Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brunnsviken

Konsumentverket kritiskt till båtförsäkringar

Rekommendera Poster

Vid en nyligen genomförd granskning har Konsumentverket hittat brister i marknadsföring, villkor och information kring vanliga båtförsäkringar.

 

http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20210730/konsumentverket-kritiskt-till-batforsakringar/

 

Artikeln länkade inte rapporten, så den grävde jag fram åt er: https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2021/svart-att-jamfora-och-valja-batforsakring/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att hålla ned Konsumentverket.

 

När vi valde försäkringsbolag skickade vi mail med tre, fyra händelsebeskrivningar och frågade hur dessa skador skulle ersättas av deras försäkring och påtalade att vi läst villkoren utan att riktigt vara säkra på att vi förstått.

 

De bolag som inte alls svarade eller tog mer än 10 arbetsdagar på sig att svara valde vi bort direkt. En påminnekse skickades efter fem arbetsdagar.

Om man inte kan lämna besked inom rimlig tid när man ska sälja en försäkring kan man tänka sig att ev. skadereglering blir krånglig och tidsödande. Det behöver inte vara så, men så tolkade vi senfärdigheten.

 

Nästa sållning var de som lämnade otydliga besked om hur respektive skadan skulle komma regleras eller som i princip svarade att det framgår av försäkringsvillkoren, som vi ju redan påtalat att vi inte förstått.

 

Om jag inte missminner mig var det tre bolag som klarade vårt rätt enkla test.

Det var nog nio år sedan så vilka bolag som misslyckades och vilka som lyckade är troligen inte relevant längre.

 

Samma sommar gick jag för första gången på grund, på grund av stress för att hinna tillsista broöppningen för dagen. Lite trist med nytt försäkringsbolag. :(

Skaderegleringen funkade klockrent, allt var löst nästan innan vi tagit oss loss...

 och vi hann till broöppningen.

Fast det var inte riktigt sant när det gäller skaderegleringen, allt var löst dagen därpå.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Det är ju bara att hålla ned Konsumentverket.

 

När vi valde försäkringsbolag skickade vi mail med tre, fyra händelsebeskrivningar och frågade hur dessa skador skulle ersättas av deras försäkring och påtalade att vi läst villkoren utan att riktigt vara säkra på att vi förstått.

 

De bolag som inte alls svarade eller tog mer än 10 arbetsdagar på sig att svara valde vi bort direkt. En påminnekse skickades efter fem arbetsdagar.

Om man inte kan lämna besked inom rimlig tid när man ska sälja en försäkring kan man tänka sig att ev. skadereglering blir krånglig och tidsödande. Det behöver inte vara så, men så tolkade vi senfärdigheten.

 

Nästa sållning var de som lämnade otydliga besked om hur respektive skadan skulle komma regleras eller som i princip svarade att det framgår av försäkringsvillkoren, som vi ju redan påtalat att vi inte förstått.

 

Om jag inte missminner mig var det tre bolag som klarade vårt rätt enkla test.

Det var nog nio år sedan så vilka bolag som misslyckades och vilka som lyckade är troligen inte relevant längre.

 

Samma sommar gick jag för första gången på grund, på grund av stress för att hinna tillsista broöppningen för dagen. Lite trist med nytt försäkringsbolag. :(

Skaderegleringen funkade klockrent, allt var löst nästan innan vi tagit oss loss...

 och vi hann till broöppningen.

Fast det var inte riktigt sant när det gäller skaderegleringen, allt var löst dagen därpå.

Fick du satt fast det då eller var det löst och skramlade?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev pseudonym:
41 minuter sedan skrev Mackey:

Fast det var inte riktigt sant när det gäller skaderegleringen, allt var löst dagen därpå.

Fick du satt fast det då eller var det löst och skramlade?

Inget var löst från början utan det lossnade dagen därpå, men inget skramlade så det fick vara.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

När vi valde försäkringsbolag skickade vi mail med tre, fyra händelsebeskrivningar och frågade hur dessa skador skulle ersättas av deras försäkring och påtalade att vi läst villkoren utan att riktigt vara säkra på att vi förstått.

Det var ju riktigt smart. Du vill inte dela med dig av exemplen? Det här måste jag testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag skulle vilja dela med mig, men hittar inte mina frågor.

 

Jag beskrev båten lite grovt, ålder, vad som är nytt och vad som är original.

 

Mina frågor gällde

  • Totalskada, typ båten brunnit upp eller sjunkit på stort djup.
  • Haveri på riggen, dvs. masten på en segelbåt.
  • Haveri på drev och motor, tex. genom brand.

Jag är ganska ointresserad av stöld av båt, motor etc. eller stöld av prylar.

En segelbåt från 1980 med inombordare är inte så stöldbegärlig.

Kanske är motorstöld intressant att fråga om för dig, eller stöld av stolar och ratt mm utrustning som kan vara lättåtkomlig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...