Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Nidelv24iViken

Batteriladdare.

Rekommendera Poster

Hej!

Nybliven ägare av en Nidelv 24 från 1977.

Jag har en fundering var jag kopplar in batteriladdare, på start batteriet eller på underhållsbatteriet.

Jag har skiljerelä mellan batterierna.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Nidelv24iViken:

Hej!

Nybliven ägare av en Nidelv 24 från 1977.

Jag har en fundering var jag kopplar in batteriladdare, på start batteriet eller på underhållsbatteriet.

Jag har skiljerelä mellan batterierna.

Tacksam för svar.

Eftersom du har skiljerelä så kommer du ladda alla batterier via startbatteriet (om det är rätt inkopplat).

Hur stor är din bank samt storlek på laddaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en landströmsladdare vi pratar om så vill du nog koppla den direkt till förbrukningsbatterierna. För har du ett normalt skiljerelä, alltså inte ett spänningskännande som jag antar att Patrikflink syftar på, så kommer det bara att koppla ihop batterierna när generatorn laddar, dvs förbrukningsbatterierna blir inte laddade.

 

Startbatteriet klarar sig utan extra laddning och mår utmärkt med den laddning det får när motorn går.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nidelv24iViken:

Jag har biltemas skiljerelä

 

Om du kopplar på startbatteriet kommer alla batterier att laddas och kopplar du på förbrukningsbatterierna laddas bara dessa, inte startbatteriet.

 

Som ABC skriver så får startbatteriet den laddning det behöver under gång

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Om du kopplar på startbatteriet kommer alla batterier att laddas och kopplar du på förbrukningsbatterierna laddas bara dessa, inte startbatteriet.

 

Som ABC skriver så får startbatteriet den laddning det behöver under gång

Om man nu absolut vill ladda båda batterigrupperna brukar det sällan räcka med en enkel laddare, det krävs en för varje grupp, eller en stor rackare med hög kapacitat och två utgångar.

 

Nöj dig med att ladda förbrukarbatteriet/batterierna!

 

Konstigt att ännu ingen har sagt ett knyst om solcellspaneler...

Men det är egentligen ett bra förstahandsval när det gäller batteriladdning ombord, landströmsansluten laddare är andrahandsvalet.
Bensin/dieseldrivet elverk finns inte med bland (mina) alternativ. Elverk = elvärk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man nu absolut vill ladda båda batterigrupperna brukar det sällan räcka med en enkel laddare, det krävs en för varje grupp, eller en stor rackare med hög kapacitat och två utgångar.

 

Nöj dig med att ladda förbrukarbatteriet/batterierna!

 

Konstigt att ännu ingen har sagt ett knyst om solcellspaneler...

Men det är egentligen ett bra förstahandsval när det gäller batteriladdning ombord, landströmsansluten laddare är andrahandsvalet.
Bensin/dieseldrivet elverk finns inte med bland (mina) alternativ. Elverk = elvärk.

Tanken var bara att ladda förbrukningsbatteriet i nuläget.

Solpanel är tanken att vi ska ha, men det är planerat  först nästa år hade vi tänk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Nidelv24iViken:

Tanken var bara att ladda förbrukningsbatteriet i nuläget.

Solpanel är tanken att vi ska ha, men det är planerat  först nästa år hade vi tänk.

Ja, vad bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Nidelv24iViken:

Hej!

Nybliven ägare av en Nidelv 24 från 1977.

Jag har en fundering var jag kopplar in batteriladdare, på start batteriet eller på underhållsbatteriet.

Jag har skiljerelä mellan batterierna.

Tacksam för svar.

Du har fått alla svar du bör få tidigare i tråden men jag vill ändå lägga till att du ska välja en laddare som är bra. Alldeles för många hittar en stor klump i garaget som de sätter i båten. Dessa gamla laddare passar bara på återvinnings centralen som elektronikskrot!

Det finns bra och billiga laddare i butikerna (men allra bäst är de dyra tex från V_ctron tycker jag 🤔)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev ChristerN:

Du har fått alla svar du bör få tidigare i tråden men jag vill ändå lägga till att du ska välja en laddare som är bra. Alldeles för många hittar en stor klump i garaget som de sätter i båten. Dessa gamla laddare passar bara på återvinnings centralen som elektronikskrot!

Det finns bra och billiga laddare i butikerna (men allra bäst är de dyra tex från V_ctron tycker jag 🤔)

Ctek är också bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...