Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Bränsletanksmätare knasig

Rekommendera Poster

Vi tankade fullt vid sjömacken hemmavid i dag. Vår tank rymmer 50 liter, enligt uppgift, och storleksmässigt ser det rimligt ut.
Innan vi tankade visade mätaren strax över halv tank, ca 55-60 procent av skalan, och då vet vi att den åtminstone står i botten, dvs fullt, när tanken är full. Helt tom tank har vi inte haft, så där vet vi inte hur mätaren uppför sig.

 

Hur mycket gick det då i? Jo, 43 liter!
Ungefär samma sak hände nyligen när mätaren visade exakt halv tank, och vi fyllde 20 liter (exakt) från dunk. Efter påfyllning visade mätaren trekvarts tank, så den är i alla fall uppenbart linjär från halv till full tank, eftersom båda dessa tankningar gav proportionerligt sett lika stora utslag.

Då finns det två, eller kanske tre, alternativ.
1. Tanken rymmer närmare 80 liter, inte 50. (Inte särskilt troligt!)
2. Tankens nedre del är så kraftigt insvängd att det mesta av tankvolymen finns över mittnivån i höjdled.
3. Tankmätaren är trasig eller behöver nån form av kalibrering.

 

Att köra tills tanken är tom är inte så lockande, och inte heller att pumpa ut allt och sen fylla på i omgångar medan man kollar mätarnålens rörelser.

Ta loss locket med givare och röranslutningar är inte heller tilltalande eftersom det så lätt blir små läckor så det stinker diesel i båten.

 

Finns det nåt smart sätt att testa mätaren elektriskt för att se om den på nåt vis fått för sig att visa hela utslaget bara på ena halvan av skalan? Det skulle kunna förklara varför den visade halv tank trots mycket motorgång (tanken borde ha varit nära tom då) och att påfyllning med 20 liter ökade på från 50-55 procent till ca 75-80 procent på skalan, dvs 20 liter av 50 motsvarar 20 procentenheter av 50 procentenheter (av skalan).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar bara. Flottören i dieseltanken har hängt sig på lite drygt halv tank. Händer rätt ofta, ffa på septiktankar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa givaren!

Tag ut givaren ur tanken, ohm-mät den samtidigt som du manövrerar flottoren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Gissar bara. Flottören i dieseltanken har hängt sig på lite drygt halv tank. Händer rätt ofta, ffa på septiktankar. 

Men kan det felet ge de symtom som vi ser? Att hela spannet mellan full och tom tank verkar ha förflyttats till övre halvan av skalan på mätaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser själva mätaren ut:

image.png.6c7a854eb05851a08df1acbdc866af63.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ungefär de här intervallen rörde sig mätarnålen vid påfyllning av 20 och 43 liter, dvs ungefär samma startpunkt (nära mitten) i båda fallen:

image.png.01e7990e309c91f982c0add12d3ade07.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en möjlighet är att anslutningarna till givaren har oxiderat. Tom tank ska vara 0 ohm och full 180 ohm, men om anslutningarna är kassa så kan hela skalan flyttas. Utan givare ska instrumentet visa full tank.

 

Testa att kortsluta anslutningarna vid givaren och se om instrumentet visar tom tank. Om inte, gör samma test vid instrumentet så vet du var felet sitter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst kan det vara så.

Men då tror jag det varit så från början.

Ta ur givaren så ser du hur den fungerar och så kan du kolla hur den ser ut vid varje läge på mätaren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ABC:

Ytterligare en möjlighet är att anslutningarna till givaren har oxiderat. Tom tank ska vara 0 ohm och full 180 ohm, men om anslutningarna är kassa så kan hela skalan flyttas. Utan givare ska instrumentet visa full tank.

 

Testa att kortsluta anslutningarna vid givaren och se om instrumentet visar tom tank. Om inte, gör samma test vid instrumentet så vet du var felet sitter.

Bra, detta ska jag kolla nästa gång jag är vid båten. Med tanke på råttboet av kablar bakom strömbrytarpanelen och instrumenten, så är nog en hel del där i sämre skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev FIATX19:

Ja visst kan det vara så.

Men då tror jag det varit så från början.

Ta ur givaren så ser du hur den fungerar och så kan du kolla hur den ser ut vid varje läge på mätaren. 

Det kanske blir så att vi tvingas ta ur givaren till slut, men det får bli en absolut sista åtgärd, för jag vet hur infernaliskt svårt det är att få anslutningar i dieseltankar täta. En mikrometerstor öppning, och man har en sipprande dieselkälla som får hela båten att stinka diesel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Men kan det felet ge de symtom som vi ser? Att hela spannet mellan full och tom tank verkar ha förflyttats till övre halvan av skalan på mätaren?

Ja, jag tänker så här. Om det sitter något skit på röret som flottören löper på ungefär halvvägs upp, så går flottören aldrig ner till tom tank utan visar alltid minst halv tank. Har du halv tank och fyller på motsvarande en halv tank så följer flottören snällt med upp till full tank.

Har du tom tank visar mätaren alltid halvfull tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, jag tänker så här. Om det sitter något skit på röret som flottören löper på ungefär halvvägs upp, så går flottören aldrig ner till tom tank utan visar alltid minst halv tank. Har du halv tank och fyller på motsvarande en halv tank så följer flottören snällt med upp till full tank.

Har du tom tank visar mätaren alltid halvfull tank.

Jo, men vi har ju 40 liters spann som visas korrekt på den övre halvan. Alltså, från ungefär halv tank på mätaren fyllde vi 20 liter, och då visade mätaren ca 3/4 tank. Vid nästa tillfälle började vi med mätaren strax över halv tank och fyllde 43 liter, varpå mätaren visade full tank.
Så från mätarens halvtanksposition upp till full ryms det ca 40 liter. Jag får inte ihop det med det fel du misstänker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske missförstår varandra.

Jag försöker utveckla.

Steg ett. Vid drygt halv tank på mätaren var den verkligen halv och när ni fyllde på 20 liter så visade mätaren rätt nivå med 3/4.

Är du med så här långt?

Steg två. Mätaren har hakat upp sig på det lilla hacket i röret och visare drygt halvfull tank fast den nästan är tom. Du fyller på 43 liter och mätaren visar nu korrekt full tank.

Är du med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ChristerN:

Vi kanske missförstår varandra.

Jag försöker utveckla.

Steg ett. Vid drygt halv tank på mätaren var den verkligen halv och när ni fyllde på 20 liter så visade mätaren rätt nivå med 3/4.

Är du med så här långt?

Steg två. Mätaren har hakat upp sig på det lilla hacket i röret och visare drygt halvfull tank fast den nästan är tom. Du fyller på 43 liter och mätaren visar nu korrekt full tank.

Är du med?

Jag tar det igen...

1. Mätaren visar ca halv tank. Verklig nivå i tanken okänd.
2. Vi fyller på exakt 20 liter från dunk. Mätaren visar ca 3/4 full.
3. Båten används två dagar, uppskattningsvis 4-5 timmar motorgång.

4. Båten används igen på en kortare tur, ca en timme motorgång.
5. Mätaren visar lite över halv tank.
6. Vi fyller på 43 liter. Mätaren visar fullt.

Mellan steg 1 och 2 ökade mätarens visning med 1/4 av skalan på 20 liter.
Mellan steg 5 och 6 ökade mätarens visning med 2/4 av skalan på 43 liter.
Av detta måste jag dra slutsatsen att mätarens översta 1/4 motsvarar ca 20 liter. Om mätarskalan är linjär, så ryms alltså ca 40 liter på den övre halvan.
Jag får inte ihop det med felet du beskriver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Och ungefär de här intervallen rörde sig mätarnålen vid påfyllning av 20 och 43 liter, dvs ungefär samma startpunkt (nära mitten) i båda fallen:

image.png.01e7990e309c91f982c0add12d3ade07.png

Tankarna brukar ju sällan vara utförda som symmetriska rätblock. Ofta är dom ju anpassade efter skrovets form och så smalare eller spetsigare. Då sjunker ju visarnålen först sakta, mot halvtank, ungefär, sedan går det snabbt utför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tankarna brukar ju sällan vara utförda som symmetriska rätblock. Ofta är dom ju anpassade efter skrovets form och så smalare eller spetsigare. Då sjunker ju visarnålen först sakta, mot halvtank, ungefär, sedan går det snabbt utför.

Jo, absolut, och det är väl det vi primärt misstänker. Men tanken ser inte så tokig ut. Men jag ska mäta lite nästa gång jag är vid båten. Både fysiskt på tanken och elektriskt på mätaren. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Jag får inte ihop det med felet du beskriver.

Det får jag.

Oavsett så önskar jag dig lycka till med felsökning och ev korrigering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Jo, absolut, och det är väl det vi primärt misstänker. Men tanken ser inte så tokig ut. Men jag ska mäta lite nästa gång jag är vid båten. Både fysiskt på tanken och elektriskt på mätaren. :)

 

Det är ju svårt att mäta på instrumentet.

Det lättaste är att ta ur givaren ut tanken (känns som jag skrivit det förut) och mäta motståndet på den, 0-180 ohm 180 ohm vid full tank.

Om givaren visar ungefär dessa värden, det är plus minus flera procent, så kopplar du givaren till instrumentet och manövrerar densamma om nu visarnålen beter sig någorlunda synkront med givarens flottör är det ju bra, om inte så får du svar på din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av bröderna ska ut på några dagars tur snart så jag bad honom hålla koll på hur många timmar motorgång det blir per dag och ta en bild på mätaren varje dag, så vi kan se hur den uppför sig "åt andra hållet", så att säga.

 

Plocka ur givaren kanske blir aktuellt, men som absolut sista åtgärd när allt annat kollats, eftersom jag inte vill riskera en båt som för all framtid stinker diesel. Mycket stor risk för det. Jag föredrar dieselmotorer och diesel som bränsle i stort, men ur lukthänseende är bensin det bästa i alla lägen. Det dunstar på dagar och slutar lukta. Diesel slutar aldrig lukta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

En av bröderna ska ut på några dagars tur snart så jag bad honom hålla koll på hur många timmar motorgång det blir per dag och ta en bild på mätaren varje dag, så vi kan se hur den uppför sig "åt andra hållet", så att säga.

 

Plocka ur givaren kanske blir aktuellt, men som absolut sista åtgärd när allt annat kollats, eftersom jag inte vill riskera en båt som för all framtid stinker diesel. Mycket stor risk för det. Jag föredrar dieselmotorer och diesel som bränsle i stort, men ur lukthänseende är bensin det bästa i alla lägen. Det dunstar på dagar och slutar lukta. Diesel slutar aldrig lukta.

 

 

Dagens så kallade diesel är inga som helst problem att sanera i en plast/stål båt. Om man har en träbåt eller byggd av något annat material som absorberar vätska  är det säkert ett problem.

Värre va det för när det va riktig diesel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wildeside:

Dagens så kallade diesel är inga som helst problem att sanera i en plast/stål båt. Om man har en träbåt eller byggd av något annat material som absorberar vätska  är det säkert ett problem.

Värre va det för när det va riktig diesel.

Nu blir det ett onödigt stickspår här, men problemet är att det är nästan omöjligt att få det tätt i tankanslutningar, och minsta, osynliga lilla springa kommer att sippra diesel, eller dieselångor, på ett sätt som kanske aldrig går att åtgärda. Därför är det ett stort no-no att pilla på nåt som har med tanken att göra från min sida. Så allt annat än att behöva lossa nåt där först.

 

Det kanske inte är nåt fel alls, bara att formen på tanken är konstigare än vad det verkar sedd uppifrån, så vi börjar där.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

En av bröderna ska ut på några dagars tur snart så jag bad honom hålla koll på hur många timmar motorgång det blir per dag och ta en bild på mätaren varje dag, så vi kan se hur den uppför sig "åt andra hållet", så att säga.

 

Plocka ur givaren kanske blir aktuellt, men som absolut sista åtgärd när allt annat kollats, eftersom jag inte vill riskera en båt som för all framtid stinker diesel. Mycket stor risk för det. Jag föredrar dieselmotorer och diesel som bränsle i stort, men ur lukthänseende är bensin det bästa i alla lägen. Det dunstar på dagar och slutar lukta. Diesel slutar aldrig lukta.

 

 

Givarnas infästning i tanken brukar vara idiotsäkra, inga problem att få tätt efteråt.

Antingen är givaren gängad i en stos som är fastsvetsad i tanken, eller så är det en flat gummipackning och en ”hästsko” undersidan, och sex genomgående maskinskruv, varav en är litet längre, den skall man inte skruva ut helt, de andra fem skruvar man ur helt, och så vänder och vrider man givaren så att hästskons öppning går in över tankens plåt, sedan vrider/lyfter man bara ut den.

Men klart, det kan vara svårt att veta vilken av skruvarna som är lång....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Wildeside:

Dagens så kallade diesel är inga som helst problem att sanera i en plast/stål båt. Om man har en träbåt eller byggd av något annat material som absorberar vätska  är det säkert ett problem.

Värre va det för när det va riktig diesel.

Nej den är rätt menlös. Lukten är inte ens pikant längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original tankar i båt har oftast lite konstig utformning för att passa in i skrov botten.

Jag passade på att göra en logg eller vad man ska kalla det efter jag slamsög min tank.

Ganska smidigt att ha ombord så att man har lite koll på hur mycke soppa man har.

 

Tankmätare.pdf

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker fortfarande att det första testet att göra är att brygga/kortsluta tankgivaren till minus. Först vid själva givaren för att se om det är den som krånglar - om instrumentet nu visar tom tank då är det problem med givaren.

 

Och om det inte hjälper, i så fall göra samma sak vid själva instrumentet för att se om det är ok. Om jag kommer ihåg rätt ser baksidan på instrumentet ut enligt nedan men det finns nog också  symboler i plasten. Ta bort givarsladden och koppla "pinnen" på instrumentet till minus - om instrumentet fungerar så visar det tom tank.

 

 

image.png.80e2e39479a2d8d984382823ab79d3bb.png

 

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt kortslut vid tankgivaren så ser du att kablarna är ok

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har nu skruvat ur givaren och kollat. Den rör sig fritt och visar rätt på mätaren utifrån flottörens position på stången. Helt urdragen visar mätaren noll.

 

Givaren mäter ner till 40 cm från toppen av tanken, men tanken är närmare 55 cm hög. Vill inte gärna skruva loss "sugröret" för den har en mycket jobbigare infästning med skruvar genom tätningsmassa, så jag kan inte på nåt enkelt sätt mäta hur djupt det når. Om det bara når 40 cm, som givaren, är det nog 5-8 liter i botten som aldrig kan användas.

 

Finns det nån standard för rörlängd, eller standard för hur djupt man låter dem nå?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quick and dirty animering av hur tanken ser ut från olika vinklar. Modellerad med korrekta mått/proportioner i blender. Inte lagt ner nåt jobb på att få det snyggt, utan bara för att det ska synas bra. Höjden på tanken på det djupaste stället (hörnet närmast tanknivågivaren) är ca 57 cm. Men tankgivaren är som sagt bara ca 40 cm lång, och eftersom flottören är ca 5-6 cm hög så gissar jag att hela spannet är så kort som 35 cm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Quick and dirty animering av hur tanken ser ut från olika vinklar. Modellerad med korrekta mått/proportioner i blender. Inte lagt ner nåt jobb på att få det snyggt, utan bara för att det ska synas bra. Höjden på tanken på det djupaste stället (hörnet närmast tanknivågivaren) är ca 57 cm. Men tankgivaren är som sagt bara ca 40 cm lång, och eftersom flottören är ca 5-6 cm hög så gissar jag att hela spannet är så kort som 35 cm.

 

Biltemas givare är från 250 mm till 400 mm med 50 mm intervall, jag har inte kollat Wema, men misstänker att det är samma mått. Du får väl göra en notering om hur många liter bränsle du har kvar när instrumentet visar tom tank, ingen ultimat lösning, men det är ju bättre så än om det varit tvärrom, att bränslet var slut innan instrumentet visade noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...