Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Bränsletanksmätare knasig

Rekommendera Poster

32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Biltemas givare är från 250 mm till 400 mm med 50 mm intervall, jag har inte kollat Wema, men misstänker att det är samma mått. Du får väl göra en notering om hur många liter bränsle du har kvar när instrumentet visar tom tank, ingen ultimat lösning, men det är ju bättre så än om det varit tvärrom, att bränslet var slut innan instrumentet visade noll.

Jo, men frågetecknet nu är ju hur långt ner "sugröret" når. Om det stannar på samma nivå som nivågivarens bottenläge är det noll på mätaren när det är "noll" i tanken, även om det är 5-10-15 liter kvar under.

Det stör mig också att en så stor andel av tankvolymen inte syns på mätaren, och potentiellt inte heller kan användas av motorn.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Det stör mig också att en så stor andel av tankvolymen inte syns på mätaren, och potentiellt inte heller kan användas av motorn.

Även vi har en för kort tankgivare, Biltemas 40 cm givare (har jag för mig). Jag uppskattar att vi har en hel del diesel kvar (20-40 liter?) när tankgivaren visar tomt. Hur långt ner sugröret går har jag egentligen ingen bra koll på men tror att det i alla fall går under tankgivaren.

Jag har en post på att göra listan att undersöka detta.

Det enda sättet att veta hur det ser ut är att skruva isär, tömma tanken, titta och mäta sugrör och tankgivare. När tanken fylls upp igen ser man tydligt hur det ligger till. Eftersom det finns annat som är mycket roligare att greja med betraktar jag tills vidare utrymmet under änden på tankgivaren som en okänd reserv.

Helst skulle jag vilja veta och då är enda alternativet att ta tag i det och börja skruva och det har jag verkligen ingen lust med just nu.

Jag tänker som så att när tankmätaren börjar närma sig nivåer där jag börjar fundera är det dax att tanka.

En fylld reservdunk eller två finns alltid i båten.

 

Det är bra att det finns en outnyttjad del längst ner i tanken dit sugröret inte når.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Jo, men frågetecknet nu är ju hur långt ner "sugröret" når. Om det stannar på samma nivå som nivågivarens bottenläge är det noll på mätaren när det är "noll" i tanken, även om det är 5-10-15 liter kvar under.

Det stör mig också att en så stor andel av tankvolymen inte syns på mätaren, och potentiellt inte heller kan användas av motorn.

 

 

2 timmar sedan skrev McLasse:

Även vi har en för kort tankgivare, Biltemas 40 cm givare (har jag för mig). Jag uppskattar att vi har en hel del diesel kvar (20-40 liter?) när tankgivaren visar tomt. Hur långt ner sugröret går har jag egentligen ingen bra koll på men tror att det i alla fall går under tankgivaren.

Jag har en post på att göra listan att undersöka detta.

Det enda sättet att veta hur det ser ut är att skruva isär, tömma tanken, titta och mäta sugrör och tankgivare. När tanken fylls upp igen ser man tydligt hur det ligger till. Eftersom det finns annat som är mycket roligare att greja med betraktar jag tills vidare utrymmet under änden på tankgivaren som en okänd reserv.

Helst skulle jag vilja veta och då är enda alternativet att ta tag i det och börja skruva och det har jag verkligen ingen lust med just nu.

Jag tänker som så att när tankmätaren börjar närma sig nivåer där jag börjar fundera är det dax att tanka.

En fylld reservdunk eller två finns alltid i båten.

 

Det är bra att det finns en outnyttjad del längst ner i tanken dit sugröret inte når.

Till er båda.

Man kan ju byta ut de linjära rörgivarna mot exempelvis VDOs hävstångsgivare, dom brukar ju vara generöst justerbara, om det bara finns utrymme i tanken. I en av mina hobbybilar förlängde jag sugröret med en silikonslang, för att den verkligen skulle sjunka mot tankens botten trängde jag på en större mutter, och så kapades slangens ända i omkring 45° så att den kunde suga ut det sista dropparna ur tanken. Sedan vet jag inte om just en silikonslang var det bästa, men det var vad som fanns hemma vid det tillfället.

 

6673E48E-725C-4AFB-BB10-CDA38C912DE3.jpeg.ae5e6f0276e833bfb59d36987dbe74fb.jpeg

 

Så ser dessa givare ut, men det finns några olika varianter på dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WEMA har givare med större längd, så det går ju att byta till det om man väl får koll på hur djupt ner motorn suger bränslet. Upp till 60 cm har jag sett, och vår tank är som djupast ca 57 cm på utsidan.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beräknat volymen på tanken, och dragit av tre liter för plåttjocklek, rör och givare. 76 liter rymmer den totalt. Varav ca 9-11 liter under givarens bottenläge. Nu måste jag nästan ge mig på att skruva loss "sugröret" för att se hur djupt det når. Kanske har vi 30 procent större tank än vi trott hela tiden. I annonsen stod det 50 liter.
Och med lite rörförlängning kanske vi kan få ett antal liter till.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-12 vid 13:11 skrev raol:

WEMA har givare med större längd, så det går ju att byta till det om man väl får koll på hur djupt ner motorn suger bränslet. Upp till 60 cm har jag sett, och vår tank är som djupast ca 57 cm på utsidan.

 

Dom har också givare med dubbel upplösning och om jag kommer ihåg rätt så är det 2,5 cm mellan givarstegen. Då slipper man dom stora hoppen man annars får. Du kanske klarar dig om längden är 50 cm eller mer, men även med en 50 cm lång stång blir det 10% mellan hoppen. Det kanske låter acceptabelt, men du kommer att sitta och fundera på om du har 20% kvar i tanken för att givaren precis hoppat ner till den nivån, eller om det faktiskt bara är 10% kvar för att den kommer att hoppa dit så fort man tar nästa lilla skvätt vatten.

 

Med en kortare givare blir problemet mångdubbelt värre, då blir det lätt 20% mellan hoppen och det är rätt stor skillnad på att ha 40%, 20%  eller inget kvar för man vet inte när den tänker hoppa ner till nästa nivå!

 

Tror att man måste be butiken att ta in dom nyare och bättre givarna och prisskillnaden var inte jättestor för ett par år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sugröret ser uppifrån ut som en rund platta med 6-8 skruvar i cirkel, nedskruvade genom svart tätningsmassa. Om jag nu vill ta av och kolla längden på röret, hur ska jag tänka?
Är det klassisk Sikaflex som används vid återmontering? Är gängorna direkt i plåten, eller sitter det några muttrar eller nån mothållsplatta under som kommer att ramla loss, ner i tanken?

Det är oerhört svårt att hitta info om detta. Möjligen missar jag på vilka sökord som ska användas, men jag har inte hittat en enda video på YT (sökt på dussintals tänkbara ord både på svenska och engelska) och hittar inte ens en stillbild på hur det kan se ut. Helt otroligt! Det enda som dyker upp är installationer för dieselvärmare, men de har helt andra upplägg för tankarna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar sitta en hästskoformad bricka under, där en av skruvarna är längre än de andra. Man tar bort alla skruvar, utom den långa som man bara lossar. Då kan man vrida upp brickan genom hålet för röret. Så har i alla fall de sugrör och givare som jag meckat med varit konstruerade. 
 

Hittar man inte den extra långa så brukar det gå att ta bort allt på samma sätt ändå. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev jonas2307:

Det brukar sitta en hästskoformad bricka under, där en av skruvarna är längre än de andra. Man tar bort alla skruvar, utom den långa som man bara lossar. Då kan man vrida upp brickan genom hålet för röret. Så har i alla fall de sugrör och givare som jag meckat med varit konstruerade. 
 

Hittar man inte den extra långa så brukar det gå att ta bort allt på samma sätt ändå. 

Tack!

Ett sätt att garanterat hitta den långa skruven är att skruva ur, mäta och skruva tillbaks en och en, och markera den som är längst. Får väl göra så.

Vad tror du om tätningsmassa då?
Denna?
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/flanstatning-2000040362

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Tack!

Ett sätt att garanterat hitta den långa skruven är att skruva ur, mäta och skruva tillbaks en och en, och markera den som är längst. Får väl göra så.

Vad tror du om tätningsmassa då?
Denna?
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/flanstatning-2000040362

 

Angående tätning, tror jag inte på tätningsmassa alls i detta sammanhang. 
Det skall vara en gummipackning i ett bränsleresistent material...

Klart att flänstätningsmedlet låter lovande, men jag skulle inte lita på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Angående tätning, tror jag inte på tätningsmassa alls i detta sammanhang. 
Det skall vara en gummipackning i ett bränsleresistent material...

Klart att flänstätningsmedlet låter lovande, men jag skulle inte lita på det.

Det som är där nu är en svart, hård tätningsmassa. Verkar hålla tätt och installationen ser gammal ut. Kanske är den original från 1984...?

Med gummipackning är jag dels skeptisk till att de få skruvarna ger tillräckligt tryck för att hålla tätt, dels måste ju skruvhålen tätas. Den jag länkar till har följande beskrivning:

 

Citat

Effektiv tätning mellan metallytor med snabb och säker härdningsprocess. Skapar en tillförlitlig tätning som inte spricker eller krymper. Temperaturbeständig mellan -62 och +330 °C. Mycket effektiv mot bensin, diesel, glykol, bromsvätska, och mot flertalet mineral och syntetoljor, etc.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har VDO haft gummitätning sedan 60 talet till tankarmaturer så funkar det nog idag med

gummit ligger mellan tank o armaturen och när skruvarna dras åt så tätar gummit väldigt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Fogden:

Har VDO haft gummitätning sedan 60 talet till tankarmaturer så funkar det nog idag med

gummit ligger mellan tank o armaturen och när skruvarna dras åt så tätar gummit väldigt bra

Ok, men runt skruvarna lär nåt mer behövas.

Kanske en kombo då, med gummipackning och sen sån tätning jag länkade till runt skruvarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid bara använt packningen utan något extra klet runt skruvarna.

Tror att du oroar dig i onödan, jag är väldigt känslig för diesellukt, om det är det som du vill försäkra dig mot, och jag känner absolut inget från min tank.

Lika med givaren till septiktanken, och den ligger ändå under kojen där jag sover.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ny packning till tankgenomföringen i våras. Genomföringen ser ut som din. Jag köpte en 1 mm (tror jag) gummiduk på Biltema som jag klippte en ny packning ur.

Man får passa sig så man inte drar skruvarna för hårt för då kryper gummipackningen ut. Då läcker det.

Jag har en "kompis" som gjorde så... 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev McLasse:

Jag gjorde en ny packning till tankgenomföringen i våras. Genomföringen ser ut som din. Jag köpte en 1 mm (tror jag) gummiduk på Biltema som jag klippte en ny packning ur.

Man får passa sig så man inte drar skruvarna för hårt för då kryper gummipackningen ut. Då läcker det.

Jag har en "kompis" som gjorde så... 🙄

Likadant har jag gjort på diverse landsvägsfordon, och det håller tätt, till 100%.

Även på förra båten gjorde jag så, men det var på en r/f vattentank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Likadant har jag gjort på diverse landsvägsfordon, och det håller tätt, till 100%.

Det är egentligen förvånansvärt att det kan vara så enkelt att få det tätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Det är egentligen förvånansvärt att det kan vara så enkelt att få det tätt.

Men det är som jag brukar säga (=skriva) den enklaste lösningarna är oftast de bästa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag i alla fall både gummiduk till packning och en tub av det där tätningsmaterialet, så det blir hängslen och livrem. Kör klet runt skruvarna.


Sen tänker jag tejpa fast hushållspapper runt inför första turen, så jag ser om det sipprar nånstans, och då fångar upp det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir säkert bra. 
Och, om motorn är ok med det, så kör på HV100 istället. Då luktar varken eventuellt spill eller avgaserna något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev raol:

Nu har jag i alla fall både gummiduk till packning och en tub av det där tätningsmaterialet, så det blir hängslen och livrem. Kör klet runt skruvarna.


Sen tänker jag tejpa fast hushållspapper runt inför första turen, så jag ser om det sipprar nånstans, och då fångar upp det.

 

Just ja, glömde nämna det tidigare att vi inte har någon "hästsko" som mothåll. Hålen för skruvarna i tanken är gängade.

Vad jag vill få fram är att det finns den lösningen också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...