Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
brunsson

Koppla bort/klippa antenn Raymarine radar

Rekommendera Poster

Hej! 
har åkt på en ordentlig smäll varför targabågen har slagit av ett svetsat fäste och lossnat vid två andra på hytten. För att rädda säsongen vill jag plocka ned den 16år gamla radar och sökljus som sitter på och lägger onödig vikt på toppen av bågen men aldrig används. 
FRÅGA: Går det att klippa kabeln till radarn (i bild) utan att störa/förstöra? Får inte ut den ut själva radardisken frivilligt. 
 Tacksam för input! 

6A11BF1F-F173-49A9-9C02-62E91387DF36.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev brunsson:

Hej! 
har åkt på en ordentlig smäll varför targabågen har slagit av ett svetsat fäste och lossnat vid två andra på hytten. För att rädda säsongen vill jag plocka ned den 16år gamla radar och sökljus som sitter på och lägger onödig vikt på toppen av bågen men aldrig används. 
FRÅGA: Går det att klippa kabeln till radarn (i bild) utan att störa/förstöra? Får inte ut den ut själva radardisken frivilligt. 
 Tacksam för input! 

6A11BF1F-F173-49A9-9C02-62E91387DF36.jpeg

Om du vill ha ett andrahandsvärde på radarn skall du INTE klippa kabeln!

 

Hur ser det ut inne i radarburken? Går det att koppla bort kabeln där?

Eller i andra ändan? Går det att rappa ur kabeln samma väg som den en gång drogs in?

 

Första vvintersäsongen jag hade nuvarande båt stod den på en marina, eftersom jag hade kvar den gamla båten, som stod hemma. Som stöldskyddsåtgärd skruvades alla elektronik bort.

 

Radarkabeln är grov, och i instruktionsboken står det att den har en kritisk längd som inte får kortas eller förlängas. Den lät sig inte kopplas bort inuti burken, så jag trädde ut den bakvägen, och den är lång... det var förvisso rätt jobbigt.

 

Jag tänkte på en annan sak... kan du inte göra en nödreparation av bågen? 
Fixera de lösa rördelarna med en slangklämma? Eller brett buntband?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev brunsson:

Hej! 
har åkt på en ordentlig smäll varför targabågen har slagit av ett svetsat fäste och lossnat vid två andra på hytten. För att rädda säsongen vill jag plocka ned den 16år gamla radar och sökljus som sitter på och lägger onödig vikt på toppen av bågen men aldrig används. 
FRÅGA: Går det att klippa kabeln till radarn (i bild) utan att störa/förstöra? Får inte ut den ut själva radardisken frivilligt. 
 Tacksam för input! 

6A11BF1F-F173-49A9-9C02-62E91387DF36.jpeg

Skruva isär radaren sitter två små kontakter plus röd och svart kabel i skruvplint, sedan får man ut kabel genom hålet är det trångt kan man ta bort mutter på insidan av PGn.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att jag har ett annat fabrikat på min radar, och den kabeln är en skärmad kabel med en massa ledare i och dom är anslutna undertill på kretskortet som måste demonteras för att koppla bort alla dessa kablar, som sedan skulle tillbaka på rätt ställe igen, då i mitt fall var det lättare att dra ur hela kabeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är åbäket åtgärdat, bågen provisoriskt fäst stabilt och säsongen kan fortsätta. 

Radarn gick mycket riktigt att öppna ovantill med 8 skruv, sedan koppla ur + och - samt en kontakt och trä ur genom skalet. 

Således allt komplett och helt för att sälja vidare. 

 

Tack för tipsen! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...