Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Tätning av däcksbeslag

Rekommendera Poster

Tänker lossa och täta diverse däcksbeslag i en sandwishkonstruktion med balsa.

Tar gärna tips om rationella metoder.

Det jag helst skulle vilja ha är en spruta som blandar epoxykomponenterna (typ kemankare).

Om inte, hur går jag enklast/snabbast till väga? Baksprits?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Drill-Fill-Drill

Varje gång jag lossar något som sitter genom/i sandwich däck/skrov så borrar jag upp ca dubbla diameter för små hål och för stora hål blir det insex nyckel på borrmaskin för att fräsa bort distansmaterial. Sedan i med epoxy med filler.

Efter härdning borra nytt hål.

 

Tillämpat på dränering ankarbox, skrovgenomföringar, täcklock över nödstyrning mm.

 

Återmontera skruv/beslag med fogmassa.

Går att googla upp många bra trådar/websidor för fler detaljer.

 

jag använder West System epoxy med lämplig filler pga gott rykte och egen erfarenhet. Finns instruktionssidor på nätet.

https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Swedish.pdf

 

Svensk epoxy tillverkare i Kungälv har bra instruktioner, Nils Malmgren.

https://www.nilsmalmgren.se/ladda-ner/

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev skippeer:

Drill-Fill-Drill

Varje gång jag lossar något som sitter genom/i sandwich däck/skrov så borrar jag upp ca dubbla diameter för små hål och för stora hål blir det insex nyckel på borrmaskin för att fräsa bort distansmaterial. Sedan i med epoxy med filler.

Efter härdning borra nytt hål.

Återmontera skruv/beslag med fogmassa.

Går att googla upp många bra trådar/websidor för fler detaljer.

Precis. Det är så jag avser göra.

vad tror du om produkten SIX10?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Dadid:

Om inte, hur går jag enklast/snabbast till väga? Baksprits?

Jag blandar epoxi och fyllnadsmedel i en mugg och lägger geggan i en spritspåse. Beroende på hur mycket man klipper upp spetsen på påsen får man olika tjocka strängar.

Jag använder West systems pumpar för att få rätt blandningsförhållande.

 

För min del är det lagom rationellt om man ser till kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig spritspåse från livsmedelsbutiken, dvs inga munstycken utan bara själva påsen?

 

Tätar du med Sika 591, butyl eller någon annan magisk smörja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dadid:

Vanlig spritspåse från livsmedelsbutiken, dvs inga munstycken utan bara själva påsen?

 

Tätar du med Sika 591, butyl eller någon annan magisk smörja?

De billigaste spritspåsarna jag hittade var på City gross, 20 spänn för 10 har jag för mig. De är rejäla och bra. Det följer med plastmunstycken men de använder inte jag, utan enbart påsen används.

Jag testade först med vanliga enliters plastpåsar. Det funkar, men det är kass. Spritspåsarna är riktigt bra 

 

Pinnar att röra med köpte jag på Biltema. De har en stor påse med lagom stora pinnar som räcker resten av livet, i alla fall året ut.

 

För att täta använder jag butylband och/eller Tec7 (som är en MSP).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

De billigaste spritspåsarna jag hittade var på City gross, 20 spänn för 10 har jag för mig. De är rejäla och bra. Det följer med plastmunstycken men de använder inte jag, utan enbart påsen används.

Jag testade först med vanliga enliters plastpåsar. Det funkar, men det är kass. Spritspåsarna är riktigt bra 

 

Pinnar att röra med köpte jag på Biltema. De har en stor påse med lagom stora pinnar som räcker resten av livet, i alla fall året ut.

 

För att täta använder jag butylband och/eller Tec7 (som är en MSP).

Jag har köpte också de där stickorna för 10--15 år sedan, men då kallades de för tändved eller liknande har jag för mig, de lär nog som sagt räcka livet ut

 

Det roliga är att Biltema även, för 39.90kr, säljer samma pinnar i 10-pack som de kallar för omrörarpinne.

https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/fargblandare/omrorarpinne-10-st-2000021483

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev No_jah:

Det roliga är att Biltema även, för 39.90kr, säljer samma pinnar i 10-pack som de kallar för omrörarpinne.

Men då står det Biltema på dem! 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fördelaktigt att först täcka ditt förstorade håls ytor med epoxi utan förtjockning. Det går in i fibrer och porer bättre och gör att den förtjockade epoxi du sedan fyller på med sitter säkrare. Det kan vara en nackdel med Six10 jämfört att blanda i förtjockningen själv, att du då inte får tillgång till den vanliga tunnare epoxin. 

 

Jag brukar blanda den vanliga epoxin, snabbt pensla ytorna med denna och sedan blanda i förtjockningen i samma sats. Med spritspåse jobbar man både snabbt och kontrollerat så det är ingen konst att hinna med så länge satsen är liten. Stor sats = mer värmeutveckling = snabbare härdning. 

 

Sedan brukar jag försöka försänka hålen och använda butylband där det är görligt (läs genomgående bult så att bulten/skruven inte behöver rotera vid montering). Om man någon gång behöver lossa på grejerna är det så mycket trevligare att plocka bort butyl än Sika och liknande. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...