Jump to content
Saturday 18 September 2021
Renken1950

Kylning motor

Recommended Posts

Håller på och ska byta limpor och blev att fundera vart kylvattnet som går in i motorn tar vägen? Går det runt och tillbaka ut samma väg det kom in via termostaten? Var helt 100 på att det var kanaler ut i limporna men det var det inte.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vattnet måste gå ut genom limporna och vidare genom avgasknäna ut med avgaserna. Titta en gång till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga portar är inblandade med vatten. Vattnet går ut vi slangar termostathus-avgaslimpa om motorn är sjövattenkyld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja limporna kyls med slangar som går på undersidan , men vart tar vattnet vägen som går in i motorn ? Samma väg ut som in via termostaten ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyler både block och topp genom interna kanaler, så ut genom slang / slangar från termostathuset och in i avgassystem, efter ett knä, som ska förhindra att vattnet sprutar mot avgasventilen/ventilerna. 

 

Och så blir en del vatten liggande i avgassystemet / slangen. Avgaserna trycker ut lagomt mycket. 

När motorn stoppas, rinner vatten tillbaks genom avgassystemet, och skulle kunna rinna in bakvägen genom en avgasventil. 

Men nu sitter det vanligast en större burk på avgasslangen, som kan rymma detta vatten, efter stopp av motorn. 

 

Värre blir det om en motor inte startar vid upprepade startförsök, för då pumpas allt mer vatten in i avgassystemet, som till slut inte ryms i vattensamlare... Utan hamnar i motorn. 

Så vad, bör man göra om en motor inte startar på Några få försök? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Hybro:

Kyler både block och topp genom interna kanaler, så ut genom slang / slangar från termostathuset och in i avgassystem, efter ett knä, som ska förhindra att vattnet sprutar mot avgasventilen/ventilerna. 

 

Och så blir en del vatten liggande i avgassystemet / slangen. Avgaserna trycker ut lagomt mycket. 

När motorn stoppas, rinner vatten tillbaks genom avgassystemet, och skulle kunna rinna in bakvägen genom en avgasventil. 

Men nu sitter det vanligast en större burk på avgasslangen, som kan rymma detta vatten, efter stopp av motorn. 

 

Värre blir det om en motor inte startar vid upprepade startförsök, för då pumpas allt mer vatten in i avgassystemet, som till slut inte ryms i vattensamlare... Utan hamnar i motorn. 

Så vad, bör man göra om en motor inte startar på Några få försök? 

 

Det du pratar om gäller bara backslagsmotorer där avgasslangen går upp i en svanhals före bordsgenomföringen. På en drevmotor kan vattnet aldrig komma in genom någon avgasventil för att man kör länge på starten utan att motorn stannar. Det är ju fall från avgaskrökarna till avgasutsläppet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har givetvis rätt😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rollen:

Det du pratar om gäller bara backslagsmotorer där avgasslangen går upp i en svanhals före bordsgenomföringen. På en drevmotor kan vattnet aldrig komma in genom någon avgasventil för att man kör länge på starten utan att motorn stannar. Det är ju fall från avgaskrökarna till avgasutsläppet.

Och som vanligt finns undantag. S-drev har inte den funktionen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy