Undis 0 Postad 28 Juli , 2021 Ska byta propeller till min Bella 640 DC från 2007 med inombordare Mercruiser 4,3 mpi. Funderar på en 4-bladig denna gång. Är det någon som har erfarenheter av detta och kan rekommendera det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Juli , 2021 varför byter du och vad vill du uppnå med ett byte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 452 Postad 28 Juli , 2021 Om du nu har en optimal propeller, så tänk då på att du måste gå ned en eller två tum i stigning. Du kommer att tappa i toppfart men vinna lite i acceleration. Så om du är ute efter att dra vattenskidåkare så är byte ok annars inte värt något nämnvärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 118 Postad 28 Juli , 2021 Jag kör med Solas Rubex HR stål fyrblad på min Ryds 23:a, samma motor. Jag upplever en stor skillnad jmft med original proppen som är 3 blad Aluminium. Betydligt bättre acceleration, mindre vibrationer och inte så slirig i lägre farter. Marginell skillnad i toppfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Undis 0 Postad 28 Juli , 2021 Har en propeller som behöver bytas o väljer mellan 3 och 4-bladig. Främsta anledningen till 4-bladig är reklam för lättare planing. Det skulle det vara bra när vi är några i båten eftersom motorn får jobba en del då. Toppfart är inte så viktigt utan uppskattar bra accerlation o vi drar sällan vattenskidor. Har ni några exempel på storlek o stigning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 118 Postad 28 Juli , 2021 https://www.watski.se/Solas-Rubex-HR4-11uBe Med 17p. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser