Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
marhag

SUNBEAM system Tough black

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är där någon som har erfarenheter av SUNBEAM system Tough black paneler?

 

Hur verkar dom och en sak som jag speciellt funderar över hur varma blir de?

Det med att de är svarta får en att tro att de kan bli ganska varma, och med tanke på att de behöver sitta där man går ibland så är kanske vita bättre ur den aspekten?

 

Har i princip inga ytor på båten som man inte går på som man kan sätta paneler så den aspekten har betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vita solpaneler är naturligtvis mycket svalare än mörkblå och svarta, men jag har inte sett sådana för fritidsbruk. Jag har inte letat heller så det kanske finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade naturligtvis inte helt vita. Tror det är svårt att göra då kisel elementet har en väldig specifik färg.

 

Det var mest ifall en helt svart absorberade mycket mer värme än en "normal" med vit platta med cellerna synliga då jag gissar att de blir ganska varna de också. Kanske så varma att skillnaden är oväsentlig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Mackey said:

Jag tror att skillnaden är marginell mellan mörkblå och svarta.

 

Jag menade allvar med att det finns vita solpaneler.

image.png.2482a32b464b9311dc30e4c8601294ca.png

https://www.energinyheter.se/20190803/18495/vita-solcellsmoduler-presenteras

Fräckt!

 

Ifall de hade varit flexibla och man kunde gå på dem så hade jag varit såld direkt! :)

Har sett glas-glas solcells moduler för fast montering innan i olika mörkare färger men aldrig i vitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut mina solpaneler i år. De tidigare var ett okänt märke som såg ut som en kopia på Sunbeam. 
Man skulle kunna gå på dem men eftersom de gick sönder var kanske inte sant. 
Mina nya paneler verkar leverera mycket mer energi. 
På en av panelerna har jag en energimätare. Den har visar 45W maxeffekt på 55W-panelen. Så högt kom jag aldrig på den tidigare. 
Det ser ut som Sunbeam har förbättrat inkopplingen av kabeln med en stor gummiplatta, vilket jag tror förbättrar kvalitén. 
Så jag tror inte att färgen spelar någon större roll. Panelerna verkar bra. 
Men svart färg borde förbättra förmågan att ta emot solenergi även om värmen ökar. 
 

Det är dock lite lurigt att montera den lilla panelen som inte hade skruvar. Den gled lite på det lutande underlaget medans limmet torkade. 

 

27DB0B86-9D65-4937-B824-BE702E7414DE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev anuba:

Jag bytte ut mina solpaneler i år. De tidigare var ett okänt märke som såg ut som en kopia på Sunbeam. 
Man skulle kunna gå på dem men eftersom de gick sönder var kanske inte sant. 
Mina nya paneler verkar leverera mycket mer energi. 
På en av panelerna har jag en energimätare. Den har visar 45W maxeffekt på 55W-panelen. Så högt kom jag aldrig på den tidigare. 
Det ser ut som Sunbeam har förbättrat inkopplingen av kabeln med en stor gummiplatta, vilket jag tror förbättrar kvalitén. 
Så jag tror inte att färgen spelar någon större roll. Panelerna verkar bra. 
Men svart färg borde förbättra förmågan att ta emot solenergi även om värmen ökar. 
 

Det är dock lite lurigt att montera den lilla panelen som inte hade skruvar. Den gled lite på det lutande underlaget medans limmet torkade. 

 

27DB0B86-9D65-4937-B824-BE702E7414DE.jpeg

Nja, normalt sett försämrar hög värme solpanelernas förmåga att generera el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, anuba said:

Jag bytte ut mina solpaneler i år. De tidigare var ett okänt märke som såg ut som en kopia på Sunbeam. 
Man skulle kunna gå på dem men eftersom de gick sönder var kanske inte sant. 
Mina nya paneler verkar leverera mycket mer energi. 
På en av panelerna har jag en energimätare. Den har visar 45W maxeffekt på 55W-panelen. Så högt kom jag aldrig på den tidigare. 
Det ser ut som Sunbeam har förbättrat inkopplingen av kabeln med en stor gummiplatta, vilket jag tror förbättrar kvalitén. 
Så jag tror inte att färgen spelar någon större roll. Panelerna verkar bra. 
Men svart färg borde förbättra förmågan att ta emot solenergi även om värmen ökar. 
 

Det är dock lite lurigt att montera den lilla panelen som inte hade skruvar. Den gled lite på det lutande underlaget medans limmet torkade. 

 

27DB0B86-9D65-4937-B824-BE702E7414DE.jpeg

De känns inte så värma så det inte går att gå på dem? Har du kännt på dem när solen har lyst på dem några timmar?

 

Eller för att ge ett exempel ett barn som går omkring barfota på däcket är det någon fara för dem att de bränner sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev marhag:

De känns inte så värma så det inte går att gå på dem? Har du kännt på dem när solen har lyst på dem några timmar?

 

Eller för att ge ett exempel ett barn som går omkring barfota på däcket är det någon fara för dem att de bränner sig?

Det är varma men inte så man bränner sig. Inte mycket värre än ett mörkoljat teakdäck.

Delvis därför kör jag med gråteak. 
Men om jag skall vara ärlig så har jag inte djupanalyserat det. Efter att mina första paneler gick sönder på tre år, är jag lite skeptisk att gå för mycket på panelerna.

Men vi sitter rätt ofta och solar på dem med en dyna imellan. 

 

Jag kan kolla med en termometer nästa gång solen skiner. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev MartinA:

Nja, normalt sett försämrar hög värme solpanelernas förmåga att generera el.

Det är bara google lite så får du reda på hur mycket. ;)


”VENE TEST

In 2019 SUNBEAMsystem panels won the award of “Best Premium Solar Panel” by the Finnish Magazine VENE.

The test was very extensive and had many categories. And it worth highlighting our outstanding results on the heat test.
“Only 13% power drop measured at 75oC compared to 25oC”.”

 

https://www.sunbeamsystem.com/tough_independent_test_winner/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

“Only 13% power drop measured at 75oC compared to 25oC”.”

Kanske...

Man brukar ha Standard Test Conditions (STC) på 25°C.

Varje grad högre solcelltemperatur än vid STC-temperaturen 25°C sänker vanligtvis effekten med 0,4% om allt övrigt övriga är lika.

 

Varje grad högre solcelltemperatur än vid STC-temperaturen 25°C sänker vanligtvis effekten med 0,4% om allt övrigt är lika. Vid 50°C högre temperatur än vid STC sjunker då effekten med

1-0,996^50 = 0,18 = 18%.

 

Verkar rimligt att nå en något lägre effektsänkning (13 %) kan jag tycka.

 

Då kanske vi kan debunka vikten av att hålla panelerna svala.

Varför?

  1. Jo, tidigare (10 år sedan) var paneler dyra och man hade kanske 25 W- eller 50 W-paneler.
    Om man då fick 20 % effektbortfall blev det inte mycket effekt kvar.
     
  2. Idag är det inga problem att köpa 250 W och effektbortfallet är lite mindre.
    Det gör inget om 15 % av den installerade effekten försvinner pga. värme.

Jag tycker i alla fall att de flesta kan bortse från värmeproblematiken när det gäller effektförlust.

Sedan är det ju naturligtvis inte så skönt att trampa på en 75°C varm yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...