Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stormfocken

Logg i Albin 78

Rekommendera Poster

 

Hej!
Någon som vet hur loggen i en Albin 78 (från 1980) fungerar? Problemet med min, som jag tror är original, är att den inte fungerar. Den lilla snurran i vattnet rullar lätt och fint när man dyker ner och snurrar på den men hastighetsmätaren i sittbrunnen ger inte utslag när man seglar. Tacksam för alla råd och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Stormfocken:

 

Hej!
Någon som vet hur loggen i en Albin 78 (från 1980) fungerar? Problemet med min, som jag tror är original, är att den inte fungerar. Den lilla snurran i vattnet rullar lätt och fint när man dyker ner och snurrar på den men hastighetsmätaren i sittbrunnen ger inte utslag när man seglar. Tacksam för alla råd och tips!

Står det inte något namn på loggen? Bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Rascal:

Står det inte något namn på loggen? Bilder?

 

5 timmar sedan skrev Wildeside:

Vajern är kanske av?

Det finns ju olika fabrikat och olika principer, så för att kunna svara måste vi veta vilken logg det rör sig om.

 

Men du skriver om ”den lilla snurran” det låter för mig som om det är en paddelhjulsgivare, den överför sitt roterande med en elektrisk signal till instrumentet. Och då behöver ju detta spänning för att fingera.

 

Sedan finns det en äldre helt mekanisk ”sumlog” med en spiralformad ”propeller” som överför rotationen med en vajer till instrumentet, den kan ju som redan skrivits gå av. Frågan, Q,  har varit uppe x flera tidigare här om sådana loggar, och diskussionerna brukar sluta med att det inte länge finns några reservdelar, men att det kan vara så att hastighetsmätarvajer till personbil kanske kan passa, och så händer det det finns begagnade sådana på Blocket och Tradera ibland.

Men den modellen är hopplöst omodern och det finns då modernare och bättre loggar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kanske använder nyare prylar för navigation, dvs med plotter?

De flesta, har knopmätare. 

 

Om du tar bort ev wire mm, så

glöm inte att plugga igen hålet ordentligt! 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Du kanske använder nyare prylar för navigation, dvs men någon plotter?

De flesta, har knopmätare. 

Sedan finns det appar att ladda ned i telefonen, sök på ”speedometer” där man laddar ned appar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för alla svaren!

 

Ska försöka ta en bild och lägga upp senare idag. 

 

Ja, snurran ser ut som ett paddelhjul, så gissar att det är el-fel på något sätt. Säljaren av båten sa att mätaren ibland ger utslag (men jag har inte sett det), vilket kanske betyder glappkontakt?

 

Men vad är det som genererar varierande spänning till mätaren? En liten elektromagnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Albin från 1979 och den har sumlog. Verkar vara orginalinstalation så du har nog samma på din Albin.

Min funkar men är lite ryckig (visaren pendlar fram och tillbaka) så jag tror vajern är på väg att gå av.

Men jag ser hellre på ekolod/plotter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paddelhjul... Ingen wire. 

 

Alltså du har en typ modernare variant. Bara 40 år gammal. 

 

Och visstr de så... Sitter endera en magnet eller en metallisk bit i paddelhjulet.

 

Dessa ger pulser till instrumentet. 

 

Förutom kablage för pulserna, så måste givaren strömförsörjas. 

 

Kablarna går till instrumentet /displayen. 

 

Följ kablarna, hela vägen och leta ev skador. 

 

Vill du dra ut kablarna / kabel, så knyt i en smäcker lina, så kan du dra tillbaks kablarna. 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns heller inte optimalt att ha en mobil med app snurrande i tid o evighet. 

 

Även om det är kul. 

 

Glömm å stäng, kör bil i 70 knop. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för snabba svar! Bifogar en bild - och på mätaren står Sumlog II, electronic, och VDO.

logg.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Stormfocken:

 

Tackar för alla svaren!

 

Ska försöka ta en bild och lägga upp senare idag. 

 

Ja, snurran ser ut som ett paddelhjul, så gissar att det är el-fel på något sätt. Säljaren av båten sa att mätaren ibland ger utslag (men jag har inte sett det), vilket kanske betyder glappkontakt?

 

Men vad är det som genererar varierande spänning till mätaren? En liten elektromagnet?

Som @Hybro skriver.

En liten magnet i varje vinge, sedan ett hallelement som känner av magnetpulserna.

4 timmar sedan skrev Hybro:

Paddelhjul... Ingen wire. 

 

Alltså du har en typ modernare variant. Bara 40 år gammal. 

 

Och visstr de så... Sitter endera en magnet eller en metallisk bit i paddelhjulet.

 

Dessa ger pulser till instrumentet. 

 

Förutom kablage för pulserna, så måste givaren strömförsörjas. 

 

Kablarna går till instrumentet /displayen. 

 

Följ kablarna, hela vägen och leta ev skador. 

 

Vill du dra ut kablarna / kabel, så knyt i en smäcker lina, så kan du dra tillbaks kablarna. 

 

 

 

Det går en treledad kabel från paddelhjulgivaren upp till instrumentet, kabeln har en kontakt som passar i uttag baktill på instrumentet. Där finns även en klen röd och svart kabel som skall anslutas till plus och minus.

 

Det kan ju vara glapp i kontakten på instrumentet eller i säkringsdosan respektive minusplinten där kablarna från instrumentet ansluter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för svaren igen! Jag börjar med att kolla att alla sladdar sitter fast som de ska - vore kul kul att få den här gamla grejen att fungera!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar mig till minnes att det vid ändan av kabeln från givaren är en enradig ”sockerbit” med anslutningar till givaren och till plus och minus, denna ”sockerbit” eller kopplingslist har sedan kontaktstift som passar i en anslutning bak på instrumentet. Kablarna i denna sockerbit/kopplingslist har en förmåga att lossna, särskilt då det blir en tvär böj på kabeln där den skall vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat kolla kablarna bakom instrumentet och hittat en som satt löst - nu ditsatt men loggen funkar fortfarande inte. Dock "hoppar" mätaren upp till fyra knop och faller ner igen när man slår av och på strömmen i båten (som då ligger still). Så hoppet lever om att få loggen att funka!

 

Det satt också en liten lampa i instrumentet men den har jag inte fått att lysa. Den ser inte trasig ut men kan det vara så att om den är trasig, så lägger loggen av helt? 

 

Ytterligare en fråga är - det finns väl ingen knapp någonstans för att "slå på" loggen? (som med ekolodet eller lanternorna) Har letat men inte hittat någon sådan knapp.

 

Ska förstås också kolla kablarna ner till givaren/paddelhjulet men inte hunnit än. Sladden gick till "fel" sida av båten och försvann under köket, så det blir kanske en del demontering först, innan man kan se ordentligt gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampan är bara till instrumentbelysningen, den kan vara kopplad till övriga instruments belysning.

Dessa loggar har ingen strömbrytare, dom brukar vara kopplade över tändningen eller litet amatörmässigt över en strömbrytare i panelen.

Men att nålen hoppar till när du slår på strömmen ombord bekräftar att instrumentet har spänning, men ”alltid” då huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren är tillslagen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...