Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nifti

Allegro 33 eller Fortissimo 33

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av dessa två båtar och har åsikter om vilken som lämpar sig bäst för långsegling. Eller kanske skall jag välja någon helt annan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utan att ha personlig erfarenhet av någon av båtarna, så är jag övertygad om att båda fungerar mycket bra för långfärdssegling.

Personligen hade jag valt Fortissimo, gämför man vikt kontra kvm segel och våt yta. Så inser man snabbt att Fortissimo klarar lätta vindar mycket bättre. Mindre våt yta, mindre bredd och mer trimbar rigg bidrar till att Fortissimo gör bättre fart, men den måste också revas tidigare. Fortissimo har svepta spridare som ger bättre kryssvinkel, men det är en något mindre stark konstruktion och innebär att man inte bör släppa ut storseglet lika långt då det kan skava mot spridarna. Allegron har en tyngre gång har både högre deplacment och kölvikt vilket bidrar till lugnare rörelser. Allegron har mer invändig volym högre takhöjd och mer stuvutrymme.

 

Väljer du någon av dessa för långfärdssegling så anser jag att du gjort ett riktigt bra val, där ena är lite bättre seglare och den andra något tryggare.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla: Batenanna

 

Så får du veta vad en Fortissimo duger till. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...