Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
B-O

Köpte fel rigg

Rekommendera Poster

Hej!

Fick ett bra pris så jag slog till på direkten. Det blev en Volvo Penta 7,5hk 4takt, lång rigg. Missen består i att båten ska ha kort rigg.

Funderar på om man bara kan fästa en plankbit med genomgående bult så högt upp som möjligt på aktern. Ungefär som på mitt konstverk till ritning som jag bifogar. 

Är det en bra idé, eller vad tror ni?

Båt, akter.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova hur den beter sig med lång rigg först. Låter inte som ett fartvidunder direkt, då kan det funka hur bra som helst ändå. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i. Men kan ju iaf testa. När jag sökte på detta så hittade jag en annan med samma problem och han fick ett svar som sa att det kunde bli lite farligt i just svängar. Men som du säger så lär det ju inte bli så mkt till fart så...

Jag hör ett test först och sedan kanske min lilla "uppfinning" om det skulle behövas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör gå tämligen utmärkt att bara köra som det är. Jag hade en gång en rättsårundbottnad 4m båt för kort rigg men använde en långriggad 20 hk.

 

Det som händer är att båten kränger lite mer än annars vid sväng eftersom propellern greppar 13 cm längre ned i vattnet. Med dina "fartresurser" lär du kunna hantera detta om inte båten är pytteliten... (Jag hade visserligen rattstyrning men som sagt 20hk.)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är på 4 m så jag ska allt göra ett försök men bra att få höra från en som redan testat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...