Jump to content
Tuesday 26 October 2021
Sign in to follow this  
Nht1

Önskemål vid byte av segelbåt

Recommended Posts

Posted (edited)

Med två barn som ibland vill ha kompisar med så känns en 28 fot aningen liten. Vi börjar fundera på att byta upp oss har kikat på nyare (för oss) Hanse 320 samt Bavaria 32 fot från 2010. Två till tre kabiner är ett måste.

 

Jag inbillar att det blir enklare underhåll med nyare gelcoat mot gamla maxibåtar från 80 talet. Detta även om båten är större. 

 

Vill ju ha allt perfekt och det kanske inte går att få. Exempelvis så går vantstagen i utkant på relingen så det går inte att passera utan att ta stöd och åla sig under. Otroligt störande faktiskt.

 

Båten ska ha gasreglage placerad så man slipper böja sig ner. Har ej funnits på de Hanse vi tittat på.

 

Sittbrunsbord finnas fast monterad för enkel uppfällning.

 

Dusch inne och ute men är nog standard.

 

Gillar nedfällbar lucka som fungerar som badbrygga i aktern, har sett modeller med förvaring bakom vilket är perfekt för badleksaker och andra detaljer. Verkar underlägga för på och avstigning om den går att fälla ner.

 

Med småbarn så vill man spara tid (varje minut är viktig) så då verkar rullstor trevligt.

 

Ankarspel är ett måsta men kanske är standard på nyare båtar.

 

Som lite nybörjare låter ju bogpropeller trevligt.

 

Spelar djupgåendet stor roll ? 1,5m finns ju men flesta verkar ligga runt 1,8m.

 

Vilka segel ska man prioritera? Någon forma av undanvindssegel vill man ha men kanske finns bättre val än spinnacker som nybörjare.

 

Finns det fler saker att ta med i önskelistan eller något att ovan som är onödigt att fastna på?

 

När barnen försvinner vill jag gärna ha en basic båt och lära mig segla på riktigt. Nu gnälls det mest när man är ute  och det skulle vara trevligt med lite mer komfort även för kapten :)

 

 

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Var någonstans i Sverige seglar du och till vilka sorts hamnar? Om man t.ex. seglar i Stockholms skärgård och mest ligger i naturhamnar är det ju en klar fördel med lite lägre fribord, grunt förskepp och överhängande stäv för då kommer man in bra till klipporna, medan djupgåendet ofta är mindre kritiskt. Å andra sidan kan kombinationen trånga gästhamnar, höga fribord och grunt förskepp kan göra en bogpropeller värdefull.

 

Spinnaker och familjesegling är ingen bra kombination, särskilt inte för nybörjare. Skulle snarare föreslå större genua eller möjligen gennaker. Eller code zero på rulle, men det är nog inte alltför vanligt.

Edited by kblomster

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Nht1:

Gillar nedfällbar lucka som fungerar som badbrygga i aktern, har sett modeller med förvaring bakom vilket är perfekt för badleksaker och andra detaljer. Verkar underlägga för på och avstigning om den går att fälla ner.

Brukar ni lägga till med aktern mot land är det bra, men annars varken positivt eller negativt tycker jag.

 

6 timmar sedan skrev Nht1:

Båten ska ha gasreglage placerad så man slipper böja sig ner. Har ej funnits på de Hanse vi tittat på.

Jag kör med fötterna, funkar bra.

Böja sig ner är inget vidare eftersom man ofta vill se samtidigt som man manövrerar gas, fram, back.

 

6 timmar sedan skrev Nht1:

Spelar djupgåendet stor roll ? 1,5m finns ju men flesta verkar ligga runt 1,8m.

Ja, för seglingsegenskaperna.

I övrigt har tre decimeter liten betydelse.

 

6 timmar sedan skrev Nht1:

Med småbarn så vill man spara tid (varje minut är viktig) så då verkar rullstor trevligt.

Om en minut är viktig så är rullstor på en 32-fots båt bra, annars varken eller.

 

Hur stora/små är barnen.

När man närmar sig sju år så hjälper man gärna till med sysslorna ombord och då är det inte så betungande att vara ensam vuxen.

Sedan blir de snart tonåringar och vill oftast inte följa med...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev kblomster:

Var någonstans i Sverige seglar du och till vilka sorts hamnar? Om man t.ex. seglar i Stockholms skärgård och mest ligger i naturhamnar är det ju en klar fördel med lite lägre fribord, grunt förskepp och överhängande stäv för då kommer man in bra till klipporna, medan djupgåendet ofta är mindre kritiskt. Å andra sidan kan kombinationen trånga gästhamnar, höga fribord och grunt förskepp kan göra en bogpropeller värdefull.

 

Spinnaker och familjesegling är ingen bra kombination, särskilt inte för nybörjare. Skulle snarare föreslå större genua eller möjligen gennaker. Eller code zero på rulle, men det är nog inte alltför vanligt.

Tack för svar. Vi seglar mest i Sthlms inre skärgård och i Mälaren. Det är nog blandat kompott med naturhamn, gästhamn, klubbholmar. Segel kan man ju alltid komplettera med efterhand.

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Brukar ni lägga till med aktern mot land är det bra, men annars varken positivt eller negativt tycker jag.

 

Jag kör med fötterna, funkar bra.

Böja sig ner är inget vidare eftersom man ofta vill se samtidigt som man manövrerar gas, fram, back.

 

Ja, för seglingsegenskaperna.

I övrigt har tre decimeter liten betydelse.

 

Om en minut är viktig så är rullstor på en 32-fots båt bra, annars varken eller.

 

Hur stora/små är barnen.

När man närmar sig sju år så hjälper man gärna till med sysslorna ombord och då är det inte så betungande att vara ensam vuxen.

Sedan blir de snart tonåringar och vill oftast inte följa med...

Tack för reflektionerna.

 

Jag har inte lärt mig köra med fötterna speciellt inte om man har skorna på. Möjligtvis är det mitt reglage som är trög och svår att hantera.

 

Barnen 6 och 11. Klart att de gärna hjälper till med när de är trötta och kanske hungriga så blir det inte så mycket hjälp

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Nht1:

Jag har inte lärt mig köra med fötterna speciellt inte om man har skorna på. Möjligtvis är det mitt reglage som är trög och svår att hantera.

Vi har numera gasen på rattpiedestalen. Personligen upplever jag att det är lättare att hantera båten för motor när det är trångt eller om man skall lägga till.

 

Antagligen är det en vanesak. Men jag har aldrig lyckats vänja mig med "fotgas". Å andra sidan har jag inte lyckats vänja mig vid kaffe heller så det troliga är att det är skit bakom ratten i mitt fall. 💩

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Nht1:

Jag har inte lärt mig köra med fötterna

 

6 minuter sedan skrev McLasse:

Vi har numera gasen på rattpiedestalen. Personligen upplever jag att det är lättare att hantera båten för motor när det är trångt eller om man skall lägga till.

 

Antagligen är det en vanesak. Men jag har aldrig lyckats vänja mig med "fotgas"

Det är nog bättre med ett reglage på en rattpidestal, men jag gillar ju båtar med rorkult.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Mackey:

men jag gillar ju båtar med rorkult.

Så sant, det blir lite knepigt med handgas på en rorkultsbåt. Fast det finns säkert någon klurig lösning på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev McLasse:

Så sant, det blir lite knepigt med handgas på en rorkultsbåt. Fast det finns säkert någon klurig lösning på det.

Jag har en tanke om ett standardreglage fäst på ett parallellogram. Vid normal färd är det nerfällt och ligger intill ena sidan av sittbrunnen, som "vanligt", men vid behov kan det fällas upp till en nästan vertikal position på lagom avstånd strax framför rorkultens "svepta" sektor, och låsas i uppfällt läge. Reglagekabelns längd är samma hela tiden så det blir inga knasigheter där, och parallellogrammet gör att reglaget har samma orientering oavsett position. Det enda problemet med en sån konstruktion är att den behöver vara riktigt rejäl för att bli styv nog. I bottenläget nere i sittbrunnen kan den vila i en vagga som låser in den i sidled, men i uppfällt läge behöver det vara stabilt av egen kraft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
32 minuter sedan skrev McLasse:

Så sant, det blir lite knepigt med handgas på en rorkultsbåt. Fast det finns säkert någon klurig lösning på det.

Man kan hissa segel..? 🙂

 

Men tillbaka till frågan; jag seglar ju en 27-fotare med två barn emellanåt som gastar. De var två och fem första gången vi var ute, nu är de tolv och fjorton och börjar bli till riktigt stor hjälp. Jag har ibland funderat på större, men det faller på några saker. Dels; det blir snabbt jäkligt många mer timmars vårrustning när båten ökar i längd och fribordshöjd, och jag gillar inte att gnugga men vill ha en fin båt.
Båten skulle också bli många ton tyngre, och det får man inte heller missa att tänka på när man har barn som skall kliva iland och ta emot båten. 

Och - hur länge till kommer de följa med? När säger de - ingen mer segling för vår del, tack… och när det händer är båten rätt lagom igen. 
 

Något som jag tycker missas ovan är seglingsegenskaperna. En båt med grund köl, rullstor, stor invändig volym… då kommer det segla som en pråm, och även om det är enkelt att rulla ut storen så kanske det inte är så kul. 

Så - glöm inte att det faktiskt är bra om segelbåten är trevlig att segla, och inte bara en husvagn med rigg - då är risken att du tröttnar. Även om min egen båt inte är världens snabbaste, så är känslan bra och den är viktig. Bilden är från semestern när vi kryssade över Mysingen söderut med revad stor, väldigt trevligt och ett minne att bära med sig när båten ligger på land. 

8C8830DB-0202-4BA3-B2CD-00BB74CBAEE3.jpeg

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Nht1:

Gillar nedfällbar lucka som fungerar som badbrygga i aktern, har sett modeller med förvaring bakom vilket är perfekt för badleksaker och andra detaljer. Verkar underlägga för på och avstigning om den går att fälla ner.

Det är något jag vill ha på vår båt. Framförallt är det guld värt med barn som vill bada. Super även när man skall gå i och ur jollen.

 

11 timmar sedan skrev Nht1:

Med småbarn så vill man spara tid (varje minut är viktig) så då verkar rullstor trevligt.

Det tror jag är en bra tanke. Framförallt om det börjar blåsa mer än man trott att det skulle göra. Jag har ingen erfarenhet med rullstor men jag kan tänka mig att det blir smidigare att reva storseglet. Speciellt om sittbrunnen är full med barn och deras kompisar.

 

11 timmar sedan skrev Nht1:

Ankarspel är ett måsta men kanske är standard på nyare båtar.

Räkna inte med det.

 

11 timmar sedan skrev Nht1:

Som lite nybörjare låter ju bogpropeller trevligt.

Det tycker jag också. Men det går, efter lite övning, bra att hantera båten ändå. Fast du har rätt i att en bogis vore trevligt.

Med sittbrunnen full av barn, återigen, kan en snurra där fram underlätta i situationer som annars kan bli lite stressande. Det kan även vara så att när barnen vill hjälpa till vid en tilläggning kan en bogpropeller kompensera lite för det barnen inte gör, som kanske hade behövt göras.

 

11 timmar sedan skrev Nht1:

Spelar djupgåendet stor roll ? 1,5m finns ju men flesta verkar ligga runt 1,8m.

Jag föredrar den djupare kölen. Men vi är alla olika och prioriterar olika.

 

11 timmar sedan skrev Nht1:

Dusch inne och ute men är nog standard.

Dusch på badbryggan är bra. Vad gäller duschen inne behöver man nog titta på hur det ser ut på toautrymmet för att se hur användbar den egentligen är.

 

11 timmar sedan skrev Nht1:

Finns det fler saker att ta med i önskelistan eller något att ovan som är onödigt att fastna på?

Fundera på hur många ni kommer att vara i sittbrunnen. Det blir snabbt trångt och då börjar man gå på varandra.

Vad jag menar är att sittbrunnen och dess utformning är lika viktig som hur båten är utformad invändigt.

 

Barn har svårt att sitta stilla utan vill gärna "springa" runt på båten. Hur tar man sig upp på däck från sittbrunnen, funkar det även för barn? Finns det ordentligt att hålla sig i uppe på däck?

 

En "grind" i mantåget är trevligt när man ligger långsides. Kan iofs kompletteras i efterhand.

 

Någon form av stege i fören när de som inte vuxit till sig riktigt ännu skall gå från en låg brygga upp på båten. Precis som grinden kan detta kompletteras i efterhand.

 

Något som kan underlätta seglingen är möjligheten att rigga förseglet som självslående. Det blir genast mycket mer plats i sittbrunnen om man inte behöver dra och rycka i en massa skot varje gång man skall slå.

 

Kul med en ny båt. Lycka till med letandet!

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Peter_K:

Man kan hissa segel..? 🙂

Hahaha, jo, det så klart. Tänkte inte på det. 🙃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Man kan hissa segel..? 🙂

 

Men tillbaka till frågan; jag seglar ju en 27-fotare med två barn emellanåt som gastar. De var två och fem första gången vi var ute, nu är de tolv och fjorton och börjar bli till riktigt stor hjälp. Jag har ibland funderat på större, men det faller på några saker. Dels; det blir snabbt jäkligt många mer timmars vårrustning när båten ökar i längd och fribordshöjd, och jag gillar inte att gnugga men vill ha en fin båt.
Båten skulle också bli många ton tyngre, och det får man inte heller missa att tänka på när man har barn som skall kliva iland och ta emot båten. 

Och - hur länge till kommer de följa med? När säger de - ingen mer segling för vår del, tack… och när det händer är båten rätt lagom igen. 
 

Något som jag tycker missas ovan är seglingsegenskaperna. En båt med grund köl, rullstor, stor invändig volym… då kommer det segla som en pråm, och även om det är enkelt att rulla ut storen så kanske det inte är så kul. 

Så - glöm inte att det faktiskt är bra om segelbåten är trevlig att segla, och inte bara en husvagn med rigg - då är risken att du tröttnar. Även om min egen båt inte är världens snabbaste, så är känslan bra och den är viktig. Bilden är från semestern när vi kryssade över Mysingen söderut med revad stor, väldigt trevligt och ett minne att bära med sig när båten ligger på land. 

8C8830DB-0202-4BA3-B2CD-00BB74CBAEE3.jpeg

 Mycket att reflektera över, tack. 

 

Med en större båt så blir det kanske en starkare motor. Blir det inte lättare att få stopp på båten då? jag har idag en encylindrig md5 och jag tycker det inte händer så mycket när jag  lägger i backen. 

 

Borde inte båten gå fortare vid motordrift om den är längre? Min gör idag max 5 knop (4 i kraftig motvind) och skulle vara trevligare med par knop till men det kanske mest är i teorin.

 

Underhållet kanske blir lättare med ny gelcoat så det kanske går jämt upp? Maxibåtarna blir väldigt matta och tungpolerade enligt mig, 

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Nht1:

 Mycket att reflektera över, tack. 

 

Med en större båt så blir det kanske en starkare motor. Blir det inte lättare att få stopp på båten då? jag har idag en encylindrig md5 och jag tycker det inte händer så mycket när jag  lägger i backen. 

 

Borde inte båten gå fortare vid motordrift om den är längre? Min gör idag max 5 knop (4 i kraftig motvind) och skulle vara trevligare med par knop till men det kanske mest är i teorin.

 

Underhållet kanske blir lättare med ny gelcoat så det kanske går jämt upp? Maxibåtarna blir väldigt matta och tungpolerade enligt mig, 

Det handlar inte om hästkrafter, utan om foldingpropellerns backförmåga. Tyvärr behövs ju en sådan, om man gillar att segla, men det finns alternativ, t ex flöjande som vrider bladen, men de är dyra. Oavsett; att hålla i en båt om det kommer vågor eller av andra orsaker blir tyngre. Allt blir tyngre med större båt.
 

Jo. En större och modernare båt går fortare för motor… men om du skall köpa en segelbåt för hur den går för motor främst, varför då inte skippa segelbåt helt och gå på en motorbåt? Då får du ju en perfekt badleksak med stora sällskapsytor, grunt djupgående, bogpropellern går att motivera och du har en snabb motorgång. 
🙂

 

Nyare gelcoat är sannolikt lättare att underhålla än gammal, men det är inte säkert. Jag tycker det gnuggas rätt friskt på nya båtar på uppläggningsplatsen också.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Peter_K:

Det handlar inte om hästkrafter, utan om foldingpropellerns backförmåga. Tyvärr behövs ju en sådan, om man gillar att segla, men det finns alternativ, t ex flöjande som vrider bladen, men de är dyra. Oavsett; att hålla i en båt om det kommer vågor eller av andra orsaker blir tyngre. Allt blir tyngre med större båt.
 

Jo. En större och modernare båt går fortare för motor… men om du skall köpa en segelbåt för hur den går för motor främst, varför då inte skippa segelbåt helt och gå på en motorbåt? Då får du ju en perfekt badleksak med stora sällskapsytor, grunt djupgående, bogpropellern går att motivera och du har en snabb motorgång. 
🙂

 

Nyare gelcoat är sannolikt lättare att underhålla än gammal, men det är inte säkert. Jag tycker det gnuggas rätt friskt på nya båtar på uppläggningsplatsen också.  

Att byta till motorbåt går bort :) Gillar upplevelsen när naturens krafter tar en framåt. Sedan är det trist att bara åka snabbt till en plats för att sedan ligga still. Uppskattar mer resan dit. Motor är främst för att göra frugan nöjd och barnen nöjda. Jag hade gärna skumpat fram sakta och säkert men risken för skilsmässa är då överhängande ;)

 

Jag har en tvåbladig foldingpropeller. Skulle det höra stor skillnad med att använda en tre bladig tro?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Nht1:

 Mycket att reflektera över, tack. 

 

Med en större båt så blir det kanske en starkare motor. Blir det inte lättare att få stopp på båten då? jag har idag en encylindrig md5 och jag tycker det inte händer så mycket när jag  lägger i backen. 

 

Borde inte båten gå fortare vid motordrift om den är längre? Min gör idag max 5 knop (4 i kraftig motvind) och skulle vara trevligare med par knop till men det kanske mest är i teorin.

 

Underhållet kanske blir lättare med ny gelcoat så det kanske går jämt upp? Maxibåtarna blir väldigt matta och tungpolerade enligt mig, 

Ang. backförmåga håller jag med Peter_K.

En test i Yachting Montyly visar på rätt stora skillnader mellan olika propellrar.

https://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807

 

En längre båt går generellt sett lite fortare både för segel och motor, deplacementfarten ökar med längden.

Fart i knop = 2,43 x  √ vattenlinjelängden i meter

 

Hur jobbig en båt är att polera beror ju både på grundarbetet och ambitionsnivån.

En nyare båt är mera lättpolerad, men samtidigt ökar ofta ambitionsnivån.

 

Vår 40 år gamla båt har fortfarande ett blankt skrov som tar en halvdag att maskinvaxa. Vissa år slår latheten till eller så är tiden och/eller vädret motsträvigt och vax läggs på med mikromopp och poleras med mikromopp. Det tar en timme totalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen är det bra att komma ihåg att båtar inte behöver poleras. Det är en rent estetisk fråga. Båten seglar lika bra och håller i lika många århundraden opolerad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur stor motor du behöver beror på skrovformen under vattenlinjen; vissa båtar är mer lättdrivna än andra. Toppfarten (eller i alla fall ekonomiskt rimlig toppfart) beror i huvudsak på vattenlinjelängden. På vår båt (S30, väldigt långsmal och känd för att vara lättdriven) räcker det med en gammal MD7A som ger 13 hästkrafter för att göra 7 knop på marschvarv. Skrovfarten är väl drygt 7,5 eller något sådant så det får anses vara bra.

 

Många modernare båtar har ju dock 30-40 hk eller mer, men det är inte för att det egentligen behövs utan snarare för att manövrera bättre (bättre acceleration), kunna göra full fart i kraftig motsjö och samtidigt försörja en rejäl generator.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev kblomster:

samtidigt försörja en rejäl generator.

Njae, det är ovanligt med generatorer på flera hundratals amper och dessutom ska ju batteribanken ha förmågan att ta emot den höga laddningen.

1 hk är ungefär lika med en generator på 60 A som laddar max.

 

Kanske finns det 230 V-generatorer på vissa motorer och då blir det ju en annan sak.

 

34 minuter sedan skrev kblomster:

Många modernare båtar har ju dock 30-40 hk eller mer

Då går det att pressa upp farten lite över deplacementfart, särskilt på strykjärnsformade båtar skulle jag gissa och sedan i övrigt som du påpekar.

 

Runt 10 - 15  hk räcker nog för att driva de flesta segelbåtar i nära deplacementfart, de sista 20 - 30 hk ger någon/några knop extra.

Med ren botten gör vår 25 hk Beta 5,8 knop vid 2000 rpm, 6,8 knop vid 2700 rpm och 7, 1 knop på maxvarv (3250 rpm). Den ökade motoreffekten ger i stort sett bara mera virvlar i vattnet.

Längd i vattenlinjen 7,5 m, så deplacementfart = 2,43 x √7,5 = 6,7 knop

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Seglar en Albin 78 med barn (8 och 11, ibland är någon kompis med också) - funkar hur fint som helst. Stor sittbrunn och takhöjden i ruffen var viktigt för oss när vi köpte båten samt inte minst att den seglar bra i svaga vindar (då det kanske passar bäst att vara ute med familjen/ovana seglare) men kanske ingen toppenseglare när det blåser (den är vek, men det går ju att reva). Den sticker 1,49 m. Ytterligare en fördel vid familjesegling tycker jag också är bredden (2,76 på Albin 78) som gör det lätt att röra sig både inne och på däck - upplever inte att stagen är i vägen utan snarare är de bra 'handtag' när man rör sig fram och tillbaka. Längd: 26 fot (och saknar allt vad dusch och garderob heter - en liten toa i förpiken finns dock). Fem men egentligen fyra kojplatser. Funkat bra för oss som första familjeseglingsbåt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy