Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JonatanB

Ännu ett rop på hjälp för att hitta rätt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!
Jag har sett flera trådar på samma ämne och många utan någon svar. Men jag chansar ändå och frågar vad ni tycker hade passat oss.

 

Vi är ute efter en motorbåt och har idag använt en Nimbus 2600 från 84. Den har fungerat bra, både plats-mässigt och vid tilläggningar.

Nu kikar vi efter något efter då Nimbusen är föräldrarnas och den ska troligen snart säljas vidare.

 

Våra önskemål som den nya båten ska uppfylla är (utan inbördes ordning):

  • Gärna en HT-modell
  • Avskild toalett med septi.
  • Kök med kyl och plats för ugn.
  • 4-5 kojplatser.
  • 23+ fot
  • Bogpropeller (värsta fall eftermontera)
  • Badbrygga
  • Dusch (badbrygga är ok)
  • Ankarspel (alt.eftermontera såklart)
  • Gärna Penta-motor
  • Runt 500 000 kr

 

Vi är 4 personer (2 vuxna och 2 mindre barn) och kommer vilja bo på båten, ibland upp till 14+ dagar under sommaren men också dagsturer för sol och bad.

Vi bor på västkusten och kommer ligga mycket i naturhamn men även gästhamn. 

 

Har kikat på en Aquador 23 samt 26 men tycker priserna just nu (Covid) är smått galna.

Även kikat på flera modellen av Nimbus men sen tar mina kunskaper slut vad jag ska kika efter. 

Har inte heller riktigt lärt mig Nimbus modellspråk. Äldre modeller heter 00 på slutet men nyare bara t.ex 32 för 32 fot osv, eller hur förstår man vad vilken man bör söka efter?  

 

Snälla, har ni några tips och idéer på modeller som ni tror hade passat oss? Kanske rentav en båt ni själva har erfarenhet av eller som ni själva sneglat på att köpa :)

 

Stort tack på förhand!

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev JonatanB:

Hej!
Jag har sett flera trådar på samma ämne och många utan någon svar. Men jag chansar ändå och frågar vad ni tycker hade passat oss.

 

Vi är ute efter en motorbåt och har idag använt en Nimbus 2600 från 84. Den har fungerat bra, både plats-mässigt och vid tilläggningar.

Nu kikar vi efter något efter då Nimbusen är föräldrarnas och den ska troligen snart säljas vidare.

 

Våra önskemål som den nya båten ska uppfylla är (utan inbördes ordning):

  • Gärna en HT-modell
  • Avskild toalett med septi.
  • Kök med kyl och plats för ugn.
  • 4-5 kojplatser.
  • 23+ fot
  • Bogpropeller (värsta fall eftermontera)
  • Badbrygga
  • Dusch (badbrygga är ok)
  • Ankarspel (alt.eftermontera såklart)
  • Gärna Penta-motor
  • Runt 500 000 kr

 

Vi är 4 personer (2 vuxna och 2 mindre barn) och kommer vilja bo på båten, ibland upp till 14+ dagar under sommaren men också dagsturer för sol och bad.

Vi bor på västkusten och kommer ligga mycket i naturhamn men även gästhamn. 

 

Har kikat på en Aquador 23 samt 26 men tycker priserna just nu (Covid) är smått galna.

Även kikat på flera modellen av Nimbus men sen tar mina kunskaper slut vad jag ska kika efter. 

Har inte heller riktigt lärt mig Nimbus modellspråk. Äldre modeller heter 00 på slutet men nyare bara t.ex 32 för 32 fot osv, eller hur förstår man vad vilken man bör söka efter?  

 

Snälla, har ni några tips och idéer på modeller som ni tror hade passat oss? Kanske rentav en båt ni själva har erfarenhet av eller som ni själva sneglat på att köpa :)

 

Stort tack på förhand!

Om ni trivs bra med föräldrarnas Nimbus varför inte köpa den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Om ni trivs bra med föräldrarnas Nimbus varför inte köpa den?

Det är en fråga jag förväntade mig att få :)

Den är något åt det lite äldre hållet och jag kan inte mycket om att skruva i motorer. Jag är medveten om att som båtägare lär man bli så illa tvungen att lära sig, men senaste åren har jag och pappa skruvat i dagar varje sommar på TMD40’n som sitter i deras 2600. 

Den har helt enkelt strulat för mycket för att jag ska våga ”ta mig an” den ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har lite fått upp ögonen för Nimbus 28 från sent 80 eller tidigt 90-tal.

Någon som har lite kunskap om denna modell och Penta AD41B ? 

Verkar som den sålts i DC men vissa med coupe-tak vilket utefter vad jag kan se verkar vara modellens svar på HT?

Den med coupe-tak verkar även haft skjutdörrar?

 

Edit: Eller förlåt, verkar finnas en 280-modell också, som påminner väldigt mycket i utformning från 2600. Blir lite galen på Nimbus namnsättning haha, vad skiljer 280 och 28 DC åt?

 

Gärna mer insyn i denna modell om någon har :)

Stort tack!

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har ju en 28DC här, men det är inte mycket information: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/nimbus_28_dc_ht_1988_skjutdorrar/96562864

Finns dock flera.

Barracuda 800: https://www.blocket.se/annons/kalmar/barracuda_800/96453621

https://www.blocket.se/annons/goteborg/nimbus_27_familia__90/96359745

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/batar/motorbat?blm=6&cg=1061&page=2&pe=36&ps=32&sort=price

Här är ett trevligt alternativ, även om storasyster (31-35' beroende på hur man räknat genom åren) är riktigt rymlig: https://www.blocket.se/annons/blekinge/scand_baltic_29/96641457 och https://www.blocket.se/annons/goteborg/scand_29_baltic_tamd_61__85/96271065

 

Ja, listan kan göras lång. Men jag antar att du redan har luppen på Blocket ?

 

Fartpotential ?  Ålder ?  Axel eller drev ?

 

Det största problemet är nog antalet kojplatser (även om jag har för mig att Scand 29 har dubbla enkelstick + dubbel i akterruff). Visserligen KAN man ofta bädda ner dinetten, men jag vet själv hur viktigt det var för mina barn att ha ett "eget" sovutrymme.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, titta även på Nimbus 3003 eller Ultima med TAMD41B eller om det är bytt till något nyare i motorväg. Uppfyller nog de flesta av dina önskningar. 41-motorerna är slitstarka men som allt kräver även de skötsel, dock relativt lättmeckade och en hel delar finns på eftermarknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era svar! Ska kika på dessa modeller :)

 

Jag förstår dock inte Nimbus 28 DC. 
vissa kom med helt öppen lösning och endast kapell. Vissa med HT och skjutdörrar, men andra Med HT utan skjutdörrar?

 

jag föredrar HT och skjutdörrar men som nämnt ovan är det sparsamt med information i denna annons:

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/nimbus_28_dc_ht_1988_skjutdorrar/96562864

verkar vara enda annonsen ute, men jag kanske borde söka efter annan beteckning för hitta just detta variant?

 

 

denna känns som ett tryggare köp baserat på information och engagemang i annonsen iaf :)

https://www.blocket.se/annons/blekinge/nimbus_28_dc___91_fint_skick/96570599

 

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring/maila och fråga säljaren av den båten med skjutdörrar, så får du nog svaret snabbare än här på ett allmänt forum.

 

Sedan har båtar i alla tider kunnat levereras i olika utföranden, och med tiden har nog även ägarna med sina insatser sannolikt gjort floran ännu brokigare.

Vår nya båt var t ex levererad från varv helt utan spis (vi har gjort en egen lösning med mikro) och med en dörr istället för draperi till midkabinen, som endast varvet gjort en prototyp av innan.

 

Så att den och den båten hade den och den optionen är inget man kan säga generellt. För beställer en kund en ny båt brukar varven (nåja, inte Nimbus på senare år - egen erfarenhet tyvärr) vara tämligen villiga att tillmötesgå kundens önskemål om speciallösningar. Ofta utan att det hamnar i någon officiell "dessa optioner fanns"-lista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nidelv 28 finns som både HT och DC.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Ring/maila och fråga säljaren av den båten med skjutdörrar, så får du nog svaret snabbare än här på ett allmänt forum.

 

Sedan har båtar i alla tider kunnat levereras i olika utföranden, och med tiden har nog även ägarna med sina insatser sannolikt gjort floran ännu brokigare.

Vår nya båt var t ex levererad från varv helt utan spis (vi har gjort en egen lösning med mikro) och med en dörr istället för draperi till midkabinen, som endast varvet gjort en prototyp av innan.

 

Så att den och den båten hade den och den optionen är inget man kan säga generellt. För beställer en kund en ny båt brukar varven (nåja, inte Nimbus på senare år - egen erfarenhet tyvärr) vara tämligen villiga att tillmötesgå kundens önskemål om speciallösningar. Ofta utan att det hamnar i någon officiell "dessa optioner fanns"-lista.

Tack för ditt svar.

Självklart har jag redan kontaktat säljaren och nej, du svarade mycket snabbare än honom eftersom han inte ens svarat ännu ;)

Jag var mest ute efter om det fanns en viss modellbeteckning eller liknande som jag skulle söka efter för att hitta just det utförandet jag önskar. Tyvärr misstänker jag att det finns ganska få båtar av just den typen runt om i landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev touchwood:

 

Nidelv 28 finns som både HT och DC.

 

Tack för tipset :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...