Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Tips på flödesmätare för bensin

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Finns det någon som köpt en billig flödesmätare med display för bensin på t ex Wish, Amazon, mm? Skulle vilja ha en som kan mäta hur många liter bensin jag gör av per timme.

 

När man googlar så kommer det fram en massa olika förslag men informationen är rätt knapphändig om de t ex tål bensin etc.

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av samma sak.

Experimenterar just nu med en dyrare variant från Raymarine och Garmin.

Tyvärr inte riktigt helt i mål så enklare lösningar är av intresse.

 

Vissa nyare motorer har en beräkning av hur mycket bensin som förbränns, men den datan har jag inte heller lyckats få ut på ett bra sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är ett exempel från Banggood där mätare med sensor och display kan köpas för en struntsumma. Dock förefaller den vara för vatten och det står inte vad den för övrigt tål för vätskor.

 

https://www.banggood.com/sv/LCD-Display-Digital-Flow-MeterBrass-Flow-Sensor-Temperature-Measuring-YF-B7-Hall-Sensor-Meter-Switch-p-1433460.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&gmcCountry=SE&utm_content=minha&utm_campaign=minha-se-sv-pc&currency=SEK&cur_warehouse=CN&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=sandra&utm_campaign=sandra-ssc-se-sv-all-0417-re0421&ad_id=343621270724&gclid=CjwKCAjwo4mIBhBsEiwAKgzXOJW10vitnPav6GT3qi5Nts7qdZl09dOLEa0H4jQkXmf8V89FU1KvjRoCsN8QAvD_BwE

 

Jag ställde en fråga om denna flödesmätare till Banggoods chat och de lovade att återkommer er mail med mer info.

 

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Boko57:

Här är ett exempel från Banggood där mätare med sensor och display kan köpas för en struntsumma. Dock förefaller den vara för vatten och det står inte vad den för övrigt tål för vätskor.

Nja...

Det finns ett annat problem som nog är betydligt större och väldigt vanligt med dessa typer av givare/mätare: Sensorns känslighet.

Minsta flöde för att ge vettigt mätvärde är uppgivet till 1l/min (förstora upp bilden på sensorn så står det på den). Motsvarar 60l/h.....

 

För att mäta bränsleförbrukning krävs alltså helt andra mätområden och känsligare givare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sågan här kanske, https://www.conrad.se/p/bio-tech-ek-floedes-sensor-fch-m-pom-lc-g-18-fch-m-pom-lc-g-18-driftspaenning-intervall-5-24-vdc-maetomrade-150391

 

plus en cykeldator.

 

Efter lite kalibrering bör man kunna avläsa följande:

Hastighet i km/h blir bränsleförbrukning i liter per timme.

Medelhastighet blir medelförbrukning.

Maxhastighet blir maxförbrukning.

Total sträcka blir total bränsleförbrukning.

Tripp blir bränsleförbrukning sedan start.

 

Det går säkert att komma på användning av andra funktioner i cykeldatorn också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart. 

 

Jag är nog inte så tekniskt kunnig att jag skulle kunna få ihop detta själv dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...