Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anuba

Placering av tempsensor på blybatteri

Rekommendera Poster

Jag har haft oturen att mina Victron AGM Super Cycle havererade under sommaren. Dyra batterier som skulle klara djupa urladdningar många gånger. De var bara tre år gamla och jag hade köpt dem billigt en Tysk solpanelbutik.
Jag har tyvärr ingen bra förklaring då mitt system inte bör ha några brister. 
Servicebatterierna laddar enbart genom en nyinstallerad Ctek D250A och det satt tempsensorer på bägge batterierna. Så det borde vara rätt bra kontroll på laddningen.
All kombinerad laddning med solpanel, nätladdare och generator sker på startbatteriet och det mår toppen.

Min närmaste teorier är att batterierna var dåliga från början eller att jag laddat dem när de har varit frusna. 

Men detta problem tror jag inte att vi löser här.

 

Min fråga är var ni placerar tempsensorerna från laddaren? Jag hade placerat mina uppe på batteriet nära pluspolen, som Ctek rekommenderar. Jag har lagt mellan ett värmeledande gummi mellan sensorn och batteriyten.

Efter att jag hade köpt nya batterier och laddade dem hemma så  kände jag att den nya batterierna blev snarare lite varma på ena långsidan, när de började bli fulla.

Så nu har jag satt bägge sensorerna från Smartpass120 och D250SA, på ett av mina två batterier. De har tydligen lite olika funktioner. 

Efter detta så ser jag tydligt att maxspänningen reglerar ner bättre när batterierna börjar bli fulla. Det handlar om några tiondels volt.

 

Ni som har tempsensorer från era laddare, hur har ni placerat dem?
Blir alla blybatterier varma på samma sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tempsensor som "ligger" i närheten av batterierna.

Min uppfattning är att avsikten inte är att mäta temperaturen i allt för mycket detalj under laddning utan att få ett riktvärde för hela batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma ctek system som du och har dem tejpade emot toppen av det ena batterier i förbruknings banken.

 

I mitt fall så har jag tre batterier i banken så någon blir utan hur jag än gjort.

och sensorerna når inte till alla så jag gjorde det enkelt för mig och satt fast dem med tejp direkt i kontakt med det närmsta batteriet mitt på.

alla batterier har alltid suttit parallellt tillsammans så de borde har ganska likt egenskaper gällande värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

All kombinerad laddning med solpanel, nätladdare och generator sker på startbatteriet och det mår toppen.

Varför har du inte laddningen med solpanel på förbrukningsbatterierna istället? För start och förbrukning är väl åtskiljda med ett relä; hur fungerar det, är det spänningsstyrt eller är det styrt via generatorn?

Jag tror nämligen att problemet ligger här; du har fått för stort uttag i förhållande till laddningen pga detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Min närmaste teorier är att batterierna var dåliga från början eller att jag laddat dem när de har varit frusna. 

Om batterierna frusit har du redan dragit ur dem för mycket. Frysta batterier brukar dock spricka. Vet dock inte hur det är med AGM.

Tror nog mer som @Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Varför har du inte laddningen med solpanel på förbrukningsbatterierna istället? För start och förbrukning är väl åtskiljda med ett relä; hur fungerar det, är det spänningsstyrt eller är det styrt via generatorn?

Jag tror nämligen att problemet ligger här; du har fått för stort uttag i förhållande till laddningen pga detta. 

Så fungerar inte Ceteks D250SA. Det är en DC/DC-omvandlare som laddar service batterierna med en helt annan spänning än startbatteriet. Om man sedan har en Smartpass så kopplas generatorn direkt på startbatterierna, upp till en viss spänning. 

Jag tror att det är det  absolut bästa metoden om man vill ha kontroll på laddningen. 

 

Sedan har jag två solpaneler. En 110W via Ctek 250SA som laddar servicebatterierna och en 55W via en Victron regulator på startbatteriet. Nätladdaren har jag enbart på startbatteriet. När spänningen går över 13.1V laddar startbatteriet/generatorn servicebatteriet. Jag har fått godkänt av Ceteks support med en här metoden. 

 

Mina servicebatterier har aldrig varit totalt urladdade och om det hade hänt hade de tålt det 300 gånger. 

 

Men visst kan jag ha missat något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, anuba said:

Så fungerar inte Ceteks D250SA. Det är en DC/DC-omvandlare som laddar service batterierna med en helt annan spänning än startbatteriet. Om man sedan har en Smartpass så kopplas generatorn direkt på startbatterierna, upp till en viss spänning. 

Jag tror att det är det  absolut bästa metoden om man vill ha kontroll på laddningen. 

 

Sedan har jag två solpaneler. En 110W via Ctek 250SA som laddar servicebatterierna och en 55W via en Victron regulator på startbatteriet. Nätladdaren har jag enbart på startbatteriet. När spänningen går över 13.1V laddar startbatteriet/generatorn servicebatteriet. Jag har fått godkänt av Ceteks support med en här metoden. 

 

Mina servicebatterier har aldrig varit totalt urladdade och om det hade hänt hade de tålt det 300 gånger. 

 

Men visst kan jag ha missat något. 

Intressant uppsättning! Så landströmmen laddar förbrukarbanken via startbatteriet-> smartpass -> D250SA? Det låter smart, då går ju all laddning via den sistnämnda.

 

Hur är förbrukarna kopplade, från Smartpassen eller direkt från förbrukarbatterierna? Det jag undrar är om Cteken har haft full kontroll på laddning och förbrukning, och då inte borde laddat fel (med för stark spänning). Annars kan jag tänka mig den laddar för mycket när man drar ur mycket direkt ur förbrukarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Torbjorn2000:

Intressant uppsättning! Så landströmmen laddar förbrukarbanken via startbatteriet-> smartpass -> D250SA? Det låter smart, då går ju all laddning via den sistnämnda.

 

Hur är förbrukarna kopplade, från Smartpassen eller direkt från förbrukarbatterierna? Det jag undrar är om Cteken har haft full kontroll på laddning och förbrukning, och då inte borde laddat fel (med för stark spänning). Annars kan jag tänka mig den laddar för mycket när man drar ur mycket direkt ur förbrukarna.

Helt kontroll vet jag inte. Mina batterier ju trasiga. Enligt en tidigare tråd om systemet fungerar Smartpass som ett skiljerelä som ligger parallellt med D250SA, mellan start och servicebatteri.   Den senare sköter finladdningen på slutet. 
D250SA motiverar Ctek med att en generator inte kan skapa den spänning som ett AGM-batteri vill ha. 
Tempsensorna skall skydda mot överladdning, om de sitter på rätt ställe. 
Cetek föreslår det själv detta om man har laster på starbatteriet som jag har,

https://www.ctek.com/storage/05CB43885935ABBFE7D7B52B43408B1AF9902D5F9475D3EE618891C191CF2C0C/8d780ba29aad4845992625eec56c05c6/pdf/media/8bbc64a286954c2aa1bba39c02a058b1/D250SE _ SmartPass 120S with charger on Starter battery.pdf
 

Jo, det sista du säger har jag också funderat på men Ctek säger att det skall vara ok. 
Jag tycker i alla fall att mina nya Victron Deep Cycle beter sig bättre enligt min BM-1. Inga större laddströmmar när jag vet att batteriet är fullt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, anuba said:

Helt kontroll vet jag inte. Mina batterier ju trasiga. Enligt en tidigare tråd om systemet fungerar Smartpass som ett skiljerelä som ligger parallellt med D250SA, mellan start och servicebatteri.   Den senare sköter finladdningen på slutet. 
D250SA motiverar Ctek med att en generator inte kan skapa den spänning som ett AGM-batteri vill ha. 
Tempsensorna skall skydda mot överladdning, om de sitter på rätt ställe. 
Cetek föreslår det själv detta om man har laster på starbatteriet som jag har,

https://www.ctek.com/storage/05CB43885935ABBFE7D7B52B43408B1AF9902D5F9475D3EE618891C191CF2C0C/8d780ba29aad4845992625eec56c05c6/pdf/media/8bbc64a286954c2aa1bba39c02a058b1/D250SE _ SmartPass 120S with charger on Starter battery.pdf
 

Jo, det sista du säger har jag också funderat på men Ctek säger att det skall vara ok. 
Jag tycker i alla fall att mina nya Victron Deep Cycle beter sig bättre enligt min BM-1. Inga större laddströmmar när jag vet att batteriet är fullt. 

Ja att smartpass tillsammans med D250SA laddar batterierna effektivare från generatorn verkar ju klart. Men det som är lite oklart, från CTEKs sida, är just vad som händer när man förbrukar samtidigt som man laddar. Förstår laddaren det, eller krämar den på med höga volttal. Speciellt när förbrukningen är större än laddströmmen så den får ta lite från batteriet, vilken laddfas tror den den är i då?

 

Man kanske borde fråga CTEK direkt istället för att spekulera.

 

Hoppas dina nya batterier klarar sig bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående rempsensor.

15 timmar sedan skrev anuba:

Tempsensorna skall skydda mot överladdning, om de sitter på rätt ställe. 

Okej, jag trodde det var sensorn som används för att justera laddspänningen du mebade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Angående rempsensor.

Okej, jag trodde det var sensorn som används för att justera laddspänningen du mebade.

Jo det gör säkert D250SA men Smartpassen stänger nog bara av direktkopping till generatorn när det blir för varmt.
Jag hade bara hoppats att någon på forumet var bra på hur blybatterier fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torbjorn2000:

Man kanske borde fråga CTEK direkt istället för att spekulera.

 

Hoppas dina nya batterier klarar sig bättre!

Man hoppas ju alltid det skall finnas någon expert som har sett samma problem. Men egentligen vill jag bara veta var jag skall sätta tempsensorerna. 
Jag har i all fall följt ditt råd och skickat en fråga till Ctek om det är något fel på mitt system,

Det blev ett så här bra schema, utan brytare och säkringar,

image.png.4af9de9e8fcd4027b8a5de463edd2e09.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, anuba said:

Man hoppas ju alltid det skall finnas någon expert som har sett samma problem. Men egentligen vill jag bara veta var jag skall sätta tempsensorerna. 
Jag har i all fall följt ditt råd och skickat en fråga till Ctek om det är något fel på mitt system,

Det blev ett så här bra schema, utan brytare och säkringar,

image.png.4af9de9e8fcd4027b8a5de463edd2e09.png

Tydligt schema! Det enda jag undrar över är solregulatorn på startsidan. Den laddar både startbatteri samt ger till smartpass? Hur bedömer den då vilken spänning batteriet har, eftersom smartpass är del av det. Men det kanske funkar bra. 
 

Tempsensorn ser ju rätt placerad ut. Det viktiga är väl att ha den i samma utrymme som batterierna, exakt var kan nog inte spela någon roll. 
 

(och när jag sa att man kanske borde fråga ctek och inte bara spekulera syftade jag på mig, det var ingen uppmaning till dig. Men bra att du gör det! Återkom gärna med vad de säger. )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torbjorn2000:

(och när jag sa att man kanske borde fråga ctek och inte bara spekulera syftade jag på mig, det var ingen uppmaning till dig. Men bra att du gör det! Återkom gärna med vad de säger. )

He,he! Jag hade skickad ändå.

Överföringen av energin från startbatteriet fungerar så att solpanelen laddar startbatteriet upp till 13.1V. Då startar D250SA att ladda servicebatterierna med 10A tills spänningen faller till 12.8V. 
Jag tror att det är ok. Min motor har startat fint i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev anuba:

He,he! Jag hade skickad ändå.

Överföringen av energin från startbatteriet fungerar så att solpanelen laddar startbatteriet upp till 13.1V. Då startar D250SA att ladda servicebatterierna med 10A tills spänningen faller till 12.8V. 
Jag tror att det är ok. Min motor har startat fint i alla fall. 

 

Men din 55W-panel ger ju aldrig 10A så den kommer väl i så fall aldrig att bidra till laddningen av servicebatterierna?

 

Jag hade flyttat Victron-laddaren till förbrukningssidan och låtit generatorn ladda startbatteriet. Det klarar den gott och väl. Då får du störst nytta av 55W-panelen.

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev ABC:

Jag hade flyttat Victron-laddaren till förbrukningssidan och låtit generatorn ladda startbatteriet. Det klarar den gott och väl. Då får du störst nytta av 55W-panelen.

Du förstår nog inte. D250SA är en switchad DC/DC omvandlare. Den kan skapa skapa vilken spänning som helst till servicebatterierna. Det enda som får laddningen att starta är det spänningsvillkoret jag nämnde. När den börjad ladda tar den energin från startbatteriet. Inte från solpanelen. Om den bara laddar ner till 12.8V så tömmer den inte batteriet. 
 

Det är ingen slump att jag i första hand vill ladda startbatteriet. Eftersom jag har kopplat bogpropellern och ankarspelen till startbatteriet kommer det att tömmas successivt efter flera korta båtturer. Cetek-system underhållsladdar inte startbatteriet tillräckligt om jag hela tiden laster servicebatterierna med kylskåpen. 
Jag har har fått tummen upp av Cetek för den här lösningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men startbatteriet lär inte hålla 12,8 volt många minuter utan att solcellen laddar samtidigt. Och om det stämmer det du skrev tidigare att den laddar med 10A så kommer inte batteri+solcell att kunna hålla den spänningen. Du lär i bästa fall få ut 4A från solcellsladdaren, och lastar du batteriet med resterande 6A så sjunker spänningen snabbt under 12,8 volt.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev anuba:

Det är ingen slump att jag i första hand vill ladda startbatteriet. Eftersom jag har kopplat bogpropellern och ankarspelen till startbatteriet kommer det att tömmas successivt efter flera korta båtturer

Hänger inte med att solcell (55 watt) ger 10 amp. Den kan väl inte trolla fram amp utan att sno från din servicebank via DC/DC?

 

Hur mycket ger din generator? Den borde väl ge mera än solceller, även vid kortare turer?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Hänger inte med att solcell (55 watt) ger 10 amp. Den kan väl inte trolla fram amp utan att sno från din servicebank via DC/DC?

 

Hur mycket ger din generator? Den borde väl ge mera än solceller, även vid kortare turer?

När båten ligger still och laddas av solen så stiger spänningen sakta i startbatteriet. Det kallas väl för bulk-fasen. När spänningen uppnår 13.1V tror D250 att motorn är igång. Då laddar STARTBATTERIET servicebatteriet, inte 55W panelen. Detta pågår i max några minuter tills startbatteriet är urladdat till 12.8V. Sedan startar processen om igen. 

Man ser också den här effekten efter att man har kört motor, när startbatteriet är helt fullt. 

D250 tllåter inte att spänningen på startbatteriet är högre än 13.1V. 
En positiv bieffekt är kylskåpen köra dagtid fastän jag har kopplat bort servicebatterierna, under laddningpulserna. 
Därför hade jag inte så stora problem av de trasiga batterierna under dagtid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där låter ju inte som ett superbra system direkt om jag förstår dig rätt. 

För att fylla upp ett batteri helt vill man ha låg spänning under lång tid precis så som solpaneler jobbar, men det här funkar ju precis tvärt om - kraftig spänning under några minuter laddar dina förbrukningsbatterier, precis tvärt om mot vad batterierna mår bra av. Samtidigt cyklas ditt startbatteri med laddning/uttag, vilket såklart förkortar dess livslängd också. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev anuba:

Det är ingen slump att jag i första hand vill ladda startbatteriet. Eftersom jag har kopplat bogpropellern och ankarspelen till startbatteriet kommer det att tömmas successivt efter flera korta båtturer. Cetek-system underhållsladdar inte startbatteriet tillräckligt om jag hela tiden laster servicebatterierna med kylskåpen. 
Jag har har fått tummen upp av Cetek för den här lösningen. 

Jag skulle inte alls oroa mig för att startbatteriet blir utladdat i ditt fall. Om vi simulerar en tur ser det ut ungefär så här, vet ju inte något om din båt.

 

Starta motor, 20 sek x 200 A = 4000 ampersekunder

Laddning från motorn kanske 100 A (max)

Bogpropeller 3 x 5 sek x (400 A - 100 A) = 4500 As

Kort båttur, hur kort? 15 minuter? Laddar med runt 120 A gissningsvis.

Ankarspel 10 sek x (100 A - 100 A) = 0 As

Motorn stängs av.

Sammanlagd förbrukning 8500 As /3600 s = 2,4 Ah

Sammanlagd laddning är lite svårare. 15 minuter x 20 A = 300 Amin = 5 Ah.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har klurat lite på installationen, och tänker… borde man inte ha tvärt om? Dvs byta plats på hur förbruknings- och startbatteriet laddas. Förbrukningsbatteriet laddas då kontinuerligt av solpanelen, och skulle förbrukarbanken nå 13,1V så spiller laddningen över till startbatteriet. 
Startbatteriet borde som sagt laddas fint av generatorn. 
 

Hur som; installationen låter väldigt bakvänd i mitt huvud. Jag har fått lära mig att solpaneler och förbrukarbank är bra ihop, sedan laddar man startbatteriet med generatorn och har ett skiljerelä som gör att även förbrukarbanken laddas vid motorgång. Så har jag (och många andra) och det funkar bra. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev anuba:

När den börjad ladda tar den energin från startbatteriet. Inte från solpanelen.

D250 kommer att plocka det som finns tillgängligt på de tåtar den är kopplad till. Dvs energi kommer att tas från startbatteriet och från victronregulatorn.

 

Nu är inte jag någon expert i ämnet, eller ens speciellt kunnig, men tillåter mig att resonera lite kring det hela i alla fall.

 

Startbatteriet används som en buffer för att stötvis ladda förbrukningsbanken med 10A från en solpanel som normalt ger 1 till drygt 2A.

10A är för högt uttag utan att råka ut för spänningsfall i ett 95Ah batteri.

När 13,1V uppnås och 10A börjar dras (8-9A från startbatteriet om solen lyser) kommer spänningen i batteriet så småningom att sjunka (pga strömuttaget).

Eftersom spänningen kommer pendla mellan 12,8V och 13,1V (i princip är batteriet fulladdat) kommer din victronregulator bulkladda konstant eftersom den inte känner till det högre strömuttaget.

Victronregulatorn, tillsammans med att batteriet återhämtar sig, kommer ganska kvickt driva upp spänningen över 13,1V igen efter att D250 stängt av.

Risken är att du kommer få ganska korta till och frånslag. Fast det kanske inte är ett problem även om det inte låter som den bästa miljön för startbatteriet.

 

För att det skall funka bättre tror att du skulle behöva ha en större startbatteribank som kan hantera strömuttaget från D250 bättre, vilket känns väldigt bakvänt.

 

Alternativt begränsa laddströmmen så den mer matchar vad solpanelen ger plus vad du kan dra ur startbatteriet utan att spänningen sjunker, för fort. Det här är bättre men då begränsar du även laddningen när generatorn levererar.

 

Alternativt som @Peter_K skriver och som jag skulle gjort i ditt fall, om startbatteriet verkligen behöver laddas utöver vad generatorn ger.

 

13 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har klurat lite på installationen, och tänker… borde man inte ha tvärt om? Dvs byta plats på hur förbruknings- och startbatteriet laddas.

 

 

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-07-29 vid 10:35 skrev anuba:

Jag har haft oturen att mina Victron AGM Super Cycle havererade under sommaren.

Tänker bara på detta i första inlägget...

Inte kul att döda sin bank på grund av fel i systemet som ska vara rätt enligt Ctec.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak som jag är lite osäker på...

 

Såg någon bild på detta system när det kom, var det inte så att solceller skulle klivas på utan någon extern regulator?

Rätta mig gärna om jag har fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Jag skulle inte alls oroa mig för att startbatteriet blir utladdat i ditt fall. Om vi simulerar en tur ser det ut ungefär så här, vet ju inte något om din båt.

Jo dina beräkningar är det inget fel på men har redan testat och förbrukat ett startbatteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Kom på en sak som jag är lite osäker på...

 

Såg någon bild på detta system när det kom, var det inte så att solceller skulle klivas på utan någon extern regulator?

Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag byggt ut det lite och använder både Cteks interna solpanelsregular och en extern Victron. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Samtidigt cyklas ditt startbatteri med laddning/uttag, vilket såklart förkortar dess livslängd också. 

Fullt möjligt. Kollar detta med Ctek just nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlade den här tråden om placeringen av tempsensorn från laddaren. Den frågan fick jag inte riktigt svar på så min slutsats är att jag sätter den på sidan, där jag har känt de högsta temperaturen, när jag laddar batteriet hemma med en bra nätladdare. 

Så lite info om mitt batteriproblem.

Jag fick väldigt bra support från Cetek. Efter min inskick av mitt schema blev jag uppringd av Cteks support där vi i detalj diskuterade D250SAs och Smartpass120s funktioner.

Cetek kunde inte direkt se några problem med min koppling men några detaljer dök upp. 
1. AGM-läget kan vara lite tufft för batteriet vid låga temperaturer. Då kan den högre laddströmmen torka ut täta blysyra-batterier. Vid rumstemp är detta problemet inte så stort. Om man skall vara försiktig kan behöver man inte sätta den i AGM-läget. De blir fulla ändå. En switch föreslogs för att köra lite lugnare på vintern. 

2. Jag skall inte oroa mig för att lasta och ladda samtidigt. Det skall skall tydligen laddaren ha koll på. 
3. Smartpass är smartare än vissa andra på forat har hävdat. Den kan reglera strömmen genom ett variabelt spänning och är inte bara en switch. Så den kan reglera ner laddströmmen så att det passar batterier genom att ha koll på batteriets inre resistans. Den kan dock inte öka spänningen från generatorn som D250SA gör. 
Den här funktion kommer också fungera LiFePO4 batterier, om man har Smartpass120S. 
4. Att våta blysyra batterier kan vara tåligare mot snabb laddning då de är påfyllningsbara. När AGM kokar bort sin gel så går de ju inte att fylla på. Då är det kanske bättre att köra våta celler. För sent att byta nu. 
 

Så jag bestämmer mig för att behålla mitt system och se hur länge de nya batterierna håller. Jag skall köpa en batterianalysator på Biltema idag för att ha koll på om batterierna försämras.

 

Nästa gång blir det LiFePO. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev anuba:

4. Att våta blysyra batterier kan vara tåligare mot snabb laddning då de är påfyllningsbara. När AGM kokar bort sin gel så går de ju inte att fylla på. Då är det kanske bättre att köra våta celler. För sent att byta nu. 

Trevligt med en leverantör som man kan prata med. Det gillar jag!

 

Våta bly/syra batterier har den "fördelen" att de kokar bort syran (och blir sedan förstörda om det går för långt) och på AGM kan blyplattorna ta skada vid för hög spänning (så har jag lärt mig). Att AGM har någon gel, är helt fel. Det är det gel-batterier som har.

Rent allmänt så är det läget "sealed" som bör användas för AGM och GEL på regulatorer och laddare om sådant finns. Detta ger en lägre toppspänning eftersom kokning inte är möjlig och önskvärd på dessa batterier.

Men det hela handlar ju om att man vill ha ett system som hanterar laddningen på bästa sätt, oavsett temperatur. Där tycker jag inte Smartpass lever upp till kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...