Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Klen / svag gångvärme

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Ardic gångvärmare i min hyttbåt. Jag tycker det är lite dålig kräm i den, luften blir som bäst pissljumen och är det kallt ute knappt det.

 

Den har en liten el pump som skall hjälpa till att få bra flöde kylvattnet så jag tror inte det är problemet.

 

Min nya motor har en kyltemp på 66 C, firman som installerade den sa att ”det är bra att den går svalt” när jag frågade varför den inte arbetar runt 80c som min tidigare penta gjorde.

 

Med Pentan var det kanske något mer värme men kan inte påstå att det var bra kräm då heller. Så jag misstänker att endast byta termostat i min nya maskin hjälper mig inte fullt ut.

 

Finns det bättre gångvärmare än min gamla Ardic som kan ta vara på värmen i kylvattnet mer effektivt?
 

Några här på forumet har erfarenhet i ämnet ?

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om din gångvägar tyvärr.

Men reagerade på att man tyckte det var bra med låg gångtemoeratur. Jo det kan ju vara sant om man kyler motorn med saltvatten. Men annars vill man ha en högre temperatur för att koka ur vatten mm ur motoroljan. Sen får man en bättre förbränning också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att ta reda på om det är temperaturen på vattnet eller flödet som är det som gör att det funkar sådär är att mäta upp tempskillnaden mellan tilloppet och returen. Är skillnaden några få grader 3-5 kanske?) är det bra flöde, är det större skillnad är det flödet som är problemet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Ett enkelt sätt att ta reda på om det är temperaturen på vattnet eller flödet som är det som gör att det funkar sådär är att mäta upp tempskillnaden mellan tilloppet och returen. Är skillnaden några få grader 3-5 kanske?) är det bra flöde, är det större skillnad är det flödet som är problemet. 

Tack, 

 

skall se över om jag kan byta termostat samt mäta detta. 
 

tänker du att mäta tempen med en sån temp pistol ? 
 

ps. Borde inte en stor skillnad innebär att gångvärmarens värmeväxlare varit effektiv på att ta tillvara på värmeenergin i kylvattnet. En låg temp. skillnad borde väl innebära att värmeväxlaren inte lyckas ta ut så mkt av värmen (jag kanske tänker fel här)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack, 

 

skall se över om jag kan byta termostat samt mäta detta. 
 

tänker du att mäta tempen med en sån temp pistol ? 
 

ps. Borde inte en stor skillnad innebär att gångvärmarens värmeväxlare varit effektiv på att ta tillvara på värmeenergin i kylvattnet. En låg temp. skillnad borde väl innebära att värmeväxlaren inte lyckas ta ut så mkt av värmen (jag kanske tänker fel här)?

Vad är det för motor?  Små dieslar lämnar inte ifrån sig så mycket värme. Problemet finns även i små dieselbilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 6.3 liters bensin V8 så nog borde det finnas lite värmeöverskott.

 

får sätta i en annan termostat så kylvattnet ligger närmare 80C än 67C som det gör nu. 
 

kan det vara så att kylelementet på min 20 åriga Ardic kan vara igensatt och det är därför den får ut så lite värme ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

tänker du att mäta tempen med en sån temp pistol ? 
 

ps. Borde inte en stor skillnad innebär att gångvärmarens värmeväxlare varit effektiv på att ta tillvara på värmeenergin i kylvattnet. En låg temp. skillnad borde väl innebära att värmeväxlaren inte lyckas ta ut så mkt av värmen (jag kanske tänker fel här)?

Ja, till exempel. Eller som tillsats till mobilen. Eller en digital köks-termometer. 
 

Både ja och nej. 
Om allt funkade som det skulle så hade ju en hög skillnad i temperatur (Delta-T, eller dT) kunnat vara som du beskriver, men då hade det också blåst ut en väldig massa värme på dig ur gångvärmeutblåsen. Eftersom det är kallt luft så är det antingen för lite varmt vatten att ta värme ur (dåligt flöde) och du får högt dT eller så funkar växlaren dåligt (behöver rengöras, annat?), och då är vattnet ungefär samma temp på in- och utgående. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en vv-beredare?

isåfall ligger väl värmeelementet i serie med den, och då kanske den tar det mesta av värmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Har du en vv-beredare?

isåfall ligger väl värmeelementet i serie med den, och då kanske den tar det mesta av värmen.

Citerar mig själv..

Iallafall inledningsvis, innan vattnet i beredaren blivit uppvärmt, så går det ju åt en del värmeenergi där. 
 

Sedan cirkulationspumpen, pumpar den ordentligt? Det kan ju ha fastnar avlagringar i denna, eller i själva elementet eller dess termostat. Vissa sådana element jag sett (nu har jag mest sett sådana i bussar) har en ”vattenkran” istället för termostat, med  vilken man kan strypa vattenflödet till elementet, här kan det ju också fastna skräp och bli avlagringar. Det kan det ju bli i elementet också.

Undrar om ”kylarrens” skulle fungera? Jag har både bra och mindre bra erfarenhet av sådant medel, då i kylaren och värmeelementat i en personbil, (dock ingen gammal VW som jag brukar meka med, ty dom äro luftkylda).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Citerar mig själv..

Iallafall inledningsvis, innan vattnet i beredaren blivit uppvärmt, så går det ju åt en del värmeenergi där. 
 

Sedan cirkulationspumpen, pumpar den ordentligt? Det kan ju ha fastnar avlagringar i denna, eller i själva elementet eller dess termostat. Vissa sådana element jag sett (nu har jag mest sett sådana i bussar) har en ”vattenkran” istället för termostat, med  vilken man kan strypa vattenflödet till elementet, här kan det ju också fastna skräp och bli avlagringar. Det kan det ju bli i elementet också.

Undrar om ”kylarrens” skulle fungera? Jag har både bra och mindre bra erfarenhet av sådant medel, då i kylaren och värmeelementat i en personbil, (dock ingen gammal VW som jag brukar meka med, ty dom äro luftkylda).

Ingen VV beredare och motorn är ny så borde vara bra tryck därifrån, dessutom sitter det en liten elpump i anslutning till gångvärmaren som jag gissar skall hjälp till och även funka när motorn är avstängd men fort.f varm.


skall mäta DT samt plocka bort växlaren ifall flödet är lågt och försöka se om det går att hitta smuts eller annat som kan ställa till det. Kan ju vara smuts på den del som fläkten blåser över också.

 

ser den kass ut kostar en ny ca 2k så går överväga om jag skall försöka renovera eller sätta in en ny.

 

säg förresten att de nya (martec) skulle ge 6kw vid 80 gradigt vatten så det borde ju vara riktig bra kräm i varmluften om allt funkar som det ska.

 

Återkommer med återkoppling 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

…dessutom sitter det en liten elpump i anslutning till gångvärmaren som jag gissar skall hjälp till och även funka när motorn är avstängd men fort.f varm.

Det är inte så enkelt att pumpen står stilla? För då blockerar den ju flödet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den surrar iallafall när man drar igång värmaren så jag tror den är ok men är inte säker. 
 

skall mäta dT vid motorn för att få en uppfattning vad som händer. Jag antar att man får mäta slangen eller nippeln den sitter på, att mäta själva kylvattnet är ju inte så enkelt.. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sötvattenkyld eller sjövattenkyld? Är den det senare ska den inte gå så mycket varmare. 

Cirkulationspumen är monterad så att den inte motverkar flödet som motorn ger? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag antar att man får mäta slangen eller nippeln den sitter på, att mäta själva kylvattnet är ju inte så enkelt.. ?

Ja, mät på slangen. Tejpa fast givaren på slangen, så blir det bra. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev micke_102:

Är motorn sötvattenkyld eller sjövattenkyld? Är den det senare ska den inte gå så mycket varmare. 

Cirkulationspumen är monterad så att den inte motverkar flödet som motorn ger? 

Slutet halvsystem, termostathuset har dedikerad utgång för detta så det borde inte vara några problem med inkopplingen. Skall mäta temp för att förstå mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en uppdatering. 
 

Mätte dT idag, ingående var 58C och utgående 33C, dvs. en temposkillnad på 25C

 

Det är helt ok värme i två av utblåsen på styrbords sida (samma sida där värmaren sitter), dvs de med korta slangar. Det utblås som sitter på babord sida var det klent med värme i och inte mkt tryck heller. 
 

Till utblåset på babord sida är det en länge luftslang som går via kölsvinet och som inte är isolerad. Det väl egentligen grundproblemet men om det var mer drag i värmen kanske det skulle räcka trots avkylningen.

 

blir tyvärr svårt att komma åt den slangen så mitt enda hopp att öka värmen genom denna är att antingen öka trycket på luftflödet eller värmen i systemet.

 

upptäckte även att kontakten till extra pumpen för kylvattnet hade ramlat ur, passade på att koppla in den igen. Blev inte någon större skillnad på värmen och då insåg jag dess funktion.

 

Pumpen kan fortsätta cirkulera kylvattnet genom motorn trots att denna är avstängd. På så sätt borde jag kunna ta ut värme nån timme till, skall testa detta vid tillfälle.

 

se bild värmare och pump.

EC411CE0-996B-48D2-B692-690BC9563893.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

upptäckte även att kontakten till extra pumpen för kylvattnet hade ramlat ur, passade på att koppla in den igen. Blev inte någon större skillnad på värmen och då insåg jag dess funktion.

 

Pumpen kan fortsätta cirkulera kylvattnet genom motorn trots att denna är avstängd. På så sätt borde jag kunna ta ut värme nån timme till, skall testa detta vid tillfälle.

Jag gissar att det här är felet.
Pumpen funkar inte som den ska om det inte är någon skillnad mellan den i/urkopplad; du får för dåligt flöde genom värmebatteriet (en stillastående pump är ett flödeshinder) vilket visar sig på ett delta-T på 25 grader (otroligt högt). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag gissar att det här är felet.
Pumpen funkar inte som den ska om det inte är någon skillnad mellan den i/urkopplad; du får för dåligt flöde genom värmebatteriet (en stillastående pump är ett flödeshinder) vilket visar sig på ett delta-T på 25 grader (otroligt högt). 

Ok, vad vore ett normalt / önskvärt dT skulle du säga?

 

Det vore rätt enkelt att koppla förbi pumpen och testa ifall det blir någon skillnad. Dock är jag rädd att få in luft i systemet ifall jag börjar fippla med detta så är lite osäker på hur jag skall lösa det.

 

Ps. såg i värmarens inskruktionsbok att den skall lämna 10kw.. Det gäller vid 80C kylvatten men det borde även bli bra kräm med 67C kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ps. såg i värmarens inskruktionsbok att den skall lämna 10kw.. Det gäller vid 80C kylvatten men det borde även bli bra kräm med 67C kan jag tycka.

Ja, men skall du få ur 10 kW ur kylvattnet behöver du ha rätt mycket vatten som flödar över batteriet, därav extrapumpen. Vattnet tar ju enklaste vägen, vilket sannolikt inte är över gångvärmen, men extrapumpen löser det. Om den fungerar vill säga, och det är ju en smal sak att testa, för den vibrerar rätt bra om den går jämfört med om den står stilla. Jag tror nämligen inte alls att pumpen är till för att du skall få värme efter motorgång, utan behövs för att få tillräcklig cirkulation i systemet kring gångvärmen; så den skall alla gånger starta när du slår på gångvärmen. 
 

Är den paj, fixa problemet (säkring, ny pump, kabelbrott..?) så lär du få ut värmen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja, men skall du få ur 10 kW ur kylvattnet behöver du ha rätt mycket vatten som flödar över batteriet, därav extrapumpen. Vattnet tar ju enklaste vägen, vilket sannolikt inte är över gångvärmen, men extrapumpen löser det. Om den fungerar vill säga, och det är ju en smal sak att testa, för den vibrerar rätt bra om den går jämfört med om den står stilla. Jag tror nämligen inte alls att pumpen är till för att du skall få värme efter motorgång, utan behövs för att få tillräcklig cirkulation i systemet kring gångvärmen; så den skall alla gånger starta när du slår på gångvärmen. 
 

Är den paj, fixa problemet (säkring, ny pump, kabelbrott..?) så lär du få ut värmen. 

Provade att ha handen på den man kände inte mkt skillnad, dock lite skillnad i ljudet. Tyvärr var det lite oklart med vad + / - skulle anslutas. Blir det fel kommer den troligen pumpa ät fel håll ..

 

Det jag vet säkert är alltså att pumpen får ström och att det låter lite annolunda när den får ström. Det jag inte vet är huruvuda den verkligen pumpar i rätt riktning, men jag antar att dT =25C indikerar att den inte gör vad den ska.

 

Ny pump verkar gå på nära 2 lax 😞

 

https://kampetorpmarin.se/johnson-pump-cm10p7-1-12v-16mm-pump.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ny pump verkar gå på nära 2 lax 😞

Ja, och därför skulle jag börja med att koppla loss pumpen och provköra den innan jag köpte en ny 🙂

De där brukar inte gå sönder bara så där. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Har du sett den här? 
https://allpa.nl/media/manuals/Johnson Pump/IB/IB-3xx/IB-302_C010-30.pdf

Notera hur pumpen skall vara monterad om den monteras horisontellt 🙂

Tack , den verkar felmonterad från fabrik sett till vad som står i instruktionen. Skall justera och testa igen.

 

Huruvida den funkar (verkligen pumpar) antar jag att blir svårt att avgöra utan att demontera slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack , den verkar felmonterad från fabrik sett till vad som står i instruktionen. Skall justera och testa igen.

 

Huruvida den funkar (verkligen pumpar) antar jag att blir svårt att avgöra utan att demontera slangarna.

Om det hade varit i min båt hade jag demonterat pumpen och testat den det första jag gjort.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om det hade varit i min båt hade jag demonterat pumpen och testat den det första jag gjort.

Verkar ju som en bra åtgärd...

 

Pumpen ska ge 15  - 20 l/min för att värmebatteriet ska kunna ge runt 10 kW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mackey:

Verkar ju som en bra åtgärd...

 

Pumpen ska ge 15  - 20 l/min för att värmebatteriet ska kunna ge runt 10 kW.

Det blir dagens projekt antar jag. Så alltså ca 1 hink  (10L) på 30 sekunder kan jag vänta mig om den gör vad den skall ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stäng av pumpen eller koppla ur elen till pumpen, nyp slangen till värmaren eller stäng av flödet med ventil om du har det.

Kör motorn så att den blir lite varm, stäng av motorn.

Koppla in pumpen känn på slangarna blir dom varma så vet du att pumpen fungerar utan att behöva demontera slangar m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wildeside:

Koppla in pumpen känn på slangarna blir dom varma så vet du att pumpen fungerar utan att behöva demontera slangar m.m.

Nja. Pumpen har magnetkoppling mellan elmotorn och kugghjulspumpen, så risken finns att impellern i kylsystemet trycker förbi lite värme utan att motorn funkar. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Wildeside:

Stäng av pumpen eller koppla ur elen till pumpen, nyp slangen till värmaren eller stäng av flödet med ventil om du har det.

Kör motorn så att den blir lite varm, stäng av motorn.

Koppla in pumpen känn på slangarna blir dom varma så vet du att pumpen fungerar utan att behöva demontera slangar m.m.

Tack, jag har två kulventiler på slangarna vid motorn. 

 

Så iden är alltså att stänga dem, varmköra motorn och sedan stänga av den.

 

Därefter öppna kulventilerna igen och köra pumpen, om den då matar fram vatten från slangarna till värmaren har jag ett kvitto på att den pumpar.

 

Är det korrekt uppfattat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack, jag har två kulventiler på slangarna vid motorn. 

 

Så iden är alltså att stänga dem, varmköra motorn och sedan stänga av den.

 

Därefter öppna kulventilerna igen och köra pumpen, om den då matar fram vatten från slangarna till värmaren har jag ett kvitto på att den pumpar.

 

Är det korrekt uppfattat?

 

 

Japp enklaste sättet att börja felsöka

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...