Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Renken1950

Kylning motor

Rekommendera Poster

Håller på och ska byta limpor och blev att fundera vart kylvattnet som går in i motorn tar vägen? Går det runt och tillbaka ut samma väg det kom in via termostaten? Var helt 100 på att det var kanaler ut i limporna men det var det inte.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet måste gå ut genom limporna och vidare genom avgasknäna ut med avgaserna. Titta en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga portar är inblandade med vatten. Vattnet går ut vi slangar termostathus-avgaslimpa om motorn är sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja limporna kyls med slangar som går på undersidan , men vart tar vattnet vägen som går in i motorn ? Samma väg ut som in via termostaten ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyler både block och topp genom interna kanaler, så ut genom slang / slangar från termostathuset och in i avgassystem, efter ett knä, som ska förhindra att vattnet sprutar mot avgasventilen/ventilerna. 

 

Och så blir en del vatten liggande i avgassystemet / slangen. Avgaserna trycker ut lagomt mycket. 

När motorn stoppas, rinner vatten tillbaks genom avgassystemet, och skulle kunna rinna in bakvägen genom en avgasventil. 

Men nu sitter det vanligast en större burk på avgasslangen, som kan rymma detta vatten, efter stopp av motorn. 

 

Värre blir det om en motor inte startar vid upprepade startförsök, för då pumpas allt mer vatten in i avgassystemet, som till slut inte ryms i vattensamlare... Utan hamnar i motorn. 

Så vad, bör man göra om en motor inte startar på Några få försök? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Hybro:

Kyler både block och topp genom interna kanaler, så ut genom slang / slangar från termostathuset och in i avgassystem, efter ett knä, som ska förhindra att vattnet sprutar mot avgasventilen/ventilerna. 

 

Och så blir en del vatten liggande i avgassystemet / slangen. Avgaserna trycker ut lagomt mycket. 

När motorn stoppas, rinner vatten tillbaks genom avgassystemet, och skulle kunna rinna in bakvägen genom en avgasventil. 

Men nu sitter det vanligast en större burk på avgasslangen, som kan rymma detta vatten, efter stopp av motorn. 

 

Värre blir det om en motor inte startar vid upprepade startförsök, för då pumpas allt mer vatten in i avgassystemet, som till slut inte ryms i vattensamlare... Utan hamnar i motorn. 

Så vad, bör man göra om en motor inte startar på Några få försök? 

 

Det du pratar om gäller bara backslagsmotorer där avgasslangen går upp i en svanhals före bordsgenomföringen. På en drevmotor kan vattnet aldrig komma in genom någon avgasventil för att man kör länge på starten utan att motorn stannar. Det är ju fall från avgaskrökarna till avgasutsläppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har givetvis rätt😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Det du pratar om gäller bara backslagsmotorer där avgasslangen går upp i en svanhals före bordsgenomföringen. På en drevmotor kan vattnet aldrig komma in genom någon avgasventil för att man kör länge på starten utan att motorn stannar. Det är ju fall från avgaskrökarna till avgasutsläppet.

Och som vanligt finns undantag. S-drev har inte den funktionen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...