Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrik15

Problem med laddning batteri !

Rekommendera Poster

Har 2 st litium batterier på 100ah vardera som underhållsbatterier samt ett start batteri på 100ah . Dessa är på andra säsongen nu och båten . Har legat utan Landströms i 4 dgr och var nere på nästan 0 % när vi åkte till gästhamn igår för laddning . När vi åkte så laddade den på som vanligt vid körning . Väl i hamn så pluggar jag i Landström och den börjar ladda . Efter ett tag så ser jag att den inte laddar och går och kollar kabel och drar ur och sticker i den igen och den laddar på . Väl på morgonen så har den endast laddat upp till 35 % och den laddar endast på 1 ah/h ….. idag när vi åka och startar motorerna och tänker att den laddar fullt idag när vi ska åka i 4-5 h . Väl när jag startar den visar mastervolt att den laddar 30ah men sjunker till 15 osv till 1 ah/h . Vet inte om det är ngt fel på mastervolt Battman lite . 
Är det någon som har något tips el idéer vad det kan vara ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi se, vi får väl reda ut begreppen litet.

Ah, amperetimmar, är ett mått på en ström som passerat en punkt under en timma.

Det är också ett mått på ett batteris kapacitet.

En laddare eller en generator ger en laddatröm som mäta i A, ampere.

Batterier tar emot mycket laddning i början av laddförloppet, efterhand går det långsammare, detta gäller väl även lithiumbatterier?


Vad är det som förbrukar ström när du inte är i båten?

Lithiumbatterier, eller andra batterier skall inte ladda ur sig på fyra dagar, antingen har du ett batterifel eller någon strömtjuv.

 

Smarta och intelligenta laddare brukar ladda på olika sätt under olika faser av laddningsförloppet. Man tycker att det inte borde vara så att laddaren börjar om från start om man tillfälligt drar ur kontakten, den borde ju komma ihåg var den var i förloppet.

 

Kanske har du dålig kontakt i landströmskabelns anslutningar? det tycker jag är ett vanligt fel.

Har du någon kontrollampa som indikerar att du har landström?

 

Uteslut sådana fel innan du ger dig på laddaren, klart att sådana kan fallera också, men som sagts kolla upp att du har bra kontaktdon på landströmskabelns kontakter och intaget som sitter i båten.

Sedan kan det ju vara fel i elstolpen på bryggan också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu skall vi se, vi får väl reda ut begreppen litet.

Ah, amperetimmar, är ett mått på en ström som passerat en punkt under en timma.

Det är också ett mått på ett batteris kapacitet.

En laddare eller en generator ger en laddatröm som mäta i A, ampere.

Batterier tar emot mycket laddning i början av laddförloppet, efterhand går det långsammare, detta gäller väl även lithiumbatterier?


Vad är det som förbrukar ström när du inte är i båten?

Lithiumbatterier, eller andra batterier skall inte ladda ur sig på fyra dagar, antingen har du ett batterifel eller någon strömtjuv.

 

Smarta och intelligenta laddare brukar ladda på olika sätt under olika faser av laddningsförloppet. Man tycker att det inte borde vara så att laddaren börjar om från start om man tillfälligt drar ur kontakten, den borde ju komma ihåg var den var i förloppet.

 

Kanske har du dålig kontakt i landströmskabelns anslutningar? det tycker jag är ett vanligt fel.

Har du någon kontrollampa som indikerar att du har landström?

 

Uteslut sådana fel innan du ger dig på laddaren, klart att sådana kan fallera också, men som sagts kolla upp att du har bra kontaktdon på landströmskabelns kontakter och intaget som sitter i båten.

Sedan kan det ju vara fel i elstolpen på bryggan också.

Tack för svar ! 
vi har varit ute med båten nu i ca 2 v och haft ngt problem tidigare men då tagit ur kontakten och fått igång laddningen . 
ska kolla hur det är med Landström kabel

 

Den funrukar ingen ström när vi inte är i båten .

 

Men den indikerar laddning i Mastervolt Battman lite . 
 

Vi har 1 kyl samt en kylbox  samt lite telefoner / tv / radio rullar . 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar ju som om du startar om laddaren när du bryter strömmen till den.

Mastervolt är väl laddaren och Barrman är ju en ”batteritankmätare”....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Batterier tar emot mycket laddning i början av laddförloppet, efterhand går det långsammare, detta gäller väl även lithiumbatterier?

Min (teoretiska) erfarenhet av LiFePo4 är att de laddas med nästan samma effekt under hela laddförloppet. (Detta beteende ger en hel del negativa effekter men dessa kan vi lämna därhän just nu.)

1 timme sedan skrev patrik15:

Väl när jag startar den visar mastervolt att den laddar 30ah men sjunker till 15 osv till 1 ah/h

Detta är ju ett beteende som vanliga bly-syra batterier har och verkar inte rätt.
Min gissning är att antingen är laddaren inte inställd för litium batterier eller så har du något annat fel. Klart misstänkt är om du dragit ur batterierna till 0%. Detta tål inga batterier utan att ta skada. (Det är därför man ska ha BMSer på sina litium-batterier, både på cell-nivå, batterinivå och på hela banken. BMSerna ska stänga av strömuttaget från batterierna innan de kommer ner under den kritiska nivån.)

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev patrik15:

Är det någon som har något tips el idéer vad det kan vara ! 

Du måste beskriva ditt system mycket noggrannare för att kunna få något bra svar.

Fabrikat och typ av batterier?

Fabrikat och typ av generator på motorn?

Fabrikat och typ av landströmsladdare.

Var har du BMS:er?

Är batterierna som kopplats ihop balanserade?

Vilka anpassningar har du gjort i laddsystemet jämfört med när du hade blybattarier?

 

Det finns säkert flera viktiga saker du bör informera om för att få bra svar, jag är ingen litiumexpert.

 

Litiumbatterier är väldigt känsliga för nästan allt, men samtidigt väldigt bra.

(Om blybatterier är som en folkabubbla från 1960-talet så är litiumbatterier som dagens formel 1-bilar. Litiumbatterier är inget man bara stoppar in och kör som vanligt med.)

 

En sammanfattning av tekniken och vad som krävs finns i På Kryss, https://pakryss.se/allt-du-behover-veta-infor-byte-till-litiumbatterier/

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litiumbatterier tar full laddning till dess dom är fulla. Då rasar laddströmmen från max ner till någon Ampere på några minuter. Vad har du för spänning över batterierna när strömmen minskar? Ligger den på 14,4 eller något sådant så är batterierna fulladdade och vill inte ha mer ström. Din Battman kanske är ur synk?

 

Annars behöver du som Mackey skriver ge mer info. Är det en installation som är anpassad för Litiumbatterier? Har du gjort den själv? Vad är det för prylar du har?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Litiumbatterier tar full laddning till dess dom är fulla. Då rasar laddströmmen från max ner till någon Ampere på några minuter. Vad har du för spänning över batterierna när strömmen minskar? Ligger den på 14,4 eller något sådant så är batterierna fulladdade och vill inte ha mer ström. Din Battman kanske är ur synk?

 

Annars behöver du som Mackey skriver ge mer info. Är det en installation som är anpassad för Litiumbatterier? Har du gjort den själv? Vad är det för prylar du har?

Båten är inne på andra säsongen och är installerade av tillverkarna och jag hoppas dem vet vad dem gör fast jag har haft lite problem sen leverans . 
 

Förbruknings batterierna visar : 14.1 

startbatteriet visar 14.1 


 

Tror att Battman life fått ngt spel . Så jag har nollställt den nu och ska göra en synkronisering på den tänkte jag och se om det blir bättre . 
 

landström funkar som vanligt nu på hemma bryggan och laddar på . Har kollat kopplingarna också . 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev patrik15:

Båten är inne på andra säsongen och är installerade av tillverkarna och jag hoppas dem vet vad dem gör fast jag har haft lite problem sen leverans . 
 

Förbruknings batterierna visar : 14.1 

startbatteriet visar 14.1 


 

Tror att Battman life fått ngt spel . Så jag har nollställt den nu och ska göra en synkronisering på den tänkte jag och se om det blir bättre . 
 

landström funkar som vanligt nu på hemma bryggan och laddar på . Har kollat kopplingarna också . 
 

 

Har laddat batterierna fullt och synkroniserat om Battman lite . 
Nu lirar batterierna igen . 
Verkar som den hade fått fnatt ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev patrik15:

Har laddat batterierna fullt och synkroniserat om Battman lite . 
Nu lirar batterierna igen . 
Verkar som den hade fått fnatt ! 

Jag bade likartat problem, dels en felkoppling, och sedan en BM-1 som kanske inte riktigt fått fnatt, men visade knasiga värden. Hade kopplat en av solcellspanlerna på fel sida om mätshunten, så instrumentet trodde att det var en förbrukning. Men efter omkoppling och nollställning av instrumentet har jag nu 104% i förbrukarbanken, och det är ju bra...😊.

Det kan ju vara så att man behöver nollställa de där olika batteritankmätarna nån gång emellanåt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan ju vara så att man behöver nollställa de där olika batteritankmätarna nån gång emellanåt..?

BM-1:an är inte så lätt att begripa sig då deras kalibreringsinstruktion är rätt diffus. 
Enligt min manual till en BM-1C så går kalibrering till så man först kopplar in systemet med några laster så att sensorn "lär sig" batteriet. Absolut inte börja med att ladda från solpanelerna. De måste kopplas bort och Ctek-systemet.
Det framgår inte hur länge den måste lära sig och hur stora laster eller hur länge.

Men efter att ha gjort exakt samma misstag med inkoppling av nollvolten från en solpanel, utförde jag dem här ritualen och allt blev bättre. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev anuba:

BM-1:an är inte så lätt att begripa sig då deras kalibreringsinstruktion är rätt diffus. 
Enligt min manual till en BM-1C så går kalibrering till så man först kopplar in systemet med några laster så att sensorn "lär sig" batteriet. Absolut inte börja med att ladda från solpanelerna. De måste kopplas bort och Ctek-systemet.
Det framgår inte hur länge den måste lära sig och hur stora laster eller hur länge.

Men efter att ha gjort exakt samma misstag med inkoppling av nollvolten från en solpanel, utförde jag dem här ritualen och allt blev bättre. :)

Ja precis, jag kopplade bort båda sidorna på shunten och fixade en tillfällig minusanslutning, sedan kalibrerade jag. När väl allting var inkopplat igen tycktes den köra ett eget program där den började på noll och sedan stegade upp i ojämna steg till 110% för att sedan backa till 104%. Därefter anslöts solcellsladdningen och landströmmen.

 

När jag växlar mellan TIME och V&A läget kan den ibland visa att man laddar med 10-15 ampere, vilket inte är fallet, men det räcker att man startar nån förbrukare, jag brukar tända lanternorna, så visar instrumentet adekvata värden igen, vilket det även gör om man har litet tålamod och väntar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja precis, jag kopplade bort båda sidorna på shunten och fixade en tillfällig minusanslutning, sedan kalibrerade jag. När väl allting var inkopplat igen tycktes den köra ett eget program där den började på noll och sedan stegade upp i ojämna steg till 110% för att sedan backa till 104%. Därefter anslöts solcellsladdningen och landströmmen.

 

När jag växlar mellan TIME och V&A läget kan den ibland visa att man laddar med 10-15 ampere, vilket inte är fallet, men det räcker att man startar nån förbrukare, jag brukar tända lanternorna, så visar instrumentet adekvata värden igen, vilket det även gör om man har litet tålamod och väntar.

 

Jag tror det var mina solpaneler med som gjorde att det blev fel . Efter en liten justering på regulatorn då jag inte fick laddning från solpanelerna . Jag kopplade bort dem och sen efter det laddade jag batterierna och synkroniserade Battman lite . Har inte kopplat in regulator än ….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...