Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Avsäkra ledning batteribank - solpanels regulator

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skall montera 3 nya solpaneler och har sedan tidigare 2 gamla solpaneler som på sikt skall kopplas till en MPPT regulator Victron 100/30.

 

Fann en oanvänd 50 amp automatsäkring med snygg panel (tänkt för inverter på tidigare båt, ett projekt som aldrig blev av) som jag tänkte kunde skydda kabel mellan batteribank och regulator.
Blir lite osäker på kabelarea (gammalt ämne jag vet....) när jag fann en tabell på www.sutars.com

Q1 Är det 16 mm2 som jag skall ha mellan batteribank och 50 amp säkring?
Q2 Är det samma kabelarea (16 mm2) mellan säkring och regulator?
 IMG_2583.thumb.jpg.1d5708d791d768e6572dbf3e2c018d75.jpg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir lite bakvänt att dimensionera ett elsystem utifrån en gammal säkring man råkar ha hemma, men det var ju inte frågan egentligen.

 

Ovanför tabellen står det

Säkringstabell Nordisk båtstandard 1990

Det blå fältet visar maximal säkringsstorlek som en viss kabel tål.

 

Du kan alltså använda en 6 mm2 kabel som klenast, men bärja som sagt i andra änden och beräkna vilken kabeldimension du bör ha.

Om du har en regulator som är dimensionerad för 30 A är det ju lämpligt att dimensionera kabeln efter det.

Hur långt är det mellan batterierna och regulatorn, den väg kabeln går?

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju bra att överdimensionera, men inte med 50A och 16mm2 kabel!

Sådan grov kabel är ju dessutom besvärlig att dra och dölja snyggt i båten.

Det kan uppkomma stora skador i båten innan en 50A säkring löser ut, om nu det blir kortslutning i den installationen.

Så lägg ned den tanken! Du kanske kan byta mot en klenare automatsäkring i den snygga panelen?

 

På 24volt.eu finn det flera bra kalkylatorer, denna beräknar kabelarea.

Hur stor är den sammanlagda effekten på panelerna? Det är det värdet som du skall beräkna kablar och säkring efter. Sedan får du lägga in kabellängden x 2, strömmen skall ju gå tillbaka i minuskabeln också, men du kan klicka på en eller två ledare i kalkylatorn.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur stor är den sammanlagda effekten på panelerna? Det är det värdet som du skall beräkna kablar och säkring efter.

Håller inte helt med, skulle som sagt beräkna kabeln utifrån "märkströmmen"  på  Victron 100/30-burken, dvs. 30 A. Då slipper man byta kabeln den dag man lägger till en solpanel till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan gäller skydd av ledning (ej förlust i kabel pga resistans).

 

Enligt kolumnen för maximal kontinuerlig ström:

  • max 28 amp => minimum 10 mm2
  • max 37 amp => minimum 16 mm2

Regulatorn klarar upp till 30 amper kontinuerlig ström och då tänker jag att det är perfekt med 16 mm2.

 

Jag vill bygga framtidssäkert så förslaget med tunnare kabel än 16 mm2 för kontinuerlig 30 amp förstår jag inte.

 

# # #

Regulatorn kommer att sitta 1-2 meter från ett kopplingsbleck för servicebanken innan huvudbrytaren.

Kabeln skall klammas på väggen inne i elskåpet och det är enkelt att dra där.

Den trickiga biten har varit att få dragtrådarna genom innertaket, hoppas att få igenom en tvåledare per panel till elskåpet i dagarna.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, men som du ser berättar ju kalkylatorn även vilken maxström kabeln i fråga kan/skall leda, och därifrån kan då dimensionera säkringen.

 

Jag hade samma problem med att dra kabeln bakom en panel och upp genom taket där det redan finns flera andra kablar samt hydraulslangar till styrningen på yttre styrplatsen, det var det mesta jobbet. Att lägga på panelerna, och montera regulatorn var en baggis i fråga.

 

Jag seiekopplade panelerna, dubblade spänningen och kunde då dra 8mm2 kabel.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilken tur jag har:

  • regulator max ström 30 amp
  • kabelarea regulator - servicebank 16 mm2
  • 50 amp säkring mot överbelastning av kabel mellan batteribank - regulator

 

Tack för hjälpen med funderandet.

Bra websida för beräkningar som jag inte kände till tidigare:
https://sutars.com/support/kabeldimensionering/kalkylatorn/

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

Vilken tur jag har:

  • regulator max ström 30 amp
  • kabelarea regulator - servicebank 16 mm2
  • 50 amp säkring mot överbelastning av kabel mellan batteribank - regulator

 

Tack för hjälpen med funderandet.

Bra websida för beräkningar som jag inte kände till tidigare:
https://sutars.com/support/kabeldimensionering/kalkylatorn/

I funderandet, tänkte på det att; får du plats med 16mm2 kabel i anslutningarna på regulatorn? Det brukar ju vara en plint med skruv och klämmanslutning där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

I funderandet, tänkte på det att; får du plats med 16mm2 kabel i anslutningarna på regulatorn? Det brukar ju vara en plint med skruv och klämmanslutning där.

Regulatorn vi har klarar bara 5 mm^2 anslutningar. En Victron för 30 A.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Regulatorn kommer att sitta 1-2 meter från ett kopplingsbleck för servicebanken innan huvudbrytaren.

Fortfarande lite otydligt hur långa kablarna är hela vägen mellan regulatorn och batteribanken och vilken dimension befintliga kablar har.

 

Säkringen ska ju säkra av hela sträckan mellan regulator och batterier misstänker jag, eller har befintliga kablar egen avsäkring?

Vilken storlek i sådana fall?

Vilken kabeldiameter?

 

Det blir ju dåligt med en 50 A säkring och 16 mm2 kabel om andra kablar som "deltar" i laddningen är klenare.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Testade nu med borr som mätsticka, diameter 5 mm går in i skruvanslutningen.

5,5 mm funkar inte.


Pi x r2 ger väl arean

3,14 x 2,5 x 2,5 = 19,25 mm2

Flertrådig kabel innehåller lite luft

 

16 mm2 borde väl gå att få in i hålet även om jag får klippa några trådar.


Små Kablar som jag kontakterar själv använder jag kontakter med rakt stift till skruvkopplingar.

Får se om det finns till 16 mm2


Avsäkring tänkte jag göra på båda sidor av regulatorn.

Kabellängd fram och tillbaka regulator batt blir ca 3 m.

 

Mellan regulator och solpaneler tänkte jag flatstiftsäkring per panel, storlek efter max ström.


Victron 100/30 data på fotot, har inte tänkt på den texten förut.

B9EDAF14-023A-415A-922E-562418EB7FEC.jpeg
External fuse interrupting rating: 40-50 amp.

Ibland är jag blind, svaret på mina funderingar borde alltså vara 40-60 Amp.

 

 

Blue Sea säkring har M5 skruvar för anslutningen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Små Kablar som jag kontakterar själv använder jag kontakter med rakt stift till skruvkopplingar.

Får se om det finns till 16 mm2

Om du tänker till regulatorn behövs det egentligen inte eftersom anslutningen är av typen "hiss".

Jag tänkte använda ändhylsor på mina 6 mm2 kablar till min 100/20 men det gick inte att få in i kopplingen. Utan ändhylsa gick det bra. Hade dock gärna haft ändhylsor...

Enligt Victron skall 100/30 klara 16mm2 som max i anslutningarna och då kan du inte räkna med att det funkar att ha ändhylsor på kablarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev McLasse:

Om du tänker till regulatorn behövs det egentligen inte eftersom anslutningen är av typen "hiss".

Jag tänkte använda ändhylsor på mina 6 mm2 kablar till min 100/20 men det gick inte att få in i kopplingen. Utan ändhylsa gick det bra. Hade dock gärna haft ändhylsor...

Enligt Victron skall 100/30 klara 16mm2 som max i anslutningarna och då kan du inte räkna med att det funkar att ha ändhylsor på kablarna.

Om man känner till riskerna kan man ju förtenna ändarna, och med risker menar jag inte enbart att man kan bränna sig på lödkolven eller andas in tennångor och flussmedel, utan jag avser att det kan bli en brytanvisning där den förtennade delen övergår i icke förtennt.

Lödtennet är sedan mjukt och låter sig pressas till rätt form i ”hissen” under kontaktblecket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, jag kör då 16 mm2 naturellt i  Victron regulatorn.

 

Typo i förra inlägget, skulle varit

”Ibland är jag blind, svaret på mina funderingar borde alltså vara 40-50 Amp”

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade en video där han krympte på en tunn ”metallring” så att kardelerna inte spretar vid inkoppling på Victron 250/100 (installation i hus)

 

 

59359635-9876-4605-93A7-A7EC942D7BE9.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev skippeer:

Kollade en video där han krympte på en tunn ”metallring” så att kardelerna inte spretar vid inkoppling på Victron 250/100 (installation i hus)

 

 

59359635-9876-4605-93A7-A7EC942D7BE9.png

Jag tycker det ser ut som en ändhylsa. Tyvärr bygger en sådan på diametern på kabeln. Victron har tyvärr inte den marginalen på anslutningarna. I alla fall inte på 100/20 om man vill använda max area på kabel.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fin tanke men ändhylsor verkar säljas i 100-1000 pack i proffsbutiker,  jag är amatör och behöver 2 st.....
Dessutom har jag ingen crimptång.

CD bilradio har några storlekar, 10 per förpackning, ej 16mm2
https://cdbilradio.se/kablar-och-monteringstillbehor/monteringstillbehor/4connect-kabelandhylsa-10mm2-70mm2

 

Bor man i Stockholm har Elfa butik och säljer 16 mm2


Onödigt vetande är alltid kul 🤔

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev skippeer:

Fin tanke men ändhylsor verkar säljas i 100 pack i proffsbutiker,  jag är amatör och behöver 2 st.....
Dessutom har jag ingen crimptång.

Onödigt vetande är alltid kul 🤔
 

Jag har en tång som skall klara upp till 16mm2 om du vill låna. Skall kolla om jag har 16 mm2 ändhylsor, är lite osäker på det. 10 mm2 har jag ett helt gäng, men det hjälper ju inte dig.

 

Finns du i närheten är det inga problem att nyttja. Tången ligger för närvarande i båten i närheten av Lysekil.

 

Men, som sagt, det är inte säkert att det funkar med ändhylsor på så grov kabel till din regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för omtanken,
har inte kollat hur de inbyggda "sockerbitarna" är konstruerade.
Är de proffsiga sitter det bleck inne i sockerbiten som skruven trycker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev skippeer:

Är de proffsiga sitter det bleck inne i sockerbiten som skruven trycker på.

Så är det på mina 100/20. Det borde ju minst vara lika på de dyrare 100/30, kan man tycka.

(Det var det jag menade med "hiss", inte helt tydligt vad jag menade kanske, men...ja... 🐳)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...