Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
That1sailor

Stortris interiör lampa

Rekommendera Poster

Hej, jag har nyligen köpt en strortriss MK 2 och allt är i bra skick förutom elen, när jag öppnade interiör lampan så såg jag detta, vet någon var vilken typ av lampa det är som ska vara här? Var man kan köpa en? Och om det finns något led alternativ?

IMG_20210727_144030.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev excel319:

Observera att dessa lampor bara lyser ”åt ett håll”, led-lampans plus måste kopplas till plus i armaturen, och minus till minus. Så kolla innan du sättet upp lampan igen att den lyser, om inte är det bara att vända led-lampan åt andra hållet, enklare än så är det inte.

 

Om du köper en (= två, dom säljs i tvåpack) traditionell spollampa med glödtråd kan du vända den åt vilket håll du vill. Som redan nämnts finns detta i minst två olika längder och med olika effekt, 5 och 10 watt, kanske fler?

 

Men det är ju perfekt med led-belysning i en liten segelbåt med begränsade batteriresurser, led-lampor drar ju nästan ingen ström alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för den välutvecklade och snabba hjälpen och ja, det är just därför jag vill bytta till led.

Sedan kollade jag att längden var rätt, vilket det var men det står på armaturen 10-20watt och denna är ju endast 0,7watt, borde jag ha en mer kraftfull eller är skillnaden till led bara så stor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev That1sailor:

Tack så mycket för den välutvecklade och snabba hjälpen och ja, det är just därför jag vill bytta till led.

Sedan kollade jag att längden var rätt, vilket det var men det står på armaturen 10-20watt och denna är ju endast 0,7watt, borde jag ha en mer kraftfull eller är skillnaden till led bara så stor?

En led-lampa på 0,7 watt motsvarar en glödlampa på omkring 5 watt, det är det som är skillnaden, en led-lampa drar väldigt litet ström, men ger mycket ljus iallafall. Men sannolikt lyser den ändå bättre, mer lumen, än en 10 watts glödlampa.

Glödlampor ger ungefär 16 lumen per watt, medan led-lampor ger omkring 150 lumen per watt.

 

När det gäller traditionella glödlampor går mycket av den inmatade effekten förlorad i värme och annan strålning, vill minnas att bara omkring 5% blir till synligt ljus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...