Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Norbertv

Ryds 20DC -07, Mercruiser 4.3MPI rostig?

Rekommendera Poster

Hej alla båtkunniga! Jag köpte precis som rubriken lyder en Ryds 20DC med mercruiser 4.3MPI (min första båt). Har haft båten någon vecka och har märkt att den är väldigt rostig och börjar bli lite fundersam hur illa det kan vara? 
 

Den ska vara nyservad med impellerbyte, batteribyte, olja i drev o växelhus, fästen till brandsläckare och lite smått o gott.

 

Enligt säljaren har motorn gått ca 350h.

Noteringar: ibland startar inte motorn, man hör hur den kämpar men går inte igång alltid. (När jag väl får igång den låter jag den alltid gå på tomgång ca 5min innan avfärd). 

Ibland dör den mellan back och gas.

 

Skramlar ganska mycket när jag lägger den i växel.


Bifogar lite bilder på motorn så kanske ni kan se/anta något som jag behöver göra?

 

Tack på förhand! 
Med vänlig hälsning, Norbert

B3BABAF7-C166-47E7-92CD-8729B759EE33.jpeg

69BC796D-6C53-443C-85B7-568439889784.jpeg

2F185CC6-A9BC-4D3A-90DD-3398D9D4353B.jpeg

597CBBCF-4A05-4375-B2EC-D165FDD343FB.jpeg

8CA7441A-A96F-4563-89CA-F074FF0E5013.jpeg

23C776B3-577D-4706-8207-508567430AF0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har likadan motor i en Ryds 23 från 2011, lite nyare förvisso men jag har inte en rostfläck. Denna motor ser väldigt rostig ut och smutsig. Har den möjligtvis hamnat under vatten helt eller delvis? Känns som du blivit lurad. Åk till en Marina och be om ett utlåtande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Fuktigt motorrum med dålig ventilation kanske pga någon läcka någonstans så rostar allting där inne.

 

Men körs båten ofta så torkar motorvärmen upp utrymmet, men körs den sällan så ligger fukten där och gör sitt "jobb"

 

Torrt kölsvin är ju alltid bäst men Mercruiser Dreven har ju en svaghet i styrtappen som efter ett antal år brukar rosta och då sipprar det in lite vatten genom skölden och till slut tar länspumpen över och pumpar ut det men det blir alltid en liten skvätt kvar tills nästa gång osv. mao alltid fuktigt.

 

Styrtappen finns numera i rostfritt, tror att det är standard i SeaCore Dreven.

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inputs och svar!

Tror ni att det bara är att kassera hela motorn om något år? Kan det även ha att göra med att den åkts i saltvatten? Det är en sötvattenkyld motor som jag förstått det.

mvh Norbert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EDIT*
Knop och trimmätaren fungerar ej. Enligt säljaren slutade knopmätaren fungera efter servicen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite jobb bara på den :)

trimmätaren -> byt trimgivaren i drevet. 

Loggen -> kolla om tryckslangen sitter i drevet, sitter på framsidan under vattnet, lättare att gitta om du tiltar upp drevet.

Backen, eller att den dör -> justera eller byt växelwire. 

Att den inte startar, funkar det om du ger gas?

Håller med om att det är lite väl mycket rost, håll rent och torrt!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips Gusvo! Vet du ungefär vilket pris spann man pratar om för att byta de delar du beskrev ovan? Nej det har jag inte provat. Oftast startar den men ibland tänder den inte till utan man får kämpa en stund. Absolut ska försöka torka rent i motorrummet och hädan efter hålla koll så det inte samlas mycket vatten där. Ni tror inte att motorn rostar igen snart så det bara är att slänga o köpa ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se men vissa delar har ser bara ut som ytrost och borde kunna slipas och målas. Motorfästen ser lite mer angripna ut och de skulle jag byta. Så förslagsvis låter du lyfta motorn, demonterat kringutrustning och slipar av ytrost och lackar detta samt monterar med nya motorfästen. Ovan gäller förutsatt att motorn i övrigt är i gott skick.

 

det kan hända att föregående ägare har haft en läckage från tex sjövattenpump och hela utrymmet ”sparyats” via multiremmen. 

 

Håller man motorutrymmet torrt och rent skall man inte behöva få dessa problem. 
 

Vad gäller startproblemen skulle jag börja med att lyfta av flamskyddet och rengöra det, sedan byta IAC mufflern  som sitter i insuget. Det är en lite skumgummibit som sitter i insuget.

 
Funkar inte det får du fortsätta felsökningen (microbrytare, bränslepump, tändning, osv)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt om du inte själv är händig lämna in den på en Marina låt dom gå igenom motorn och drevet, byt de delar som behövs osv. Så du kan känna dig trygg med båten och motorn. Kommer kosta en slant men värt det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla runt lite, en del marinor överdriver komplexiteten, vidare kan en felsökning iväg rejält. Finns dom som i princip köpt en ny motor bara i reparation av sin gamla trotjänare.


den har ju slutet kylsystem och endast 350h på sig, har de skött oljebyten / vanligt underhåll så borde det finnas goda förutsättningar att få ordning på den .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Norbertv:

Skramlar ganska mycket när jag lägger den i växel.

Du får inte fega när du lägger i växel, då kommer det att rassla.

Snabbt i och ur med växeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Norbertv:

 

Noteringar: ibland startar inte motorn, man hör hur den kämpar men går inte igång alltid

Behöver inte betyda att det är något fel.

Det kanske är du som inte blivit bekant med strartproceduren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i rosten se till så att motorn fungerar och kör några säsonger för att se om du trivs med båten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för all god info! Låter som att jag får boka tid hos marina så får de undersöka motorn.

Rädd för att det kanske kommer kosta många kronor att se över så allt ser fint ut?

Borde jag kontakta säljaren då han skrev att det var en välvårdad  båt om det visar sig att läget är illa? Jag som köpare har ju också en ganska omfattande undersökningsplikt när jag köper en båt.

Med vänlig hälsning, Norbert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Norbertv:

Tack så jättemycket för all god info! Låter som att jag får boka tid hos marina så får de undersöka motorn.

Rädd för att det kanske kommer kosta många kronor att se över så allt ser fint ut?

Borde jag kontakta säljaren då han skrev att det var en välvårdad  båt om det visar sig att läget är illa? Jag som köpare har ju också en ganska omfattande undersökningsplikt när jag köper en båt.

Med vänlig hälsning, Norbert

Vad gäller rosten på motorn hade du ju bara behövt öppna motorluckan så svårt att se att man kan klaga på det i efterhand. Hursomhelst är det bra att hålla rent så en motortvätt / torka ur motorutrymmet skulle jag kosta mig på. Då blir det lättare att upptäcka ev. läckage 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående startproblemet. Som några redan skrivit kolla iac luftfilter som sitter innanför luftrenare under kåpan. Det är ett vanligt fel och då får den dålig tomgång och den startar lite segare.

 

Ett annat jättevanligt fel när dom går på västkusten är att den korriderar innanför fördelarna. Öppna locket och kolla om det är fullt med ärj på stiften i locket som rotorn skall slå gnistan till. 

Är det de så blir den svårstartad och trött, drar mer soppa mm.

Med stor sannolikhet är det inte så fint där. Jag byter flera rotor och lock varje år.

 

I övrigt ser nästan alla ryds 20 modeller rostiga och tråkiga ut i motorrummet. Dålig konstruktion på motorrumsluckan och ofta läkage runt hela akter som man lossar för att få i och ur motorn.

 

/Andreas (Mercruiser mekaniker).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...