Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej Sailors, jag är en 57 årig gammal sjöscout från Gbg som bestämt mig för att gå till sjöss. Jag har seglat både jollar och större båtar på västkusten i yngre dar, men kunskaperna behöver dammas av. Min dröm är att segla på oceanerna när jag går i pension men innan dess behöver jag träna i mer kustnära vatten.

Jag skulle vilja ha tips på vilken båt som skulle vara lämplig att börja med. Krav: Den skall kunna gå segla ensam, rullfock och nerdragna fall, inombordare (helst sjövattenkyld). Den skall kryssa bra vara snabb, säker och vacker. Budget 100k - 200k SEK. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner du till kompisen google?😉

Finns många MG trådar om båtval tex:

 

Oceanerna innebär för dig vad?

Beroende på om jag skall segla i norra Europa, till Medelhavet, till Karibien eller ett varv så skulle jag ha olika krav. Högsta kraven blir förstås efter man passerat Panama kanalen och seglar västerut.

 

Du skriver att kryssa bra är ett krav, då skall du kanske inte segla jorden runt för då är metoden att gå med vindarna (jag har fått det nedkört i halsen av långseglarvänner många gånger).


Vi tog höjd för jorden runt vid båtval som steg 1 blir medelhavet under några säsonger, då behöver vi inget vindroder och ingen watermaker.


Skall vi över till Karibien om något år blir det vindroder.
Skulle vi köra ett helt varv blir det oxå en watermaker.

 

Med lite tydligare mål för dina drömmar blir hjälpen mer precis tror jag

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, som jag nämnde så ligger drömmarna om oceanerna 6-7 år fram i tiden och jag har inte riktigt färdig med resplanen än. När den tiden kommer skall jag en betydligt mer oceangående båt.

Vad jag ville ha tips om just nu är en båt mellan 28-31 fot som jag kan segla solo.

Den skall vara sjösäker men inte alltför trög och med inombordare. Gärna tillräcklig komfort för att ligga ute några veckor. sen gör det inget om det är ett vackert skepp (lite fåfäng är man ju). Budget 100K-200K.

Redigerad av leahcim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev leahcim:

Den skall kunna gå segla ensam, rullfock och nerdragna fall, inombordare (helst sjövattenkyld).

Här prickar du in "de flesta" båtar runt 30 fot. Det är bra för då har du mycket att välja på. Neddragna fall kanske inte alltid finns men hittar du rätt båt kanske det kan vara ok att dra ner fallen själv?

 

3 timmar sedan skrev leahcim:

snabb, säker och vacker

Vad är vackert i dina ögon? Långkölade lite tyngre madamer (mums i mina ögon) eller mer moderna kanske bredarslade fenkölade (inte dumma de heller) eller kanske något mitt emellan? "Kosterstuk" eller akterspegel?

 

Vad vill du få ut av ditt kustnära seglande? Vill du kunna spendera några dagar/veckor i båten någorlunda bekvämt eller är du mer en kampingperson som inte har så stora krav på komfort bara båten går fort?

 

Ursäkta ytterligheterna men det kan bli lite lättare att pricka in vart på skalan man hamnar själv.

 

Ju mer specifikt du kan lista dina önskemål ju bättre förslag på båtar kan du få.

 

Tillägg: Du hade redan svarat på en del av mina funderingar. 😀

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagabond 31 skulle vara mitt förstaval på en jordenruntseglare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Vagabond 31 skulle vara mitt förstaval på en jordenruntseglare.

Själv skulle jag välja den jag har. En OC35 med ketchrigg men den hamnar utanför dagens skala.

Vagabond 31 som @pseudonymföreslog ligger helt klart med på min lista. L31/32 är två andra men något trängre invändigt.

Alla dessa är långkölade saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Hallberg Rassy 29 an , en välbyggd o bra båt, som var tänkt för lång segling

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ni ihåg ”Blondie”?

Han var tidigt ute som jordenruntseglare innan det var trendigt, han seglade en trygg Ballad.

 

Den seglar fortfarande med ny yngre besättning, stötte på dem på Vrångö för några veckor sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om jag läser frågan rätt, så eftersöks inte en båt för långsegling, utan en snygg, bekväm och snabb båt man kan segla ensam i skärgården för 100-200 kkr. 
 

Som svar blir då…

Att alla båtar i storlek omkring 28-30 fot kan seglas ensam. De skall helst vara ritade för att seglas med kryssfock, en genua är bökigare att hålla på med.
Du får då också en rätt bekväm båt. 

 

Hur ser då en snygg båt ut?

Tja… det vetefan. Jag tycker min Dixie 27 är snygg i sin funktionalistiska design, någon annan gillar lång-smalt och en tredje vill mest ha mycket trä. 

Och vad tycker du är ”snyggt”..?
Detta gör det ju svårt att ge tips. 
 

Men - om jag slänger upp några förslag på båtar i det segmentet, så kanske du kan återkomma med vad du själv tycker om dessa modeller?

- Maxi Fenix?

- Omega 30?

- Shipman 28?

- Albin Alpha?

- W30 Kompromiss?

- Wasa 30?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev leahcim:

Hej Sailors, jag är en 57 årig gammal sjöscout från Gbg som bestämt mig för att gå till sjöss. 

Härligt initiativ, håll fast vid drömmen och se till att komma iväg. Först så skulle jag vilja dra av 100t till utrustning. Främst livflotte, jolle, utombordare, vindroder, ev riggbyte, segel, solskydd, solpaneler på båge, behandling av båtskrov, nav utrustning, batterier, elsystem osv... 

Så med 100t kvar så vill du hitta 28-31 fot med en fräsch motor. Bra kryssbåt och oceansegling går sällan bra ihop. Djupare fenkölade båtar kan lättare hamna i problem då vågor kan slå omkull båten på flera olika sätt. Man bör även undvika frihängande roder, eller roder upphängt på en för "tunn" skädda.

 

Nedan ser du en bild på hur mitt ideal på båtskrov (med centerboard) ser ut. Detta ska ses mera som en tanke än ett måste. Bäst är långkölad båt, men även en fenköl med måttligt djupgående och ordentlig skeg framför rodret är ett okej alternativ.

Screenshot_20210411-190618_Chrome.jpg.8acf828e72a74f45fe6f1426ce8b3344.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast om jag läser frågan rätt, så eftersöks inte en båt för långsegling, utan en snygg, bekväm och snabb båt man kan segla ensam i skärgården för 100-200 kkr. 

Hahaha! Så sant! Jag drogs med i långseglarfrosseriet. Det är lätt hänt 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast om jag läser frågan rätt, så eftersöks inte en båt för långsegling, utan en snygg, bekväm och snabb båt man kan segla ensam i skärgården för 100-200 kkr. 

Tack Peter, tur att det fanns någon som läste TS fråga ordentligt.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är fenköl generellt sett starkt avrått från oceansegling (cruising menar jag då, inte tävling)? Till den grad att det faktiskt är dumdristigt och farligt?

 

Jag undrar också om frihängade roder (vilket kanske är ännu känsligare och ömtåligare än fenkölen). Är det genomförbart att glasfiberfästa en egenhändigt formad skeg framför rodret? (Så det håller.) Eller förstör det båtens designade seglings-egenskaper och balans?

 

 

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Terri:

Är fenköl generellt starkt avrått från oceansegling (cruising menar jag då, inte tävling)? Till den grad att det faktiskt är dumdristigt och farligt?

 

Jag undrar även om frihängade roder (vilket i sig kanske är ännu känsligare och ömtåligare än fenkölen). Är det genomförbart att glasfiberfästa en egenhändigt formad skeg framför rodret? (Så det håller.) Eller förstör det båtens designade seglings-egenskaper och balans?

 

 

 

Nej. Jag skulle vilja säga att många oceangående segelbåtar har fenköl och att den debatten är avgjord för längesedan till fenkölens fördel.

 

Frihängande roder är väl en mer känslig fråga. Jag skulle säga att det absolut är mer känsligt, men samtidigt mycket lättare att fixa ol olyckan väl är framme.

 

En Grinde skulle väl också passa bra. Bra i skärgården och på haven

 

 

Edit. Såg nu att tråden är flera år gammal. Hoppas ts fått en fin sommar i sin båt

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Terri:

Är fenköl generellt sett starkt avrått från oceansegling (cruising menar jag då, inte tävling)? Till den grad att det faktiskt är dumdristigt och farligt?

Nej, det är ingen fara med fenköl i sig. Sedan finns ju såklart mer eller mindre känsliga konstruktionslösningar, såklart.

48 minuter sedan skrev Terri:

Är det genomförbart att glasfiberfästa en egenhändigt formad skeg framför rodret? (Så det håller.)

Ja, det borde gå, beroende på roderkonstruktion.

 

49 minuter sedan skrev Terri:

Eller förstör det båtens designade seglings-egenskaper och balans?

Rätt troligt. I alla fall om man inte kan väldigt mycket om båtkonstruktion och skrovutformning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men roderdesign är ett område som tyvärr har blivit viktigt sedan några år pga att späckhuggare anfaller roder.

Varför de tuggar på roder är okänt än så länge.

Attackerna har skett mellan Brest och Gibraltar grovt sett, drabbat flera hundra båtar som sjöräddningen fått bogserat in till hamn.

 

Skulle gissa att roder på en långkölad båt är mindre utsatt jämfört med ett frihängande.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen slump. Späckhuggare är intelligenta. Jag tror de vet vad de gör. Antingen har de brist på föda (p.g.a. utfiskning), och försöker sänka båten för att komma åt tvåbent föda. Eller så har de genomskådat människans rovdrift på Naturen, och söker hämnd. Eller både och. Det är min gissning.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på segelbåtar så ser jag (förutom költyp) två tydliga kategorier. Dels traditionellt designad salong och hytter. Och sen de som är uppdelade i två våningsplan med öppen salong på överplanet kombinerat med styrplats, förträffligt skyddat från väder och vind och med stora fönster som ger magnifik utsikt åt alla håll (och samtidigt inbjuder till allmän beskådan). Eftersom salongen är högt belägen, misstänker jag att det är lättare att bli sjösjuk här än i traditionell design.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu pratar bekvämlighet så tycker jag att det är väldigt smidigt med rullmast, får fort och smidigt att sätta storen.
Om det lämpar sig på oceanerna vet jag inget om så det får andra uttala sig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är uppväxt med att det ska vara så enkelt som möjligt för att inte krångla och har därför varken rullfock eller sänkköl på mina båtar.

 

Rullmast skulle jag aldrig ha på atlanten, man kan nästan räkna med att det kommer att kärva precis när det är som mest lämpligt. 

 

Rullstor i masten är fortfarande ganska ovanligt och jag skulle tro att det beror på att det fortfarande är ganska tveksam funktion... men rätta mig gärna om jag har fel. Har bara pratat med en gubbe med rullmast och han rekommenderade det inte främst på grund av hög tyngdpunkt när seglet var inrullat, annars hade det aldrig kärvat. - granne på Marstrand 2010.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Dava:

Jag är uppväxt med att det ska vara så enkelt som möjligt för att inte krångla och har därför varken rullfock eller sänkköl på mina båtar.

 

Rullmast skulle jag aldrig ha på atlanten, man kan nästan räkna med att det kommer att kärva precis när det är som mest lämpligt. 

 

Rullstor i masten är fortfarande ganska ovanligt och jag skulle tro att det beror på att det fortfarande är ganska tveksam funktion... men rätta mig gärna om jag har fel. Har bara pratat med en gubbe med rullmast och han rekommenderade det inte främst på grund av hög tyngdpunkt när seglet var inrullat, annars hade det aldrig kärvat. - granne på Marstrand 2010.

Jag har faktiskt haft lite problem just när det blåste i.
En latta åkte ur ett par decimeter när seglet slog lite efter att jag släppte uthalet för att reva lite, seglet rullades in kanske ett  varv innan den nedstickande lattan hindrade seglet att åka in i nederkant så det åkte in i masten snett och kilade fast sig. 
Fick springa upp på däck och rycka ut det. trycka upp lattan och sen rulla in.
Kardborrelåsningen hade gett sig så det släppte(nu är det lagade)

Var rätt enkelt löst trots att det blåste 12-13m/s men det är klart att det kanske kunde kilat fast sig ännu jäkligare och varken gått att få ner eller in?
Jag borde kanske ha sett att lattan åkte ur men det gjorde jag inte.

Jag gillar annars layouten på Diva 35, de nyare har vinscharna och storskot  nära ratten så man ska kunna segla ensam.
Ser inte dumt ut alls

 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett inlägg på youttube där en man, känd engelsk seglare och journalist (har glömt namnet), istället för rullstor i masten rekommenderade att rulla seglet på bommen. Det gav lägre tyngdpunkt och om det strulade så behöver man inte upp i masten för att fixa.

Men jag har då inte sett någon sådan lösning här  på västkusten i sommar i alla fall. 

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev MarkusF:

Såg ett inlägg på youttube där en man, känd engelsk seglare och journalist (har glömt namnet), istället för rullstor i masten rekommenderade att rulla seglet på bommen. Det gav lägre tyngdpunkt och om det strulade så behöver man inte upp i masten för att fixa.

Men jag har då inte sett någon sådan lösning här  på västkusten i sommar i alla fall. 

Tom Cunliffe, och han har helt rätt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu känns det som att tråden har avvikit lite från budgeten som OT angav.

 

Däcksalong vs sjösjuka: i grov sjö kan jag inte vara under däck många minuter oavsett om det är däcksalong eller traditionell ”gruvdesign”.

Fungerade fint att vara vid navbordet på natten vid seglats till Skottland på däcksalongsbåt med 8-15 m/s och moderata vågor. Kunde inte sitta för då somnade jag och vaknade av en smäll (när huvudet slog i).

 

Engelsmän är väl inte de första att ta till sig ny teknik, så rullstor med syntetsegel är inte aktuellt, det skall vara segel i bomull 🙂

 

På 70-80 talet snackades det sk-t om rullfockar....idag är det standard med rullförsegel.

Nu är det rullstor, in-mast furlin, som ofta problematiseras.

Säg båtar över 40 fot är det nog övervikt med rullstor, Johan och Malin på Ran X får väl sägas ha många sjömil i bagaget, de bytte mast på Ran II, det blev en rullmast. Båt för 100-200 ksek lär inte ha rullmast.

 

Pensionärsbåten har rullstor, hade problem 1-2 säsonger, köpte nya segel och fick hjälp av segelmakaren med rätt vinkel på bommen, inga problem idag med rätt kunskap.

På det förra slitna storseglet tappade jag stående latta utan att jag såg när den försvann vid solosegling i 10-15 m/s, slitet kardborrelåsning av lattfickorna.

 

Rullbom har jag sett ett fåtal, osäker på varför det inte är vanligare, vid revning blir det troligen lite hantering av travarna vilket man slipper tänka på vid rullstor.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev raol:

Tom Cunliffe, och han har helt rätt.

 

Så hette han, ja...! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...