Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petsa

Justera MS-reglage, samt ”trasigt” backslag

Rekommendera Poster

Hej!

 

Av någon märklig anledning (ja, jag är småbarnsförälder…) missade jag helt att kolla oljan i backslaget i våras, vilket resulterade i att reglaget gick sönder efter några timmars körning (backslaget var helt tomt på olja). 
 

Två problem:

1. Reglaget verkar ha ändrats så att läget för neutral på backslaget och läget för neutral på gasvajern inte kommer samtidigt. När vajerföraren för gasvajern ligger i neutral är vajerföraren för växeln i läge ”back”. När jag för fram armen hoppar läge neutral i när gasen redan ökat en del. Sedan kickar ”fram” i när jag för fram armen ytterligare. 
Troligen uppstod felet när jag tryckte på med för mycket kraft för att få i en växel. 

Fråga: vet någon hur jag kan få tillbaka vajerförarna till rätt lägen? Den är den mässingsfärgade föraren på bilden, som jag håller tummen på, som verkar hamnat i fel läge. 
 

2. Själva backslaget har uppenbarligen tagit mycket stryk. Jag vill minnas att det förra säsongen gick att flytta armen på backslaget med handen. Nu behövs hammare för att ”växla” direkt på backslaget. Det var fullt med metallpulver på oljestickan när vi kollade olja (det fanns ju ingen olja…)
Fråga: vad har troligen gått sönder, och går det att rädda, eller behöver jag byta backslag? 


Stort tack på förhand!345A152B-E557-4738-9E68-2A8CFA1F85E5.thumb.jpeg.e06731552f9cb8ece200f5eac4272f4c.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydliggörande gällande problem 1: det finns tre tydliga lägen på reglaget: fram, neutral, back. Dessa tre lägen är alltså inte synkade med föraren för gasvajern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metallspån... 

 

Plocka isär backslaget och kolla vad som havererat.

 

Enklast är väl att bulta dit ett annat. 

 

Lyssna med Davids Mekaniska.

Han kanske har något passande med olja i. 

 

Något allvarligt måste dock ha hänt, då du inte hade någon olja alls kvar. Såvida du inte sög ur oljan o glömde fylla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Metallspån... 

 

Plocka isär backslaget och kolla vad som havererat.

 

Enklast är väl att bulta dit ett annat. 

 

Lyssna med Davids Mekaniska.

Han kanske har något passande med olja i. 

 

Något allvarligt måste dock ha hänt, då du inte hade någon olja alls kvar. Såvida du inte sög ur oljan o glömde fylla. 

Oljeavtappningspluggen på undersidan av MS-backslagen har en förmåga att släppa vilket resulterar i att oljan försvinner. Borde dock märkas i kölsvinet under motorn. Penta rekommenderar att pluggen låses med Loctite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Mekanikern kommer att plocka bort backslaget imorgon och undersöka det. Har kontaktat Davids för att höra om de har några backslag och vad de kostar. 
 

Några tips gällande hur jag får reglaget rätt inställt? Det överlät mekanikern med varm hand åt mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besked från mekanikern: konorna är utslitna, backslaget behöver renoveras.


Någon som har några tips på mekaniker som kan renovera backslag i Stockholmsområdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...