Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Problem med Techimex-spis.

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som har en Techimex?

 

 

FCBC6054-9CD5-4D8C-A101-35D67D4B84BD.thumb.jpeg.2a38f57fc7ae72eff07569f94f28e921.jpeg

 

Det är inga stora problem, vi behöver inta äta kall mat.

Men den inbyggda piezoelektriska tändaren fungerar dåligt eller inte alls.

I vintras fixade jag med den och fick den att funka, hade då lossat kablar och sprayat med kontaktspray, även i batterihållaren som sitter under den röda tryckknappen. Nu har den lagt av igen, har bytt batteri, ingen skillnad, varit och putsat i batterihållaren så gott det går, och då kan det hända att den funkar, under röda knappen finns en fjäder som skall ge kontakt mellan batteriet och dess hölje, misstänker att det är där problemet finns, då det fungerar en eller två gånger efter åtgärd men inre sedan.

Några goda råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 prova i mörker om det syns gnista på fel ställe,  om kontaktproblem , hitta batteri med lödöron och montera kabel ist  ett batteri kan räcka mer än ett år väl  B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev bemek:

 prova i mörker om det syns gnista på fel ställe,  om kontaktproblem , hitta batteri med lödöron och montera kabel ist  ett batteri kan räcka mer än ett år väl  B

Jag har nog batterihållare för två AA batteri ombord, så det kanske kan ordnas. Det var en bra jdé!
Undrar om piezoelektriska grejen tål dubbla spänningen på tre volt? Eller om jag skall bygla i batterihållaren, där finns några batterihållare.
Tog med litet ”experiment elektronik” till äldsta barnbarnet som han kan koppla med när han mönstrat på.

Nåväl, jag behöver inte titta på gnistan i mörker, utan man hör tydligt urladdningen som ett klickande ljud. Jag har varit och putsat på elektroden samt motsvarande yta på brännaren där gnistan skall jordas, blev iallafall inte sämre, men inte bättre heller.

 

Jag har inte sett Techimexspisar i andra båtar, inte heller denna enklare modell i någon båttillbehörskatalog, bara en stor en med ugn.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har nog batterihållare för två AA batteri ombord, så det kanske kan ordnas. Det var en bra jdé!
Undrar om piezoelektriska grejen tål dubbla spänningen på tre volt? Eller om jag skall bygla i batterihållaren, där finns några batterihållare.
Tog med litet ”experiment elektronik” till äldsta barnbarnet som han kan koppla med när han mönstrat på.

Nåväl, jag behöver inte titta på gnistan i mörker, utan man hör tydligt urladdningen som ett klickande ljud. Jag har varit och putsat på elektroden samt motsvarande yta på brännaren där gnistan skall jordas, blev iallafall inte sämre, men inte bättre heller.

 

Jag har inte sett Techimexspisar i andra båtar, inte heller denna enklare modell i någon båttillbehörskatalog, bara en stor en med ugn.

Det fina med att kolla i mörker är  att man kan se om gnistan kommer på rätt ställe. Att du hör urladdningen betyder inte att det blir rätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Det fina med att kolla i mörker är  att man kan se om gnistan kommer på rätt ställe. Att du hör urladdningen betyder inte att det blir rätt.

Jag förstår, men man ser den faktiskt  ändå, det är inte speciellt ljust i byssan om man inte tänder ljuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har den lagt av igen, har bytt batteri, ingen skillnad, varit och putsat i batterihållaren så gott det går, och då kan det hända att den funkar

Om det verkar som att problemet finns i batteriet, och dess utrymme, kanske man kan bygga bort det med en dc-dc omvandlare kopplad till husbanken?

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Piezo tändarna är fuktkänsliga, min manuella batterifria tändare behöver en stund i solen om den glömts kvar i båten under vintern. Även grillen på klubbholmen blir segstartad efter regn trots att den står under tak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Om det verkar som att problemet finns i batteriet, och dess utrymme, kanske man kan bygga bort det med en dc-dc omvandlare kopplad till husbanken?

Jag har redan alldeles för många elektroniska lösningar på problem som inte existerar.

Vanligtvis räcker ett vanligt AA- batteri i mer än en säsong, kanske två, men jag brukar byta på våren om jag inte glömmer ihåg det. Skall se om jag kan fixa en annan batterihållare och hänga bredvid, eller löda på ett pat trådar på polerna på ett vanligt batteri, det brukar hå bra med en sjysst lödkolv.

2 timmar sedan skrev Rascal:

Piezo tändarna är fuktkänsliga, min manuella batterifria tändare behöver en stund i solen om den glömts kvar i båten under vintern. Även grillen på klubbholmen blir segstartad efter regn trots att den står under tak.

Ja så är det säkert. Nu i natt hade problemet löst sig spontant, kanske är det så att det kokat över, eller om vi tvättat efter överkokning som det kommit fukt i grejerna, men man tycker ju att spisen skulle klara litet fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har redan alldeles för många elektroniska lösningar på problem som inte existerar.

Kör inte du, liksom jag, Citroën?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Kör inte du, liksom jag, Citroën?

Jodå. Min lilla cittra delar nu garage med en kompis DS Electronique från -73. Den andra står i hamnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

DS Electronique från -73

Tror jag såg en sådan (kanske rent av den?) på Överby i Trollhättan.

 

Men nu menade jag inte att flytta fokus från ämnet. Det är lätt hänt så ni får ursäkta mitt snedtramp. 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte åka till ICA och köpa en tändare för 20 kr och glömma problemet, det kan väl kvitta om man trycker på den ena eller andra knappen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Varför inte åka till ICA och köpa en tändare för 20 kr och glömma problemet, det kan väl kvitta om man trycker på den ena eller andra knappen?

Jag har ju minst en sådan tändare ombord, men jag är av den (tvångs-)uppfattningen att finns det olika tekniska grejer så skall dom bara fungera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniska saker ska finnas ombord och fungera, vad ska man annars lägga tid/ energi och pengar på?😲

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju minst en sådan tändare ombord, men jag är av den (tvångs-)uppfattningen att finns det olika tekniska grejer så skall dom bara fungera!

Ja, dessvärre håller jag med dig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vanligtvis räcker ett vanligt AA- batteri i mer än en säsong, kanske två

Fem år efter att vi köpt båten slutade tändaren på spisen att fungera.

Det tog ett tag att inse att den var batteridriven.

 

Det kan vara så att gashålen i brännaren sotat lite, oxiderat något eller blivit lite igenfyllda av överkokad mat. Det som då händer är att gasströmmen får lite för hög hastighet och då funkar tändningen inte alltid så bra.

Pröva att tända på mineffekt eller lite över min. Om det funkat bättre så är det en bra idé  att rensa alla hål.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Fem år efter att vi köpt båten slutade tändaren på spisen att fungera.

Det tog ett tag att inse att den var batteridriven.

 

Det kan vara så att gashålen i brännaren sotat lite, oxiderat något eller blivit lite igenfyllda av överkokad mat. Det som då händer är att gasströmmen får lite för hög hastighet och då funkar tändningen inte alltid så bra.

Pröva att tända på mineffekt eller lite över min. Om det funkat bättre så är det en bra idé  att rensa alla hål.

Ja det sitter ett batteri under den röda ”pluppen” det tog ett tag innan jag kom på det också.

Det yttre delarna, dom lösa grejerna som sprider och blandar gasen med syre, blästrade jag rena i vintras, det är nån hårt aluminiumlegering. Alla hål rensades med gammaldax rensnål. Hasen kommer fram oklanderligt och blandningen med syra funkar bra, jag putsade även elektroden där gnistan bildades, men det är nog inte där det fallerar. Hursomhelst funkar det just nu.

 

Och visst, jag har andra gaständare, dessutom påfyllningsgas till dessa, tändstickor saknas nog i år, men jag har faktiskt ett eldstål!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

men jag har faktiskt ett eldstål!

Eldstål måste man ha, det har vi också.

Aldrig använt måste jag erkänna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Eldstål måste man ha, det har vi också.

Aldrig använt måste jag erkänna.

Jag fick ett marint ”survivel kit” av scoutkåren en gång som tack för hjälpen efter att ha hjälpt till med sjötransporter, där ingick eldstål, grovtandad kniv, fiskelina med krokar och litet annat smått och gott...  jag har bara testat eldstålet och konstaterar att det antagligen är rätt svårt att tända spisen med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...