Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
PsychoSam

Mercury 50hk -79 Tiltproblem

Rekommendera Poster

Tjena

 

Ny medlem och mitt första inlägg i forumet. Jag är ganska färsk inom båtlivet och hoppas därför på lite hjälp från er lite mer erfarna.

 

Köpte en båt förra veckan med en tillhörande gammal Mercury 50hk med 4 cylindrar från 1979. Motorn verkar gå bra men den går inte att tilta upp den. Vid hemtransport av båten så fick växelhuset med propeller monteras av för att inte riskera att stöta i dem. Fick tips om att man skulle lägga i framväxeln för att kunna tilta motorn men det fungerade tyvärr inte. Eller är det mer på ett specifikt läge eller fler moment som skall göras? Några idéer?

received_511145476635997.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Läs manualen, troligtvis finns en låsspärr som hindrar motorn från att svinga upp vid backning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade jag gärna gjort om jag hade haft någon. Hittade ingen direkt genom Google heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Motorn har en skylt med modellnumret... Utan att stå brevid motorn och se med egna ögon är det mycket svårt att säga vad som är felet, kan vara t.ex. gasfjädern ( som hjälper till att tilta upp motorn ) som har rostat fast kan vara många andra saker... Vad sa säljaren när du frågade hur den skall tiltas upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så är det ju. Svårt när man själv inte är på plats. Börjar misstänka gasfjädrarna. Har tagit ur själva den genomgående tiltpinnen som man justerar så motorn står rakt. Motorn rörde sig inte ens när jag drog ur den. Nu satt den förvisso i det sista hålet närmast båten men något borde det ha rört sig kan jag tycka. Måste försöka lossa gasfjädrarna för att se om det släpper. Får se om jag har något verktyg som är utformad som en grov roddarpinne som sitter i dörrhandtag.

 

Säljaren sa att det inte går att tilta motorn och att han inte vet vad som är fel.

20210728_145643.jpg

Redigerad av PsychoSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...