker slutligen. Då finns en risk att man med blåsan pumpar in bensinen via det söndriga membranet in i vevhuset vilket surar ner motorn och om man får igång motorn går den med ojämnt varvtal och bara om du ständigt pumpar fram bensin med blåsan.

 

Att få tag på ett nytt membran till en drygt femtio år gammal motor kan vara en aning problematiskt. Om man misslyckas med det så går det att anpassa en pump från någon annan motor,de flesta bensinpumparna på tvåtaktsmotorer fungerar på samma sätt. Själv har jag använt en Briggs & Stratton-pump som är en bra universalpryl, är billig och finns att köpas vid de flesta som säljer reservdelar till trädgårdsmaskiner.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Faderullan:

Dags för en snabbkurs i bränslesystemet på gamla Monark/Crescent:

 

Med blåsan på slangen pumpar du upp bensin via bensinpumpen (inringad till höger i bilden) till förgasaren. När motorn startat sköter bensinpumpen bränsletillförseln. Om du kopplar förbi bensinpumpen kommer motorn att stanna om du inte siter och pumpar på blåsan hela tiden. Kan upplevas som jobbigt efter några sjömil 🙂

 

monark.thumb.jpg.dc4a228293f2bb56182cb6ce20dcfd08.jpg

 

Bensinpumpen fungerar med hjälp av tryckvariationerna i vevhuset. En slang frå vevhuset går till baksidan på ett membran i bensinpumpen. Membranets rörelse pumpar bensin från tanken till förgasaren med hjälp av två ventiler som ser till att bränslet bara färdas genom pumpen i rätt riktnig.

 

Membranet brukar åldras och bli en aning stelt och spricker slutligen. Då finns en risk att man med blåsan pumpar in bensinen via det söndriga membranet in i vevhuset vilket surar ner motorn och om man får igång motorn går den med ojämnt varvtal och bara om du ständigt pumpar fram bensin med blåsan.

 

Att få tag på ett nytt membran till en drygt femtio år gammal motor kan vara en aning problematiskt. Om man misslyckas med det så går det att anpassa en pump från någon annan motor,de flesta bensinpumparna på tvåtaktsmotorer fungerar på samma sätt. Själv har jag använt en Briggs & Stratton-pump som är en bra universalpryl, är billig och finns att köpas vid de flesta som säljer reservdelar till trädgårdsmaskiner.

 

Jaha det är så det ligger till! Tack så jättemycket för det svaret! Detta är min första motor så lär mig allt från grunden, men då kan det vara problemet. Ska inspektera denna pump närmare idag. Kikade en snabbis innan och den såg rätt torr ut. Har du möjlighet att skicka länk till den Briggs& Stratton pump du använt? Hittar en svart modell som ser relativt enkel ut men lika bra att dubbelkolla. Återigen tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Faderullan <- tror jag lyckades tagga dig nu.

 

Visst stämmer det. En spricka i bensinpumpen. Snustorr hela membranet så inte konstigt. Ska försöka söka fram ett nytt, annars blir det ny pump! Vad man lär sig...

IMG_20210805_183246851_HDR.jpg

IMG_20210805_183213961_HDR~2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olyckan har slagit till...

 

Monterade ned motorn för en noggrannare titt på kolven och upptäckte då att topplocket är sprucket, dvs helt avkapat, precis vid monteringshålen. Det har alltså inte varit tätt i "cylinderhuset/explosionskammaren" eller vad man kallar det. Inga kunskaper inom aluminium svetsning så detta projekt verkar dessvärre omöjligt att rädda. Ska försöka hitta en reservdel, topplocket har 3141-1501-20 instansat på sig. Hoppas någon har tips om vart man kan få tag i en sån, eller eventuellt hur man reparerar den. Tråkigt att låta en motor gå i graven.

IMG_20210811_211559470.jpg

IMG_20210811_211631998.jpg

IMG_20210811_211643769.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy