Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Carl123

Måste jag laga sprickan i innerskrovet på roddbåt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

spacer.pngspacer.pngspacer.pngHej!

Jag har en roddbåt i plast som fått en spricka i innerskrovet och där det finns tecken på fler potentiella sprickor. Innerskrovet är bara en tunn plast och under i mellanrummet finns det något slags papp eller trämaterial. Det har också samlats vatten i mellanrummet. Ytterskrovet är i gott skick. Min fråga är om det är värt att laga innerskrovet eller om jag ska bara låta det vara alternativt dra upp innerskrovet och på så sätt få bort vattnet som samlats där? 

 

Behöver bara ha något som flyter på sommarloven så vill helst inte investera mycket i båten. 
 

Tacksam för råd. 
 

 

 

 

1C95C256-9C9C-4482-9117-603E6C175CD9.jpeg

5D737611-A7A4-4915-AAAD-A8284C5A7406.jpeg

F8F371DA-25E1-4903-81D7-7D6E69E70F1F.jpeg

Redigerad av Carl123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet Carl.

 

Det du har är, skit. Att jämföra med en gammal rostig cykel eller moppe.

Men, det finns många som åker på en gammal rostig cykel på sommaren.

Om frågan är, måste jag laga, så är svaret nej.

Vi bor i ett fritt land. Man får laga om man vill. Båten sjunker inte så länge ytterskrovet är helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte roddbåtar men jag gör ett försök i alla fall.

 

Plasten i durken ser onekligen tunn ut. Det verkar som att materialet under durken stagat upp plasten. Om det börjar ruttna under kommer troligtvis durken att spricka på fler ställen när du går på den.

Jag hade nog funderat på att såga bort plastdurken och rivit bort det som ligger under. Sedan hade jag byggt en ny durk i trä. Det behöver inte vara speciellt påkostat utan modell "trall" funkar.

 

Att båten skall sjunka behöver du nog inte vara orolig för. Jag tycker det ser ut som att du har "flytkroppar" i aktern under toften samt i fören.

Det som känns lite osäkert är om flytkropparna är täta eller om de är öppna under befintlig durk. Fast jag tror de är täta.

Men, som sagt, jag gissar.

 

Någon annan kanske har något vettigt att bidra med?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte när jag läste ditt inlägg att det måste bara handla om en Crescent 42:a. Så såg jag bilderna och konstaterade att det var det.

Båten är känd för sin dåliga durk. Vi har en gammal som ligger på land sedan länge som började se ut så där för kanske femton år sedan. Efter bara några år blev durken nästan helt trasig. 
Mitt tips skulle vara att lägga in någon sorts trädurk ovanpå som fixeras på något smart sätt. Då klarar sig durken nog några år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era värdefulla råd. Jag drar slutsatsen att jag inte bör investera in att laga sprickan utan istället dra bort innerskrovet och lägga dit några trätrallor. Det låter bra. Tack så mycket. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Carl123:

Tack alla för era värdefulla råd. Jag drar slutsatsen att jag inte bör investera in att laga sprickan utan istället dra bort innerskrovet och lägga dit några trätrallor. Det låter bra. Tack så mycket. 😊

Det är ett annat alternativ men inte det jag föreslog. Funkar säkert minst lika bra, även om det är lite mer jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...