Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
J_Isacson

Yanmar 1GM10

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en segelbåt med en inombordare Yanmar 1GM10. Jag kan (än så länge) inte så mkt om motorer och har därför två frågor:

1. När jag kör motorn så har jag alltid nyckelströmbrytaren i ON-läget. På ett ställe i instruktionsboken står det att den måste släppas tillbaka till OFF-läget efter start så att inte startmotorn blir överhettad men på en annan sida tolkar jag det som att den ska vara i ON-läget. Någon som kan förklara vad som gäller.
2. Då motorn är igång så läcks vatten in i motorutrymmet. På ca 2-3 h kommer det ca 4 liter. Vattnet smakar saltvatten och är lite oljigt. Eftersom det finns ett tråg under motorn som är torrt så är min gissning att det är sjövattenkopplingen etc vid sidan om motorn som läcker men när jag torkar rent och inspekterar på tomgångskörning upptäcker jag inget vattenläckage. Verkar som att vatten bara kommer när jag går för motor vid gång vilket förbryllar mig. Tips?

 

mvh Johan 
 

9931D270-2C57-4FAF-BC20-93B6685A3BC9.jpeg

image.jpg

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev J_Isacson:

Verkar som att vatten bara kommer när jag går för motor vid gång vilket förbryllar mig

Kolla propelleraxeltätningen. Den "lilla klumpen" där propelleraxeln går ut genom skrovet. Det är inte omöjligt att det är där det läcker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller sjövattenpumpens tätningar mot axeln, för kylning av motorn. 

 

Ett annat ställe kan vara avgasslangarnas anslutning till vattensamlare, en burk som många tror, att det är en ljuddämpare.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Eller sjövattenpumpens tätningar mot axeln, för kylning av motorn. 

 

Ett annat ställe kan vara avgasslangarnas anslutning till vattensamlare, en burk som många tror, att det är en ljuddämpare.

Japp, fast då läcker det även när båten står stilla med motorn igång. TS dilemma är att det läcker när han "bara går för motor vid gång". Jag tolkade det som att det bara läcker när propellern snurrar.

Fast det vette tusan, i bland är det svårt att lokalisera var det fördömda vattnet, som är på fel sida skrovet, kommer ifrån.

 

Lite toapapper knutet och utlagt på strategiska ställen avslöjar läckor ganska effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era båda tips. Tänker att det nog skulle kunna propelleraxeln eftersom den verkar läcka endast under gång. 
Någon som även har svar på första frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan möjligtvis vara ett översättningar fel i den andra delen av instruktionen du skickat med. Jag antar att du först sätter nyckeln i on-läge när du startar motorn och sedan startar med start knappen. I så fall ska nyckeln vara kvar i on-läge så länge motorn är igång. Den andra delen av instruktionen är antingen ett översättningsfel eller också handlar det om en startnyckel med ett fjädrande startläge som sätter igång startmotorn. Då har du ingen speciell startknapp, vilket du verkar ha enligt bilden på din kontrollpanel. Behåll nyckeln i on-läge så länge motorn är igång.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med min Yanmarpanel kan jag starta motor endera med det återfjädrande 4:e läget hos nyckellåset. Återfjädrande till ON. Eller sätta nyckeln i läge ON och trycka på startknappen. 

 

Går lika bra, vilket jag än väljer. Startmotoreffekten är lika oavsett🙂

 

 

Just läget ON, har i originalkoppling som uppgift att spänningssätta

varningslampor och summer. Genom åren brukar det bli både en och fler

ändringar och kompletteringar... av tidigare ägare. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...