Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Utter495

Evinrude 40hk -8* hoppar/skakar ibland

Rekommendera Poster

Nyligen köpt denna båt, aldrig haft problem förutom en gång för nån vecka sedan, lite svårstartad sedan då han hoppar igång så går han väääldigt ojämnt så den skakar väldigt mycket. 

 

Sedan fungerade den klockrent tills igår då liknande blev, har en video (bifogar) som visar ungefär hur de blir. På videon så är det väldigt lite gas förövrigt, gasar jag på ännu mer "klipper" den skulle jag vilja påstå. 

 

Motorn är en evinrude vro, osäker årsmodell då lappen med alla siffror inte finns kvar på motorn 🙄

 

All hjälp mottages!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt ett tändningsfel. Intermittenta sådana som i detta fall kan var svåra att hitta. Börja med att byta tändstiften. Om inte detta hjälper så skaffa en tändningsinställningslampa. Med denna inkopplad och med samma låga varv på motorn, titta mot den blinkade lampan. Kolla om blinkningen uteblir samtidigt som motorn hackar till. Testa båda cylindrarna. Det finns en liten risk gnistan stundtals är svag att cylindern inte tänder trots att lampan blinkar, men det troliga är att du får ett resultat att lita på. Om det bara är en cylinder som är påverkad så testa att skifta tändspolar och kablar dito. Om felet byter cylinder så byt den felaktiga tändspolen/kabeln.

 

Om detta inte löser problemet så ladda ner denna felsökningsguide och återkom om du har frågor. Toppspänningsvisande DVA instrument är bra att ha, men oftast isolerar man felet även utan denna.

 

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev guestsson:

Sannolikt ett tändningsfel. Intermittenta sådana som i detta fall kan var svåra att hitta. Börja med att byta tändstiften. Om inte detta hjälper så skaffa en tändningsinställningslampa. Med denna inkopplad och med samma låga varv på motorn, titta mot den blinkade lampan. Kolla om blinkningen uteblir samtidigt som motorn hackar till. Testa båda cylindrarna. Det finns en liten risk gnistan stundtals är svag att cylindern inte tänder trots att lampan blinkar, men det troliga är att du får ett resultat att lita på. Om det bara är en cylinder som är påverkad så testa att skifta tändspolar och kablar dito. Om felet byter cylinder så byt den felaktiga tändspolen/kabeln.

 

Om detta inte löser problemet så ladda ner denna felsökningsguide och återkom om du har frågor. Toppspänningsvisande DVA instrument är bra att ha, men oftast isolerar man felet även utan denna.

 

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Ska försöka se ifall polaren har npgon sådan lampa, tog förövrigt bild på stiften vilket verkar vara i bra skick å ser relativt nya ut, kablar etc kanske är svårt se med ögat.. 

 

Men ska kika å återkomma! Tackar! 

FB_IMG_1627484310776.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev guestsson:

Sannolikt ett tändningsfel. Intermittenta sådana som i detta fall kan var svåra att hitta. Börja med att byta tändstiften. Om inte detta hjälper så skaffa en tändningsinställningslampa. Med denna inkopplad och med samma låga varv på motorn, titta mot den blinkade lampan. Kolla om blinkningen uteblir samtidigt som motorn hackar till. Testa båda cylindrarna. Det finns en liten risk gnistan stundtals är svag att cylindern inte tänder trots att lampan blinkar, men det troliga är att du får ett resultat att lita på. Om det bara är en cylinder som är påverkad så testa att skifta tändspolar och kablar dito. Om felet byter cylinder så byt den felaktiga tändspolen/kabeln.

 

Om detta inte löser problemet så ladda ner denna felsökningsguide och återkom om du har frågor. Toppspänningsvisande DVA instrument är bra att ha, men oftast isolerar man felet även utan denna.

 

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Jag va förbi båten nu, tog upp tändstiften sedan pfovstart å hoppade igång direkt. Provade rycka en tändkabel i taget för se ifall de inte hände något men vid båda proven dog motorn, skiftade kablarna utan skillnad också. 

 

Testade sedan öka tomgången max å lät den varva men verkade gå bra nu? Testade varvs upp motorn utan att den tvekade något, kan iofs va under belastning det händer. 

 

Men tänkte en grej, ifall jag choka alldeles för mycket å dränker motorn/förgasarna, kan de va ett symptom?

Redigerad av Utter495

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stift är så billiga och vanliga som felkälla att det är en ren rutinåtgärd att byta vid problem.

Om felet t.ex. beror på intern överslag i ett av stiften, så kan du leta länge innan du hittar ett sådant fel. Har man inga nya kan man testa med en gammal känt fungerade uppsättning som man sparat från senaste bytet. 

 

För mycket bränsle leder till ojämn gång1, men inte dessa tydliga missar som du filmade. Om det inte var fel på någon av kablarna så gissar jag att felet kommer tillbaka. Ingen kul sits, om det sker långt från hemmahamnen, så var systematisk i ditt felsökande så att du känner dig konfident att ha hittat och fixat felet. 

 

Överslag i t.ex. kablarna kollar du enklast när det är mörkt.  

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-28 vid 19:51 skrev guestsson:

Stift är så billiga och vanliga som felkälla att det är en ren rutinåtgärd att byta vid problem.

Om felet t.ex. beror på intern överslag i ett av stiften, så kan du leta länge innan du hittar ett sådant fel. Har man inga nya kan man testa med en gammal känt fungerade uppsättning som man sparat från senaste bytet. 

 

För mycket bränsle leder till ojämn gång1, men inte dessa tydliga missar som du filmade. Om det inte var fel på någon av kablarna så gissar jag att felet kommer tillbaka. Ingen kul sits, om det sker långt från hemmahamnen, så var systematisk i ditt felsökande så att du känner dig konfident att ha hittat och fixat felet. 

 

Överslag i t.ex. kablarna kollar du enklast när det är mörkt.  

Hade planer byta stift, tändkablar, bränsleslangar då allt det är simpla grejer börja med, bör man byta primerpump när man liks är igång? 

 

Va ute en stund igår skulle prova hur de gick, då gick den som videon filmar, sen beslöt ja mig sätta mig fiska i närheten av båtplatsen å mös runt på låg hastighet ett bra tag, då ja sedan skulle åka in till hamnen så gick den klockrent å svarade perfekt på gasen 🤔

 

Har inte svårt för skruva å förstå saker men båtar 😩😩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och nu är man tillbaka, nu lite klokare. 

 

Gav upp allt det där, vinterförvarade båten och sedan i våras tog jag fram började byta saker, samt gjorde service etc.. 

 

Båten har funkat relativt helt godkänt skulle jag säga och under denna tid bytte jag tändstift, tändkablar, tändmodulen(vad de nu heter, där tändkabeln går från till stiften). 

 

Men nu sedan en vecka tillbaka så går båten knappt att använda. Jag lyckas få den att starta, men sedan så om jag varvar ut den i friläge, så går den upp väldigt trögt, men tillslut varvar den ur. Lägger jag däremot i växel och ska köra, så kör jag på ungefär 20% av toppfart när jag har reglaget i full mutter. 

 

Så haft den på jobbet och kontrollerat drift, kablar etc igen, men hittar inget fel.

 

När jag däremot startar den, och rycker ur de undre stiftet så händer absolut ingenting med motorn, men rycker jag den övre så där motorn, så uppenbarligen går den bara på en cylinder vilket skulle förklara varför den går slött, samt att den misstänt mest troligt tidigare (som på videon?). 

 

Nu går jag i tankar att cdi boxen är paj? Vad annars kan det vara? Verkar få bränsle etc till stiftet men inte gnista så den cylindern hoppar igång.. 

 

 

Redigerad av Utter495

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla att tändkablarna verkligen har bra kontakt med tändhattarna, de du har liknar de som jag köpte på en OK-mack och den gängade skruven inne i tändhatten var överdragen med en plastslang. Det fans bara några mm gängning kvar för att kunna gänga på tändkabeln. Jag fick inte i kabeln så mycket som jag räknat med och skar då upp kabelskon och såg varför kabeln inte gick att installera.

Jag har visat upp detta för personalen på OK men produkten fortsätter att säljas ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev henriknil:

kolla att tändkablarna verkligen har bra kontakt med tändhattarna, de du har liknar de som jag köpte på en OK-mack och den gängade skruven inne i tändhatten var överdragen med en plastslang. Det fans bara några mm gängning kvar för att kunna gänga på tändkabeln. Jag fick inte i kabeln så mycket som jag räknat med och skar då upp kabelskon och såg varför kabeln inte gick att installera.

Jag har visat upp detta för personalen på OK men produkten fortsätter att säljas ändå.

Har beställt hem original så väntar på dessa, de va lite dålig passning på dessa så fick göra sönder dom lite för de skulle komma åt å kunna sitta, men som du säger kan absolut stämma, ska kolla upp detta! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skickar en bild på hur det såg ut när jag skar av halsen på tändhatten, inte konstigt att det funkade dålig med denna.

IMG_5723.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev henriknil:

skickar en bild på hur det såg ut när jag skar av halsen på tändhatten, inte konstigt att det funkade dålig med denna.

IMG_5723.JPG

För köpte nytt som jag byggde ihop, med ungefär likadana hattar som du visar, jävligt kasst dessa då man ska gänga in för man ser ju fan inte om de går in rätt eller inte för den delen. 

 

Men ska absolut kolla detta! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-27 vid 15:54 skrev Utter495:

För köpte nytt som jag byggde ihop, med ungefär likadana hattar som du visar, jävligt kasst dessa då man ska gänga in för man ser ju fan inte om de går in rätt eller inte för den delen. 

 

Men ska absolut kolla detta! 

Blev nya kablar, å gjorde som du sa och de va då inte bra kontakt där emellan 😂 men vart ingen skillnad med nya.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...