Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte en båt för några dagar sedan och har bara hunnit åka en ynka testrunda innan motorn började strula.

 

Den startar utan några problem, men sen står båten stilla och ryker när man gasar (se film).

 

vad tror ni att det kan vara?


Det är en Arcihemedes penta 252.

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ser ingen vattenstråle från kylvattnet i din video. Gissar impellern i gummi inte fungerar och därmed kyls inte motorn som den ska. Om du kan få tag i ny impeller och om du själv klarar byta den har jag ingen aning om. Du kanske behöver justera reglaget så läget för framåt och en backläge är korrekt. Ligger bara neutralläge i hela tiden?
/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser en stänkstråle så lite vatten verkar den få i alla fall.

 

Växel och gaskablar ser ut att vara fulmekade OMC. På din video ser jag inte att växeln är i på motorn, försöker du få i nån växel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bossee:

Jag ser ingen vattenstråle från kylvattnet i din video. Gissar impellern i gummi inte fungerar och därmed kyls inte motorn som den ska. Om du kan få tag i ny impeller och om du själv klarar byta den har jag ingen aning om. Du kanske behöver justera reglaget så läget för framåt och en backläge är korrekt. Ligger bara neutralläge i hela tiden?
/Bo

 

1 timme sedan skrev Mange249:

Ser en stänkstråle så lite vatten verkar den få i alla fall.

 

Växel och gaskablar ser ut att vara fulmekade OMC. På din video ser jag inte att växeln är i på motorn, försöker du få i nån växel?

Tack för svar!

 

Samtidigt som filmen spelades in försökte vi inte växla för att köra fram och bak!

Redigerad av Walle1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om propellernavet "slirar". Jag vet inte hur propelleraxeln ser ut på en Archimedes Penta 252 men brytpinnen kanske gått av som skall hålla propellern på plats så den roterar med axeln.
/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...