Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Legr

Evinrude kamrem

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har någon annan stöt på problemet att få tag på en kamrem till en Evinrude 15 hk 4 takt från 1996. Har letat som en tok utan att finna någon.  Alla säger att den har slutat tillverkas. Kan inte vara möjligt att man måste skrota en motor som fungerar klokrent annars. Är någon annan kamrem som passar? Någon som har erfarenhet av detta. Tacksam för alla tips.

Redigerad av Legr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på din fråga. Men så surt om det är så. Har du försökt med internet? Kanske finns någon firma som har att sälja i annat land? Med lite tur så hittar du och får några år till på dig att i lugn och ro byta motor innan det är dags igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör vara en Suzuki under kåpan. De gjorde såvitt jag vet alla OMCs 4-t.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog också mätta och leta efter en med samma längd, tjocklek och bredd om du inte hittar något

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat med både firmor i Sverige och utomlands. Men alla säger att det inte går att få tag på slut hos tillverkaren. Intressant att det kan vara en Suzukimotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Aders:

Du kan nog också mätta och leta efter en med samma längd, tjocklek och bredd om du inte hittar något

Och rätt antal tänder och rätt utformning på tänderna. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Legr:

Har kollat med både firmor i Sverige och utomlands. Men alla säger att det inte går att få tag på slut hos tillverkaren. Intressant att det kan vara en Suzukimotor.

Ja det är med största sannolikhet en Suzuki. Förmodligen är det denna remmen som passar till din motor. 
https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/suzuki/motordelar/produkter/kamrem-for-suzuki-df9-9-df15-rec12761-93el0/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev Craycoat:

Ja det är med största sannolikhet en Suzuki. Förmodligen är det denna remmen som passar till din motor. 
https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/suzuki/motordelar/produkter/kamrem-for-suzuki-df9-9-df15-rec12761-93el0/

Trodde också att detta var en Suzukimotor, men googlade runt lite och tyvärr verkar det inte vara så enkelt att motorn är identisk med samtida Suzuki. Om samma motor finns av olika fabrikat brukar bilderna i  reservdelslistorna vara lika och så är det inte i detta fall. Det finns fler därute som saknar BRP 0339320, men ingen som jag hittat bland nästan uteslutande amerikanska siter som har fått rådet att köpa en Suzukirem istället.

 

Det är säkert en standardrem som går att beställa hem, men jag hittar inte basdata som längd, bredd, antal tänder, och tandprofil.

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Trodde också att detta var en Suzukimotor, men googlade runt lite och tyvärr verkar det inte vara så enkelt att motorn är identisk med samtida Suzuki. Om samma motor finns av olika fabrikat brukar bilderna i  reservdelslistorna vara lika och så är det inte i detta fall. Det finns fler därute som saknar BRP 0339320, men ingen som jag hittat bland nästan uteslutande amerikanska siter som har fått rådet att köpa en Suzukirem istället.

 

Det är säkert en standardrem som går att beställa hem, men jag hittar inte basdata som längd, bredd, antal tänder, och tandprofil.

 

 

 

52856B3F-2B29-4AFF-B6A4-AA6DEC31245A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Trodde också att detta var en Suzukimotor, men googlade runt lite och tyvärr verkar det inte vara så enkelt att motorn är identisk med samtida Suzuki. Om samma motor finns av olika fabrikat brukar bilderna i  reservdelslistorna vara lika och så är det inte i detta fall. Det finns fler därute som saknar BRP 0339320, men ingen som jag hittat bland nästan uteslutande amerikanska siter som har fått rådet att köpa en Suzukirem istället.

 

Det är säkert en standardrem som går att beställa hem, men jag hittar inte basdata som längd, bredd, antal tänder, och tandprofil.

 

 

Tack för att ni är så hjälpsamma. Har nu mätt remmen och den är 665 mm och 13 mm bred med 81 st tänder. Men profil på tänderna är lite knepigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...