Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Natrixx

Volvo B20, kylvattenläckage

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal Volvo B20 Marin, som häromdagen började "läcka" kylvatten - ja, egentligen handlar det om en veritabel fontän.

Det är ganska klart vad det beror på ur den bifogade bilden - termostathuset har uppenbart rostat sönder inifrån.

Jag är verkligen ingen expert på motorer, men också jag förstår att det här är riktigt illa och att det måste åtgärdas. Mina frågor är följande:

1) Jag antar att åtminstone hela topplocket måste bytas ut. Är det här en del som är lätt att hitta? Vart ska jag vända mig i så fall?

2) Går det att göra ngn "quickfix" vilket skulle tillåta mig att köra båten till närmaste varv (5-6 sjömil)? Jag förstår bra att en snabblösning förr eller senare gör motorn väldigt illa, men skulle det vara möjligt att täppa till hålet på ngt sätt så att jag vågar använda motorn i någon timme? Typ, smeta Plastic Padding över hålet...

Jag kan tillägga att motorn i övrigt fungerat problemfritt, men det är ganska klart att den nu kräver en rätt grundlig genomgång.

Stort tack i förhand för hjälp och förslag!

hälsar

Micke

20210727_124116.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där är bara en ”frostplugg” fast jag tror att de egentligen har med gjutningen av toppen att göra, men strunt samma.

Bänd ut den gamla och köp en ny rostfri och sätt dit. Sätt en kulhammare med kulan mot brickan och klappa till med en hammare så att brickan expanderar.

Mät så att du får rätt dimension!

 

https://marinexpress.se/artikel.php?kid=&sok=Frostplugg&id=4307

Redigerad av Makro
Länk
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Makro:

Det där är bara en ”frostplugg” fast jag tror att de egentligen har med gjutningen av toppen att göra, men strunt samma.

Bänd ut den gamla och köp en ny rostfri och sätt dit. Sätt en kulhammare med kulan mot brickan och klappa till med en hammare så att brickan expanderar.

 

Tack för snabbt svar, och vilken god nyhet! Som sagt, jag är inte speciellt motorkunnig men alldeles händig då så behövs. Skulle du ha länkar till vilken del jag behöver, eller till ngn video som öppnar upp processen en smula?

 

Redigerat: Jag antar att det är något i denna stil jag ska skaffa mig.

 

https://vparts.se/se/frostplugg-till-volvo-pv-amazon-p1800-140-160-240-b18-b20-b30-35mm.html

 

...eller denna:

https://www.marineparts.fi/varaosat/sisaperamoottorit/volvo-penta/moottorin-osia/dieselmallit/tuotteet/pakkasproppu-volvo-pentaan-o-35mm-rec463903/

Redigerad av Natrixx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör vara denna enligt reservdelskatalogen men mät diametern på den som sitter på motorn.

Här är en länk från Youtube 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Natrixx:

 

Tack för snabbt svar, och vilken god nyhet! Som sagt, jag är inte speciellt motorkunnig men alldeles händig då så behövs. Skulle du ha länkar till vilken del jag behöver, eller till ngn video som öppnar upp processen en smula?

 

Redigerat: Jag antar att det är något i denna stil jag ska skaffa mig.

 

https://vparts.se/se/frostplugg-till-volvo-pv-amazon-p1800-140-160-240-b18-b20-b30-35mm.html

Både ja och nej.

Köp av en firma som säljer båtdelar så att du får en plugg i rostfritt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...måste ännu fråga...det är förstås klokt att putsa runt kanterna före jag slår in frostpluggen. Bara med trasa, eller ska jag använda något rengöringsmedel? Vilket i så fall?

 

Vissa sidor (och videon tidigare i tråden) rekommenderar någon slags klet runt kanterna. Andra hävdar att pluggen ska slås in som den går och står. Vilkendera är att rekommendera? Och vilket klet i så fall?

 

Tack igen på förhand!

 

--m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är en biltopp du har och där är inte expanderbrickorna rostfria. Byt båda och kolla även den aktre. Sätt inte kulan mot brickan utan den plana delen av hammaren då kulan gör en grop och brickan lossnar igen. Slå inte direkt på brickan. Om sätet är ojämnt kan du använda epoxilim runt kanten.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Hej.

Det är en biltopp du har och där är inte expanderbrickorna rostfria. Byt båda och kolla även den aktre. Sätt inte kulan mot brickan utan den plana delen av hammaren då kulan gör en grop och brickan lossnar igen. Slå inte direkt på brickan. Om sätet är ojämnt kan du använda epoxilim runt kanten.

Ingemar

Tack för svar och goda tips! Hur ser du att toppen är en biltopp?

 

I en annan tråd har jag frågat efter motorns exakta modell...har du eventuellt koll på det också?

 

Undrar

 

   Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se så sitter det ett ditskruvat lock under framänden Av cylinderlocket. Där finns en cirkulationspump på bilar men inte på marinmotorer och då finns det inte heller några hål där som behöver sättas igen.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack till alla som deltog i diskussionen - det var förstås inte en speciellt svår process att ersätta frostpluggen. Jag bytte för säkerhets skull båda - den andra var florstunn, så det var klokt att vara  förutseende. Nu hålls motorutrymmet torrt igen!

 

Det som gör mig lite nervös framkommer ur mitt andra fotografi - det verkar som om det är rätt rostigt också innanför pluggen. Hur bekymrad borde jag bli över det här?

 

--micke

Bild_1.jpg

Bild_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Natrixx:

Hej!

 

Tack till alla som deltog i diskussionen - det var förstås inte en speciellt svår process att ersätta frostpluggen. Jag bytte för säkerhets skull båda - den andra var florstunn, så det var klokt att vara  förutseende. Nu hålls motorutrymmet torrt igen!

 

Det som gör mig lite nervös framkommer ur mitt andra fotografi - det verkar som om det är rätt rostigt också innanför pluggen. Hur bekymrad borde jag bli över det här?

 

--micke

Bild_1.jpg

Bild_2.jpg

Motorn är 50år gammal...Du får nog räkna med ett motorbyte i framtiden .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev stelben:

Motorn är 50år gammal...Du får nog räkna med ett motorbyte i framtiden .

 

Hej! Tack för svar. Jag har nog inte räknat med att använda motorn ytterligare 50 år, men undrar nu hur orolig jag ska bli över rostytan och hur jag kunde åtgärda det.

 

--m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Natrixx:

Hej! Tack för svar. Jag har nog inte räknat med att använda motorn ytterligare 50 år, men undrar nu hur orolig jag ska bli över rostytan och hur jag kunde åtgärda det.

 

--m

Att motorn rostar på insidan kan du nog inte göra så mycke åt...kör så länge det går o njut av sommaren 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...