Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
olinden

Underhåll av glasfiber

Rekommendera Poster

Tjenare. Vill kolla med några lösa trådar och dumma frågor med er:
1. Har hört några gånger att man kan använda olivolja till glasfiberbåten. Det ska både lyfta färgen och underhålla plasten. Känner någon igen det?
2. Förresten blir glasfiberplast sprött med åren? Vad är det viktigaste underhålllet för att undvika det? Gör ni samma på skrov som däck?
3. ...när jag ändå håller på... jag köpte en 4 m glasfiberbåt från 70/80-talet. Kan man jobba i dem när de står på ett 30-släp eller bli belastningen/trycket på de få kontaktpunkterna på båten för stora? Eller ska man bara vara i båten när den är i vatten?

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På 70 talet var plasten billig och man tog till i överkant, så är det ett proffsbygge så är det inga problem att stå i båten när den ligger på vagn.

Du kan ju vara lite observant om det sviktar någonstans.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

På 70 talet var plasten billig och man tog till i överkant, så är det ett proffsbygge så är det inga problem att stå i båten när den ligger på vagn.

Du kan ju vara lite observant om det sviktar någonstans.

Tack. Det är en gammal Askeladden, så det bör ju vara proffsbygge...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

På 70 talet var plasten billig och man tog till i överkant, så är det ett proffsbygge så är det inga problem att stå i båten när den ligger på vagn.

Du kan ju vara lite observant om det sviktar någonstans.

Ja, så var det oftast men jag påstår att mycket beror på hur kärran ser ut och hur den stödjer båten. Ett tips är ju att se till så att vikten i huvudsak ligger på kölrullarna och inte på sidostöden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, så var det oftast men jag påstår att mycket beror på hur kärran ser ut och hur den stödjer båten. Ett tips är ju att se till så att vikten i huvudsak ligger på kölrullarna och inte på sidostöden.

Självklart, det utgick jag ifrån när jag skrev mitt svar.

Likaså utgick jag ifrån att trådskaparen förstod att kärran kan tippa bakåt

om den inte är säkrad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...