Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thoen

Yanmar 2qm 20 HVO 100

Rekommendera Poster

Hej!

Har en gammal Yanmar 2qm 20. 5 mil med bil till närmaste ställe med blank diesel. Nu ser jag att på bensinmacken 1 km hemifrån finns det HVO 100. Det senaste jag sett från Yanmar är att de inte rekomenderar att man använder HVO 100 till Yanmar. Det är egentligen ingen stort problem det går inte åt några stora mängder diesel på en säsong men det vore förstås bekvämt att kunna fylla dunken på den lokala macken och kanske slippa diesel lukten också.

 

Vad säger ni? Vad kan hända om jag kör med HVO 100 på en motor troligen från tidigt 80- tal? Kan det handla om packningar som inte tål bränslet? Diesel pumpen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

HVO har lite sämre smörjningsegenskaper.

Jag kör dock HVO på en motor från 79 och har inga problem, det är möjligt att den slits snabbare men på en motor som är över 40 år...

Skall jag gissa så är det troligen spridare och bränslepump som slits, övriga delar får smörjning av motorolja. 

Jag tror inte packningar eller gummi tar större skada av HVO. Jag har bränsleledning av PA (tryckluftsrör). 

Biodiesel däremot är aggressivt för gummi och vissa packningar. Egentligen skall man inte ha tätningar i rödmetall (ex mässing, koppar) utan aluminium.

Nu är HVO en typ av biodiesel men så vitt jag vet är  HVO väldigt lika vanlig diesel och har inte dessa aggressiva egenskaper.

Jag påstår inte att jag vet mer än tillverkaren av din motor, men förstår om de inte vågar lova något. HVO är ett bränsle som vad jag vet används mest i Scandinavien men är relativt ovanligt i testen av världen.

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör HVO på motor från 76, Md3b, 

4.e säsongen nu och motorn går ca 100 timmar per säsong (seglare). Ibland fyller vi en skvätt vanlig sjödiesel när vi är till havs och tycker det luktar något mer om avgaserna när vi gör det. Har annars inte märkt skillnad på gången eller annat. Brukar toppa i lite redline men vet inte om det gör något bättre heller egentligen (har vi missat i år kom jag på nu). Motorn tuffar och går och startar väldigt lätt. Har inte märkt någon försämring under åren för vår del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter. Idag fyller jag på tanken med 20 liter HVO 100. 40 år puttrade naturligtvis på som vanligt 🙂

Redigerad av Thoen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst luktar avgaserna betydligt mindre nu! Och skulle du tanka med dunk och spilla på händer är det lätt att tvätta bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...