Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anjens

Paxa en ö eller vik?

Rekommendera Poster

Här om dagen letade vi naturhamn med skydd för nattens sydliga vindar. I yttre Roslagen finns en fin liten ö med en skyddad vik och vi tänkte den skulle vara perfekt för natten. När vi närmade inloppet till viken (öppningen är väl ca 25-30m) såg vi att det redan fanns en liten motorbåt och att herr och fru båtägare stod på den lilla bryggan vid inloppet. Min fru, som stod i fören, så vänligt ”Hej! Kommer vi och stör?” Till vår förvåning var svaret ”Ja! Våra vänner kommer med en stor båt och de ska lägga här vid bryggan. Skärgården är stor!” Min frus kommentar om att vi inte ville störa, men kanske kunde ligga på andra sidan viken fick ett tråkigt svar om att de var där först och att ”skärgården är stor”. ”Har ni tips på ett annat ställe?” försökte min diplomatiska fru och fick svaret ”skärgården är stor!” Jag sa att ”skärgården är fri!” och att enligt sidan där vi läst om ön (MarinWiki) skulle uppe emot 10 båtar kunna få plats. ”Kanske nere i Stockholm, men inte här!”  Under tiden hade vi drivit närmare och nästan förbi det otrevliga paret (han stod på bryggan och slog en käpp i näven som konstapel Klang eller Kling) vilket resulterade i ett skarpt ifrågasättande om vi tänkte gå längre in i viken.
 

Jag sa att han borde skämmas, vilket han tyckte var min uppgift, innan vi lämnade ön för att hitta annan hamn. 
 

Vem ska skämmas: vi som kunde tänka oss att ligga på andra sidan viken 30-40 m bort eller paret som avvisade oss? Kan man paxa en ö eller en vik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Anjens:

Vem ska skämmas: vi som kunde tänka oss att ligga på andra sidan viken 30-40 m bort eller paret som avvisade oss? Kan man paxa en ö eller en vik?

Jag brukar inte svära över folk men det här tog skruv kan jag lova! Tyvärr finns det fortfarande folk som beter sig som ... ja ... idioter. Eller så är det så att det blir mer och mer av den varan. I bland undrar man...

 

Det är bara att beklaga att du och din fru råkade ut för dem. Antagligen är ni inte ensamma om att ha strålat samman med det "trevliga" paret på bryggan.

 

Även om det är tokfel det de gjorde tycker jag ni gjorde rätt som vände på klacken och åkte därifrån. En del typer vill man helt enkelt inte vara nära.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jag brukar inte svära över folk men det här tog skruv kan jag lova! Tyvärr finns det fortfarande folk som beter sig som ... ja ... idioter. Eller så är det så att det blir mer och mer av den varan. I bland undrar man...

 

Det är bara att beklaga att du och din fru råkade ut för dem. Antagligen är ni inte ensamma om att ha strålat samman med det "trevliga" paret på bryggan.

 

Även om det är tokfel det de gjorde tycker jag ni gjorde rätt som vände på klacken och åkte därifrån. En del typer vill man helt enkelt inte vara nära.

Eller så skiter man i det otrevliga bemötandet och lägger sig där ändå. Sedan kan man ju visa att man är naturist och då klär av sig och badar näck framför dom. Tids nog är det nog dom som flyttar sig först.😂

  • Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett djävla sätt! 

 

I det fallet (jag seglar) hade jag givetvis lagt mig vid bryggan. Vännen som "tog emot" , kan säkert lägga polaren långsides, om det är trångt. Eller kanske flytta sin båt en meter eller två i sidled. 

 

Senare hade jag startat motorn för att ladda batterierna, en timme eller mer. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Givetvis kan man inte paxa en vik, men om någon väntar på vänner tycker jag det är okej.

 

Vi vill oftast ligga för oss själva, men om det kommer någon hjälper man givetvis till så länge det inte förväntas bli fenderavstånd. Det finns trots allt 30 000 öar i Stockholms skärgård.

 

Sedan beror det ju på var man ligger. Vissa platser är populära och ibland är vädret dåligt eller på väg att bli dåligt och då får man ju räkna med att fendra av.

 

Vill man ligga i fred är det bäst att vara den som är ute på fjärden sist och den som lägger till sist. Då kan man välja en plats utan andra båtar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt dåligt. Visst är det gött att vara ensam men lite hyfs får man ha.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

MACKEY

 

Så du tycker man ska kunna avvisa andra, för att vänner är på väg? 

Hur väljer Du dina vänner, kan man då fråga?

 

Ponera att den som söker hamn seglat hela dagen med barn o t ex hund. 

 

Och blir bemött av:

 

Senariot... Vi ska ha fäst / träff här i kväll. 9 båtar kommer inom en timme. Du är inte välkommen! (Alltså inte en klubbholme.) 

 

Nä du, detta duger inte! 

 

Jag lägger alltid till på ledig plats, även om Du står å viftar i armarna o skickar raketer. 

 

De som kommer senare får välja något annat eller ankra. 

Värre är det inte. 

 

Har med rent hyfs att göra. 

 

Skäms!

 

 

- Och finns det 30 000 öar att välja på.... 

Så kasta loss och möt vännerna ute på sjön. 

Då blir det lugnt i hamnen o alla blir nöjda. 

 

Är väl inte direkt svårt? I dessa tider med mobiler o annat. 

 

- Ursäkta mitt raka språk, men det finns gränser på ren dumhet. 

 

Och givetvis har du rätt att avvisa 

båtar och annat om Du äger bryggan. 

Men inte på någon annans vägar. 

Eller har jag fattat fel? 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar över bryggan, någon äger ju den, det kanske var deras brygga med tillhörande tomt och hus?

Lägger mig aldrig vid en brygga och minst hundra meter från vad som kan antas vara en bostad.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev trewq:

Undrar över bryggan, någon äger ju den, det kanske var deras brygga med tillhörande tomt och hus?

Bra reflektion, men i detta fall är det en gammal brygga från militärens tid. Inga hus på ön, men enligt uppgift fundamenten från kanonerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså en allmänning utan turordning vem som kan lägga till, eller nyttja bryggan. 

 

Och om jag fattar rätt så handlar det om egenmäktigt förfarande enligt scenariot i inlägg 1.

Detta är vad jag förstår straffbart.

I vissa fall med fängelse. 

 

Rätta mig gärna om jag har fel. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige har vi allemansrätten, man får "nästan" ligga vart som helst. I detta fall så spelar det ingen roll om det kommer flera eller ligger några redan där, du har all rätt att landa just bredvid.

Dock så kommer det att bli otrevligt...

Jag själv skulle bara lägga till på en gång "bara för att"!

 

Strävar nästa alltid efter en ensam plats då vi har ett djur som vill vara lös. Men har ALDRIG nekat någon att lägga sig brevid, dock upplyser jag om mina krav, inget elverk/hög musik/ect. Har gått mycket bra, men dom senaste 2 åren har det varit lite annorlunda, mycket nybörjare osv. tyvärr...

 

Märkte även i mitten av veckan att många åker ut i par i sina Briggar/gummibåtar och lägger fast EN så det ska se ut som om det är upptaget, för att senare komma med sin större båt efter ett par timmar. Sånt tycker jag är fullständigt idiotiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte ställt frågan om jag stör, i den ligger ett förväntat kanske ansträngt Nej. I stället hade jag morsat med ett positivt hej och lagt mig 30-40 meter bort.

Sen finns det fler parametrar att ta hänsyn till, kan jag lägga ankaret så att inte linan hindrar eventuella senare båtar, har jag själv en femtiofots motorbåt som skulle fullständigt dominera viken m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Senariot... Vi ska ha fäst / träff här i kväll. 9 båtar kommer inom en timme. Du är inte välkommen! (Alltså inte en klubbholme.) 

Fast det var ju inte det frågan gällde som jag uppfattade den utan en båt och givetvis kan man som jag skrev inte paxa en hel vik. Däremot tycker jag det är okej att hålla en plats till en kompisbåt så länge det finns andra lediga platser.

 

Om man väntar på nio båtar och ska ha fest är det vettigt att upplysa om det, kanske vill besättningen på den tillkommande båten vara med på festen eller så hade de tänkt sig en lugnare natt.

 

7 timmar sedan skrev Hybro:

Jag lägger alltid till på ledig plats, även om Du står å viftar i armarna o skickar raketer.

Vi undviker om möjligt att lägga till precis bredvid någon annan, det tycker vi är mera hyfsat.

Jag fattar uppriktigt sagt inte varför man ska lägga sig precis bredvid någon annan när det 999 gånger av 1000 går att lägga sig en liten bit bort.

 

7 timmar sedan skrev Hybro:

Och givetvis har du rätt att avvisa 

båtar och annat om Du äger bryggan. 

Nej, du har inte rätt att avvisa någon bara för att du äger bryggan.

Däremot får man inte hindra den som äger bryggan att nyttja den.

 

6 timmar sedan skrev Hybro:

Och om jag fattar rätt så handlar det om egenmäktigt förfarande enligt scenariot i inlägg 1.

Jag vet inte hur du uppfattat den beskrivna situationen, men egenmäktigt förfarande är i korthet något av följande

  1. Olovligt använda någon annans saker.
  2. Hindra någon från att använda sina saker eller få tillträde till sin egendom.
  3. Ta tillbaks något som inte helt nyligen blivit stulet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod det Du skrev... 

 

Oavsett är det ett fisigt beteende. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tänker ni om detta scenario då? 
Vi gick från Dalarö sent en kväll efter att ha lämnat av medpassagerare, som hade gästat oss under dagen. Vi ville snabbt lägga oss i skyddat läge för den skulle blåsa upp från sydost under natten. 
Vi bestämde oss för en plats på Mickelsland vi tyckte såg bra ut. Se bilder. När vi närmar oss vår tilltänkta naturhamn, startas ett herrans ljud från lilla ön mitt emot. Det ligger stort lyxigt hus där, något som inte finns på våra sjökort, men syns på Google-maps. 
Det spelas alltså death-metal, otroligt högt över viken, samtidigt som vi ser en gubbe spana på oss med kikare. Riktigt rysligt kändes det , men pga annalkande väder la vi oss där iaf. Låg skyddad hela natten från vind, men ingen av oss kunde sova särskilt lugnt ändå. Gubben tände och släckte strålkastare om vart annat till sena natten. Därefter satte fantasin igång. 
Tidig morgon körde han igång Nick Cave på högsta och när han märkte att vi ändå inte rörde på oss, (började bli obstinata vid detta laget) då startade han röjsåg och körde järnet. När vi var klara att gå iväg tutade vi högt ock vinkade. Huset ligger ca 200 m från vår plats på Mickelsland, över viken på ön bredvid (som inte har namn). Jag gissar att gubben äger lilla ön där lyxhuset är placerat (verkar så enl fastighetskarta), men inte ön Mickelsland, som verkar tillhöra Dalarö/ Haninge kommun. 
 

Ja, vad sägs? Vad tycks? Borde vi avlägsnat oss direkt? Eller fortsätta åka dit och kampanja mot gubben😉?

 

/L

IMG_4020.PNG

IMG_4023.PNG

Redigerad av larban
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hämnats på ett effektivt, våldsfritt men anonymt sätt efteråt. Tänker inte skriva i klartext vad jag hade gjort, men jag hade sett till att gubbfan i huset hade ångrat sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passande nog heter fastigheten Svinåker.

image.thumb.png.ef93b60cca2a58d78ac409663d92705b.png

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gubbdjävlen trotsade ju både strandsskyddeslagen och ffa. allemansrätten när han försöker att hindra en tilläggning och övernattning.
Allemansrätten rekommenderar ju att man frågar om lov då man tillfälligt vill övernatta på annans mark, men om det nu är en kommunal allmänning skall ju inte det behövas.

Jag hade ju övervägt en polisanmälan, det kanske är svårt att definiera det som ett hotbeteende, men störande och/eller förargelseväckande beteende.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev larban:

Vad tänker ni om detta scenario då? 
Vi gick från Dalarö sent en kväll efter att ha lämnat av medpassagerare, som hade gästat oss under dagen. Vi ville snabbt lägga oss i skyddat läge för den skulle blåsa upp från sydost under natten. 
Vi bestämde oss för en plats på Mickelsland vi tyckte såg bra ut. Se bilder. När vi närmar oss vår tilltänkta naturhamn, startas ett herrans ljud från lilla ön mitt emot. Det ligger stort lyxigt hus där, något som inte finns på våra sjökort, men syns på Google-maps. 
Det spelas alltså death-metal, otroligt högt över viken, samtidigt som vi ser en gubbe spana på oss med kikare. Riktigt rysligt kändes det , men pga annalkande väder la vi oss där iaf. Låg skyddad hela natten från vind, men ingen av oss kunde sova särskilt lugnt ändå. Gubben tände och släckte strålkastare om vart annat till sena natten. Därefter satte fantasin igång. 
Tidig morgon körde han igång Nick Cave på högsta och när han märkte att vi ändå inte rörde på oss, (började bli obstinata vid detta laget) då startade han röjsåg och körde järnet. När vi var klara att gå iväg tutade vi högt ock vinkade. Huset ligger ca 200 m från vår plats på Mickelsland, över viken på ön bredvid (som inte har namn). Jag gissar att gubben äger lilla ön där lyxhuset är placerat (verkar så enl fastighetskarta), men inte ön Mickelsland, som verkar tillhöra Dalarö/ Haninge kommun. 
 

Ja, vad sägs? Vad tycks? Borde vi avlägsnat oss direkt? Eller fortsätta åka dit och kampanja mot gubben😉?

 

/L

IMG_4020.PNG

IMG_4023.PNG

🤣 Den glada gubben mötte vi med för 2 år sen när vi gick till Åland vi va 3 båtar som pluttra in i viken vid åtta tiden på kvällen.

Han betedde sig lika dant då, men kom av sej när vi tog 2 jollar och började fiska utanför hans brygga medans den tredje jollen framfördes av barnen i viken under stoj o stim, för en gång skull så brydde vi oss inte om att se till så att dom tog hänsyn(Vi var ensamma förutan gubben i viken).

Han kom av sig så pass att han försvann in i huset.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wildeside:

🤣 Den glada gubben mötte vi med för 2 år sen när vi gick till Åland vi va 3 båtar som pluttra in i viken vid åtta tiden på kvällen.

Han betedde sig lika dant då, men kom av sej när vi tog 2 jollar och började fiska utanför hans brygga medans den tredje jollen framfördes av barnen i viken under stoj o stim, för en gång skull så brydde vi oss inte om att se till så att dom tog hänsyn(Vi var ensamma förutan gubben i viken).

Han kom av sig så pass att han försvann in i huset.

 

 

Det är lätt att gissa att han är en välbeställd rättshaverist. Han kanske börjar att ”processa” med stämningar och dyra advokatarvoden liksom rättegångskostnader och kanske tvingas att inteckna fastigheten eller lämna den till exekutiv auktion och han går i personlig konkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som bor där är förvånansvärt ung. Bara 30 år. Jag hade gissat på nån som var minst dubbelt så gammal.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

 

Den som bor där är förvånansvärt ung. Bara 30 år. Jag hade gissat på nån som var minst dubbelt så gammal.

 

Konstigt. Den gubben vi såg var minst det dubbla. Måste varit minst 60 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beteende som går i arv... Är rätt vanligt. 

 

Far o son? 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja det var just det jag tänkte på.

Man det kanske går att anmäla förtäckta hot också, om det nu håller i en rättsprocess.

1 timme sedan skrev larban:

Konstigt. Den gubben vi såg var minst det dubbla. Måste varit minst 60 år.

Farsan.

1 timme sedan skrev Hybro:

Beteende som går i arv... Är rätt vanligt. 

 

Far o son? 

Sannolikt kanske.

 

En dysfunktionell problemfamilj?

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan vara lugna. Jag tror inte att ”gubben” fick så mycket tystnad han heller. :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanslöst beteende. Man kanske ska ta dit en eskader med hårdrocksentusiaster och digga hela natten. Alternativt om man inte gillar musiken så kan man ju ringa 114 14 och diskutera frågan med någon polis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-26 vid 05:59 skrev Mackey:
2021-07-25 vid 22:17 skrev Hybro:

Och givetvis har du rätt att avvisa 

båtar och annat om Du äger bryggan. 

Nej, du har inte rätt att avvisa någon bara för att du äger bryggan.

Däremot får man inte hindra den som äger bryggan att nyttja den.

Man kan avvisa någon från en brygga som ligger på privat mark inom "hemfridszonen", dvs inom synhåll från boningshuset på tomten. Annars inte om jag förstått det hela rätt. (Men det var ju inte frågan här!)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt beteende minst sagt.

 

Dit vill jag åka, verkar lite kul att retas med far och/eller son.

 

Tänker mig att glida in med hög musik av någon pampig variant och sedan gå omkring naken på båten och ön. Kanske en tur till huset, naken i jollen, och fråga om han inte kunde höja ljudet lite eftersom vi gillar musiken.

 

Vi har varit med om något liknande i Oxelösund vid en vik vid Femöre.

Vi skulle ankra för att käka lunch och där kom någon springande och stojande på stranden om alla kablar som ankaret kunde fastna i. Visst fanns det några kablar utritade på sjökortet, men inget allarmerande.

Vi var ganska säkra på att vi inte var välkomna och vi orkade inte med några diskussioner, vi ville bara äta, så vi lade oss i en annan vik.

 

Det är svårt att säga exakt hur stor hemfridszonen är.

Man brukar ju säga att man inte ska campa inom syn- och hörhåll och det ska väl gälla även vid förtöjning av båt. Nu ser man ju väldigt långt över vatten, så då blir det ju en bedömning från fall till fall hur långt bort man bör förtöja.

 

Tillägg: 150 m är kanske i närmaste laget.

545275772_Screenshot_20210816-005248_SamsungInternet.thumb.jpg.bb9f2cc31da848ad4548614754a52a7e.jpg

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då alltid tolkat begreppet "hemfridszon" som det område man bör undvika att vara inom på markägarens fastighet. I detta fallet tar ju fastigheten slut halvvägs till platsen för båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...