Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
strykollon

Skillnad, 2-takt 4-takt

Rekommendera Poster

Vad är skillnaden, generellt, på bensinförbrukningen mellan 2-takt och 4-takt?

Jag har letat men inte funnit några siffror.

Mototstyrkor jag är intresserad av är 50-60-70 hkr, nytt eller gammalt.

Jag har en 60 yamma 91:a (2-takt) som går fint som satan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget generellt svar på din fråga då det ju varierar mellan olika märken, varvtal och körsätt men…

En tvåtaktare kör ut en hel del bensin rakt ut med avgaserna vilket en fyrtaktare inte gör (här pratar jag om bensin fritidsmotorer och inte om de stora diesel tvåtaktarna som större fartyg har).

Du får nog köra väldigt mycket innan en ekonomisk kalkyl visar på fördel för en fyrtaktare om din nuvarande tvåtaktare funkar fint. Även miljömässigt lär en fyrtaktare ta tid på sig innan den blir bättre.

Vad du kan göra, men inte frågar efter, är att köra din tvåtaktare på alkylatbensin. Är iaf bättre för miljön.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket ”sanningar” kring 2-t där ute. Många hävdar att 20-25% går ut oförbränt osv.

 

Det stämmer visserligen på tomgång och lågvarv där motorerna är dåligt avstämda och har riktigt dålig fyllnadsgrad, men där de går som bäst(på höga varvtal) är spillet mycket mindre.

 

Kortfattat kan man säga att en 2-t med förgasare är anpassad för ett visst varvtal där den har rätt mottryck och gasväxlar hyffsat bra. Övriga varvtal är man mer eller mindre nära denna sweetspot och marschvarv typ 4000varv är ofta bra medan exvis 1500varv är rent dåligt. En 4-t drar mycket mindre (typ hälften) på lågvarv.

 

Med andra ord beror vinsterna mycket på vilken körprofil man har. Om man nästan bara ligger på höga varv där en 2-t fungerar bra är miljövinsten mycket mindre än om man trollar och tuffar runt på lågvarv. Kör man mycket lågvarv är 4-t mycket bättre på alla sätt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha, mycket vettiga svar.

Men, har någon några siffror?

Jag sitter med Yamahas broschyr i vilken en massa båtar och motorstyrkor jämförs

och bensinåtgång nogsamt anges, detta endast med fyrtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är av ekonomiska skäl du tänker byta till fyrtakt så kommer du aldrig att tjäna in bytet.

Vänta med att byta tills den gamla havererar.

Eller byt för att du vill förnya maskinparken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mange249:

Det finns mycket ”sanningar” kring 2-t där ute. Många hävdar att 20-25% går ut oförbränt osv.

 

Det stämmer visserligen på tomgång och lågvarv där motorerna är dåligt avstämda och har riktigt dålig fyllnadsgrad, men där de går som bäst(på höga varvtal) är spillet mycket mindre.

 

Kortfattat kan man säga att en 2-t med förgasare är anpassad för ett visst varvtal där den har rätt mottryck och gasväxlar hyffsat bra. Övriga varvtal är man mer eller mindre nära denna sweetspot och marschvarv typ 4000varv är ofta bra medan exvis 1500varv är rent dåligt. En 4-t drar mycket mindre (typ hälften) på lågvarv.

 

Med andra ord beror vinsterna mycket på vilken körprofil man har. Om man nästan bara ligger på höga varv där en 2-t fungerar bra är miljövinsten mycket mindre än om man trollar och tuffar runt på lågvarv. Kör man mycket lågvarv är 4-t mycket bättre på alla sätt.

Tänk dock på att det är skillnad på en äldre förgasar 2-takt och en modern med insprutning, typ Evinrude E-Tec. Där blir skillnaden mot en 4-takt minimala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Mercury 115 EFI 4-takt från 2003 drar 0,7 liter/distans i 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

4-takt är i regel väldigt tysta jämfört med lite äldre 2-taktare. Hade en Suzuki 65 hk 2-takt för länge sen, svårt att prata med andra i båten medan man hade motorn igång och körde med båten. Har sen 2003 en 115 hk 4-takt (Yamaha F115) och den är otroligt tyst även i varvtal för lagom planingsfart (ca 3900 varv/min i mitt fall, på fullgas varvar motorn i trakterna av 6000  varv/min). 4-takt är i regel tyngre än motsv. 2-takt. Enklare mecka själv med en äldre 2-takt, de moderna 4-taktarna har elektronisk bränsleinsprutning osv, ventiler och sånt som en 4-taktare har. Men även på en 4-takt kan man om man vill göra grundservice själv, som att byta motorolja, olja i växelhus, byta stift, smörja fettnipplarna, fetta in propelleraxeln och lite sånt. Gjorde det själv på min Yamaha F115 för nån vecka sen. Byta kamrem på en 4-taktare kanske man inte själv ger sig på. Eller byta vattenpumpens gummihjul (impeller) men det finns ju på 2-taktarna också.
Finns väl om man letar i gamla båttidningar jämförelse mellan 2-takt och 4-takt t.ex.60. 
Om du skulle byta din Yamaha 60 hk 2-takt tänker jag det skulle räcka med en 60 hk 4-takt t.ex. Yamaha för att få ungefär liknande prestanda men en Yamaha 60 hk 4-takt är tyngre än en Yamaha 60 hk 2-takt. Ibland kan man inte ha tyngre motor på akterspegeln för att båten blir lite för baktung, beror väl på vad du har för båt. En ny Yamaha 60 hk 4-takt väger ca 115 kg med propeller. En Yamaha 60 hk 2-takt 1991:a väger väl runt ca 105 kg. Nya 4-takt utombordare är ganska dyra, även beg. kan nog vara det också, i alla fall om hyfsat ny.
Finns moderna 2-takt utombordare också, Evinrude E-Tec, t.ex 50, 60 hk, men Evinrude har slutat tillverka utombordare om det var förra året.
/Bo                      

Redigerad av bossee
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-26 vid 21:30 skrev strykollon:

Tack ska ni ha, mycket vettiga svar.

Men, har någon några siffror?

Jag sitter med Yamahas broschyr i vilken en massa båtar och motorstyrkor jämförs

och bensinåtgång nogsamt anges, detta endast med fyrtaktare.

Tror du egentligen ställer fel fråga. Det du bör fråga dig är dels om ditt körbeteende gagnas av en 4-taktare och dels om du tycker det är värt pengarna att köpa en tystare och mer stöldbegärlig motor.

Vad gäller olika fabrikats bränsleförbrukning så gissar jag att den är i stort sett lika mellan dem och att den stora skillnaden är vilken båt de sitter på. Åtminstone är det båtens utformning som ger de största skillnaderna, inte motorns fabrikat.

En annan viktig sak är ju att vågor och vind också i väldigt hög grad påverkar förbrukningen och det är, åtminstone i mitt fall, sällan man kör på platt-vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Tänk dock på att det är skillnad på en äldre förgasar 2-takt och en modern med insprutning, typ Evinrude E-Tec. Där blir skillnaden mot en 4-takt minimala.

Det är nog riktigt men själv skulle jag inte våga köpa en Evinrude idag då man vet att de lagt ner försäljningen. Risken är överhängande att det blir brist på reservdelar och meckar som kan laga dem då Evinrudes motor analysprogram inte kommer uppdateras (hörsägen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så mycken klokskap i denna tråd!

Varför jag ställer frågan om bensinförbrukning beror på att min motor, Yamma 60 -91,

börjar bli gammal och motorer på västkusten får mycket stryk i form av korrosion och rost. Jag fattar inte att trimåtilten fortfarande fungerar, den är alldeles rostig på utsidan och jag får fylla på olja i systemet minst en gång om året. 

   Det är ju det där med att hålla liv i motorn, byta ut och renovera, kontra skaffa nytt och aldrig få igen pengarna tack vare lägre bensinräkning. Till saken hör att jag sällan gör av med mer bensin än 150 liter på ett år.🤔

   Lite bra att det inte finns motorer att få tag i nu. Det ger mig förlängd betänketid. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Det är nog riktigt men själv skulle jag inte våga köpa en Evinrude idag då man vet att de lagt ner försäljningen. Risken är överhängande att det blir brist på reservdelar och meckar som kan laga dem då Evinrudes motor analysprogram inte kommer uppdateras (hörsägen).

Jag skulle gissa, men vet ej säkert, att analysprogrammet är samma som till övriga E-Tec motorer som fortfarande tillverkas av BRP (företaget bakom Evinrude). De tillverkar t ex både vattenskotrar och snöskotrar med samma teknik. Sen går det ju få tag på analysprogrammet på ebay för den som är sugen. Brist på reservdelar kommer troligtvis inte ske på mycket länge, t ex är det många som kör och lagar sina Evinrude/Johnson från 80-talet med god framgång. Tillgång på reservdelar till nyare motorer garanteras och tillverkas av BRP och hanteras på avtal med Mercury. Men som sagt många delar delas med derad produkter som fortfarande säljs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Ljung_Gbg:

Sen går det ju få tag på analysprogrammet på ebay för den som är sugen.

Ja, det går säkert men, som jag försökte säga, det uppdateras inte. Och maskinerna i vattenskotrar och snöskotrar är vad jag förstår ganska annorlunda med betydligt mindre cylindervolym. (Visst finns det stora maskiner även i dessa men de utgör en väldigt liten del av marknaden.)

1 timme sedan skrev Ljung_Gbg:

Brist på reservdelar kommer troligtvis inte ske på mycket länge, t ex är det många som kör och lagar sina Evinrude/Johnson från 80-talet med god framgång. Tillgång på reservdelar till nyare motorer garanteras och tillverkas av BRP och hanteras på avtal med Mercury. Men som sagt många delar delas med derad produkter som fortfarande säljs.

Att tillgången på reservdelar för äldre E/J är god är ingen garanti för att den kommer vara det på nyare. De äldre motorernas reservdelar tillverkas inte av BRP eller E/J utan av andra för att marknaden är rätt stor. Stor hann marknaden aldrig bli för E-tec.

Att reservdelar skulle garanteras någon längre tid av Mercury/BRP tror jag inte på men du kanske har bättre info än jag? Bra för E-tec ägare isf!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

strykollon,

Din Yamaha 60 2-takt 1991 är 30 år gammal. Förmodligen kan du köra lika många år till med underhåll som krävs. 2-taktare är sega och håller länge. Den Suzuki 65 hk jag hade förr, en 1991:a, hade jag till 2003 då jag sålde den motorn och båten den satt på. Min nuvarande Yamaha F115 4-takt har jag haft sen sommaren 2003 dvs i 18 år. Bara servad enl Yamahas serviceschema genom åren. Gör grundservice själv numera eftersom inga garantier gäller längre men lämnar till Yamahaverkstad byte av kamrem och impeller när så behövs.

Kör med din nuvarande Yamaha denna sommar och kolla under höst-vinter-vår om nån lämplig 4-takt dyker upp, t.ex. en Yamaha beg. Om du föredrar det fabrikatet. Men kanske svårt få tag i en beg. sådan. Men ny blir rätt dyrt. Och stöldrisken blir hög då.

/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Delar till OMC har lite varierad tillgång. Sedan är priserna uppåt väggarna, så begat är ofta rätt väg. Ett mindre alufäste till växelkabeln som sitter utanpå kåpan 20-35hk kostar över 1500kr. Motsvarande fästen till en Mercury skulle jag tro kostar ca 3-500kr:)

 

Jag gillar Mercury och även deras Optimax iom att man får draget från 2-t, men många fördelar från 4-t. Tyvärr är de relativt komplexa och kräver en del underhåll. Etec är ännu känsligare och det har varit många problem med dessa. Vissa går kanon år efter år, medan andra aldrig verkar gå att få ordning på. Sen dras tyvärr många DI 2-t med spektakulära haverier. En dålig spridare eller dyl slutar ofta med hål i block eller kolv.

 

Även om jag inte köper en Etec själv, så är det häftiga maskiner. Att de och Optimax gått i graven beror till största delen på att de är komplexa och därmed dyra att tillverka. En 4t är enklare (Verado undantaget) och idag är de så pass lätta och pigga att behovet av 2-t börjar försvinna...

 

Mercurys nya serie med V6 och V8 har fått mig att känna att 4-t nu är i mål. En V8 på 229kg och 300hk är mycket bra vikt/effekt och ljudet är magiskt:)

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man kör mycket så är nog fyrttakt bensin/diesel att föredra som har ett slutet smörjningsystem. Men det är väldigt dyrt och serva på verkstad och många saker som ska utföras för att garantin ska gälla.

 

Annars om man kör väldigt lite timmar och redan har en motor, så är nog gamla tvåtaktare att föredra, då du kan göra det mesta själv och enkelt att konservera inför vintern. Apropå rost, kan man ju slipa bort rosten och måla på ny färg, helst utan koppar.  

 

Här kommer en "ungefärlig ekonomisk kalkyl" nedan:

 

150 liter bensin per år med bensinpris på säg 20kr: 3000kr

Förbrukning olja 2%: 3 liter olja: 450kr

 

Besparing med fyrtakt: säg 30%: 900kr

4-takts olja kostar i dagsläget cirka 450kr för en 60HK

 

Sen så kostar ju servicen en massa pengar. Men som du märker så är bränslebesparingen i dagsläget 900kr per år. Sen kostar en 4T mer i underhåll årligen. Säg 2500kr mer. om året. Då får du 1600kr dyrare reparationskostnader för fyrtakt årligen. Detta exklusive värdeminskning, försäkring med mera... Med reservationer för felaktigheter...

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkvärda ord......hmmm.

Det känns som min gamla tvåtaktare bör renoveras och få lite TLC (Tender, Love and Care). 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...Behåller Tvärdragsmaskinen (tvåtaktaren).  Jag har börjat köpa lite reservdelar till den .

En trim- och tiltknapp och en bensinpump kan vara bra att ha. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...