Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
No_jah

Räknare för länspump

Rekommendera Poster

Någon som vet om det finns att köpa länspumpsräknare i Sverige?

Det är ju faktiskt ganska intressant att veta hur många gånger länspumpen har varit igång ifall man har någon läcka man är omedveten om.

 

Här är en intressant modell:

https://www.defender.com/product.jsp?id=2846718

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller använda en sådan här så att man ser hur mycket som pumpats ut?

image.png.fd8b65cb5835a82a542d2b1c44a56f64.png

Man kommer förhoppningsvis aldrig till 530 liter som i figuren, men det kan vara intressant att se om det är en deciliter eller ett par liter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev IngemarE:

Håller med, men det finns billigare faktiskt utan att man behöver beställa från Mr Wang:

https://www.conrad.se/p/trumeter-7016-6-siffrig-lcd-raeknare-7016-101765

Min länk var inte från Mr Wang, utan från Edvard Persson eller möjligen Fritiof Nilsson Piraten, de är de enda berömda skåningarna jag känner till,🤭 alltså från Electrokit i Malmoe.

Det finns ju även elektromekaniska räkneverk, med mekanisk nollställningsknapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, det var ju lite billigare.

Men vad är det dessa pulsräknare egentligen mäter?

 

Tanken är att räknaren endast ska räkna hur många gånger pumpen startas automatiskt, och med en länspump som har inbyggd nivåsensor så är det ju spänning konstant på "automatiska tråden" så det kan ju inte vara att räknaren mäter hur många gånger spänningen slagits på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev No_jah:

Där ser man, det var ju lite billigare.

Men vad är det dessa pulsräknare egentligen mäter?

 

Tanken är att räknaren endast ska räkna hur många gånger pumpen startas automatiskt, och med en länspump som har inbyggd nivåsensor så är det ju spänning konstant på "automatiska tråden" så det kan ju inte vara att räknaren mäter hur många gånger spänningen slagits på.

Tro det eller ej, men en pulsräknare räknar elektriska pulser.

Man kan koppla den på länspumpens pluskabel eller på nivågivarens utgående kabel, vika är samma elektriska punkt, och då till minus också.

Varje gång pumpen startas blir det en lång puls som räknaren registrerar. Om nivågivaren är en aning tveksam och även reagerar om båten gungar, kan det ju bli pulser, eller falska pulser.

Det är ju bra om man kopplar in en knapp för nollställning av räkneverket.

 

Om du har en länspump med inbyggd nivågivare kan det ju då vara knepigare att då ut en puls.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tro det eller ej, men en pulsräknare räknar elektriska pulser.

Man kan koppla den på länspumpens pluskabel eller på nivågivarens utgående kabel, vika är samma elektriska punkt, och då till minus också.

Varje gång pumpen startas blir det en lång puls som räknaren registrerar. Om nivågivaren är en aning tveksam och även reagerar om båten gungar, kan det ju bli pulser, eller falska pulser.

Det är ju bra om man kopplar in en knapp för nollställning av räkneverket.

 

Om du har en länspump med inbyggd nivågivare kan det ju då vara knepigare att då ut en puls.

Hela vitsen med räknaren är ju att den ska räkna hur många gånger pumpen startat automatisk utan min vetskap.

Att ha en  räknare som räknar hur många gånger jag startat pumpen manuellt känns väl ganska onödigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev No_jah:

Hela vitsen med räknaren är ju att den ska räkna hur många gånger pumpen startat automatisk utan min vetskap.

Att ha en  räknare som räknar hur många gånger jag startat pumpen manuellt känns väl ganska onödigt?

Om du läser vad @Georg_Ohm skriver ett par gånger till och kopplar så, så är det precis det du önskar som kommer visas:

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan koppla den på länspumpens pluskabel eller på nivågivarens utgående kabel, vika är samma elektriska punkt, och då till minus också.

Det är alltså inte på din manuella strömbrytare till hela pumpanordningen du skall koppla in räknaren, utan på pumpens plusledning. Detta kan innebära att du får göra något litet ingrepp i pumpen om givaren är inbyggd.

 

Men det finns ett annat sätt också. Beroende på hur känslig räknarens pulsingång är, så kan du sätta ett motstånd i serie med pumpens minus, och koppla in dig på pumpsidan av motståndet. Låt säga att pumpen drar 3A och du sätter 0,33 Ohm. Då kommer du få en puls på 1V relativt jord/båtminus i den punkten när pumpen går.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Om du läser vad @Georg_Ohm skriver ett par gånger till och kopplar så, så är det precis det du önskar som kommer visas:

Det är alltså inte på din manuella strömbrytare till hela pumpanordningen du skall koppla in räknaren, utan på pumpens plusledning. Detta kan innebära att du får göra något litet ingrepp i pumpen om givaren är inbyggd.

 

Men det finns ett annat sätt också. Beroende på hur känslig räknarens pulsingång är, så kan du sätta ett motstånd i serie med pumpens minus, och koppla in dig på pumpsidan av motståndet. Låt säga att pumpen drar 3A och du sätter 0,33 Ohm. Då kommer du få en puls på 1V relativt jord/båtminus i den punkten när pumpen går.

Jag hade ju tänkt använda e Whale Supersub 650, och den har ju väldigt inbyggd nivåvakt, så det får nog bli motsvarande pump utan automatik och separat nivåvakt isåfall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev No_jah:

Den här kanske kan vara något, den har ju också inbyggd resetknapp.

https://www.conrad.se/p/bauser-381100831102-001-digital-impulsraeknare-typ-3811-120664?

Ja den är bra.

Men om nu pumpen och nivåvakten är ihopbyggda kan det ju bli svårt, sannolikt är också nivåvakten elektronisk och känner av elektriskt om vattnet stiger över en viss punkt.

 

Om nu någon är intresserad av hur de gamla helt mekaniska nivåvakterna fungerar, så är det en flottör som är ledad i en bottenplatta, inuti flottötren rullar det en rostfri metallkulakula på en bana. När flottören flyter upp i ett visst läge rullar kulan iväg nedåt mot två kontaktbleck, och ger då en sluten krets likt en strömbrytare som helst.

Jag har en fin variant där det är Hg, kvicksilver istället för en kula som rör sig inne i flottören som är av glas,, en sådan är väl idag helt miljövidrig och skulle väl egentligen lämnas in på någon återvinningsstation, i behållaren för miljöfarligt avfall. Jag tror inte att den kommer från båtvärlden, möjligen, kanske är den avsett för oljetank.

 

3C2A263A-6C14-4E84-98B8-601A91427073.jpeg.3c5c7ccad5ac22555ff3e380aee3c590.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade lagt en timräknare i stället för en pulsgivare. Med vetskap om pumpens kapacitet är det då lätt att få en uppfattning om hur mycket vatten som pumpats under en given tidsperiod.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Faderullan:

Jag hade lagt en timräknare i stället för en pulsgivare. Med vetskap om pumpens kapacitet är det då lätt att få en uppfattning om hur mycket vatten som pumpats under en given tidsperiod.

Det skulle isåfall vara en en räknare som visar minuter, för jag menar det blir ju ganska många liter som hinner pumpas ut på en timme om man tex. har en pump som pumpar ut 50 l/min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väll montera en egen nivåvakt som är kopplad till räknaren, lite lägre en start nivån på pumpen med inbyggd nivåvakt .

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-31 vid 09:26 skrev No_jah:

Det skulle isåfall vara en en räknare som visar minuter, för jag menar det blir ju ganska många liter som hinner pumpas ut på en timme om man tex. har en pump som pumpar ut 50 l/min

Undrar om det finns sådana??

 

7 timmar sedan skrev Wildeside:

Man kan väll montera en egen nivåvakt som är kopplad till räknaren, lite lägre en start nivån på pumpen med inbyggd nivåvakt .

En himla smart och enkel lösning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...