Jump to content
Wednesday 26 January 2022
Skuten

Ställa in batterityp på victron mppt?

Recommended Posts

Har installerat en regulator victron mppt 75/10 smartsolar.

 

Även bytt batteribanken till 3st Varta dual purpose 75ah. 

 

I victron-connect appen kan man välja batterityp alternativ ändra ladd-parametrar själv.

 

Har svårt att förstå vilken batterityp man bör välja. Finns bl a 

AGM sprial cell

Gel victron deep discharge 1 eller 2

Gel victron Long life

 

Vilken passar mina ovan nämnda?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varta Dual Purpose är väl ett traditionellt bly-syrabatteri(?), så ställ in det på det. 
Dvs inte AGM, inte gel-batteri. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Varta Dual Purpose

Det kan vara Agm också med den texten. Har det själv och har ställt in egna värden istället för färdiga settings dock minns jag inte vilka. Kolla databladen för batterierna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren.

 

 Mina batterier är ej AGM eller hel utan billigaste möjliga 

 

Tyvärr finns inte något klassiskt blysyra dvs ej AGM eller GEL att välja på dom preset. Jag får försöka leta reda på databladen till batterierna då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utan att ha läst manualen, så gissar jag att default-inställningen är för bly-syrabatterier, dvs om du inte pillar med batterityp så blir det rätt och riktigt. 
 

Men; dubbelkolla i manualen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör på den vanliga inställningen; 14,4V och 13,8V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr verkar det som att victron av någon anledning inte har en default-inställning för bly-syrabatterier.

Jag har inte hittat någon i SmartSolar 100/20 i alla fall.

Det kanske går att ladda ner en profil för dessa?

För min del blev det egna inställningar för mina bly-syra.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, McLasse said:

Tyvärr verkar det som att victron av någon anledning inte har en default-inställning för bly-syrabatterier.

Jag har inte hittat någon i SmartSolar 100/20 i alla fall.

Det kanske går att ladda ner en profil för dessa?

För min del blev det egna inställningar för mina bly-syra.

 

Precis så, det finns inga presets för gamla blysyra utan enbart lifepo4, AGM, gel mm.

 

Tyvärr lyckas jag inte hitta något bra datablad för mina batterier som är av denna typ https://www.seasea.se/båtel/batterier/vätske-blybatteri/marinbatteri-75ah-professional-dual-purpose-varta

 

Men de uppgifter som Kane skrev ovan kanske funkar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Skuten:

Precis så, det finns inga presets för gamla blysyra utan enbart lifepo4, AGM, gel mm.

 

Tyvärr lyckas jag inte hitta något bra datablad för mina batterier som är av denna typ https://www.seasea.se/båtel/batterier/vätske-blybatteri/marinbatteri-75ah-professional-dual-purpose-varta

 

Men de uppgifter som Kane skrev ovan kanske funkar?

Klart de funkar. CTEK kör 14,4/13,6V för vanliga blysyrabatterier.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Skuten:

Men de uppgifter som Kane skrev ovan kanske funkar?

Det är jag helt övertygad om att de gör.

 

Har också svårt att få fram uppgifter på mina Tudor fritid 72Ah. Det blev de "universella" inställningarna som @Kane angav. I år kör jag dock något"snällare", bara för att testa. 14,3V och 13,...6..7? Måste kolla när jag kommer till båten igen (när nu det blir 😐). 14,3V för att få lite marginal till gasningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej!

 

Då lämnar jag det nog som default factory setting vilket är 14,4V och 13,8V, även om den går under namnet "Gel victron deep discharge 2". 

 

Tackar för hjälpen 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag läser på en del engelska forum framkommer att 13.8V kan vara för högt för float om man bara använder båten på helger dvs ej belastar batterierna regelbundet varje dag.

 

Vi lämnar ju ibland båten flera veckor (med solpanelen inkopplad).

 

Åsikter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Skuten:

När jag läser på en del engelska forum framkommer att 13.8V kan vara för högt för float om man bara använder båten på helger dvs ej belastar batterierna regelbundet varje dag.

 

Vi lämnar ju ibland båten flera veckor (med solpanelen inkopplad).

 

Åsikter?

Om du inte har något som står och drar behöver du ju inte ha laddning på hela tiden. Finessen med batterier är ju att man laddar upp dom och sen finns kraften kvar tills man behöver den. Självurladdning är överreklamerat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Rascal said:

Om du inte har något som står och drar behöver du ju inte ha laddning på hela tiden. Finessen med batterier är ju att man laddar upp dom och sen finns kraften kvar tills man behöver den. Självurladdning är överreklamerat.

Ok.

 

Men eftersom vi lämnar båten med batterierna delvis urladdade och önskar en toppladdning medan vi är borta så lämnar vi ju solpanelen inkopplad.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Skuten:

När jag läser på en del engelska forum framkommer att 13.8V kan vara för högt för float om man bara använder båten på helger dvs ej belastar batterierna regelbundet varje dag.

Men det är ju justerbart om jag förstår saken rätt? Är du orolig kan du ju ställa ner float-spänningen. 
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual_SmartSolar_MPPT_75-10_up_to_100-20/MPPT_solar_charger_manual-sv.pdf?_ga=2.177026405.1198575591.1627137013-358723486.1627137013

 

Man skall dock ha klart för sig att i float-läge är det en oerhört liten ström, och att 13,8 V är fullt normalt för underhållsladdning av bly/syrabatteri. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Skuten:

Ok.

 

Men eftersom vi lämnar båten med batterierna delvis urladdade och önskar en toppladdning medan vi är borta så lämnar vi ju solpanelen inkopplad.

Det är absolut så jag tycker man ska använda solpaneler.

Det är bra för batterierna och väldigt skönt att kunna lämna båten med halvladdade batterier och ha dem toppladdade när man ska ut nästa gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte om det gäller fortfarande, men tidigare skulle man för blybatteri välja ”PzS tubular”. Om den möjligheten finns, så välj det och därefter finjustera värdena efter din batterispec.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är absolut så jag tycker man ska använda solpaneler.

Det är bra för batterierna och väldigt skönt att kunna lämna båten med halvladdade batterier och ha dem toppladdade när man ska ut nästa gång.

Med långsamgående (6 knop) motorbåt hinner mina batterier laddas fullt under hemresan (1,5 timme) efter en helg ute. Jag behöver inte stödladda i veckorna batterierna är fulla när jag åker ut nästkommande fredagskväll och toppladdas ju dessutom under utresan. Solcellerna ligger stuvade i akterruffen och används bara under långhelger när kyl och annat går för fullt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har 2 av Victrons laddare (landström IP43 och solpaneler MPPT 100/30) i familjens segelbåt.

Jag gillar att de är smarta dvs laddar i olika faser och har en app som går att använda för att läsa av vad som sker och att programmera om.
Passar ingen standard profil så skapa din egen som flera har föreslagit.

Intressant det där med att justera "float" nivån, får googla och dra lärdom.

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rascal:

Med långsamgående (6 knop) motorbåt hinner mina batterier laddas fullt under hemresan (1,5 timme) efter en helg ute. Jag behöver inte stödladda i veckorna batterierna är fulla när jag åker ut nästkommande fredagskväll och toppladdas ju dessutom under utresan. Solcellerna ligger stuvade i akterruffen och används bara under långhelger när kyl och annat går för fullt.

Man har ju naturligtvis den strategi som passar bäst för en själv, utrustningen och båten.

 

Vi har blybatterier och våra batterier blir inte fulladdade på 1,5 timmars motorgång ens om man höjer laddspånningen till 14,8 volt (så det struntar vi i). Då är det skönt att låta solen göra jobbet tycker vi.

 

Vi är på tionde säsongen för batterierna och jag tror absolut att solcellsladdningen är en delorsak till att de levt så länge.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev skippeer:

Jag gillar att de är smarta dvs laddar i olika faser och har en app som går att använda för att läsa av vad som sker och att programmera om.

En bra sak med Victrons smart-prylar (SmartSolar, smart shunt osv) är att de kan kopplas ihop i ett trådlöst VE.smart-nätverk. Då kommunicerar de och delar data med varandra via bluetooth.

Om du kopplar ihop regulatorn och landladdaren kommer regulatorn och landladdaren att synka sina laddfaser. Dvs om den styrande smarta enheten byter laddfas byter även övriga till samma laddfas.

Har du någon enhet med tex temperatursensor delas även data från den till övriga enheter.

 

En förutsättning för att det skall funka är att alla enheter har samma spänningar satta för de olika laddfaserna.

Edited by McLasse
Glömde "trådlöst".
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, MartinA said:

Jag vet inte om det gäller fortfarande, men tidigare skulle man för blybatteri välja ”PzS tubular”. Om den möjligheten finns, så välj det och därefter finjustera värdena efter din batterispec.

Tack för svaret.

 

Det finns tre stycken "PzS tubular plate traction" 1,2 respektive 3 att svälja på.

 

Vad har du för källa på det? 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Mackey:

Man har ju naturligtvis den strategi som passar bäst för en själv, utrustningen och båten.

 

Vi har blybatterier och våra batterier blir inte fulladdade på 1,5 timmars motorgång ens om man höjer laddspånningen till 14,8 volt (så det struntar vi i). Då är det skönt att låta solen göra jobbet tycker vi.

 

Vi är på tionde säsongen för batterierna och jag tror absolut att solcellsladdningen är en delorsak till att de levt så länge.

Jag kör också vanliga blybatterier och den förra uppsättningen höll i 10år så det funkar tydligen både med och utan stöd från solceller. Jag tycker blybatterierna funkar bra så jag har aldrig brytt mig om att krångla med dom nya dyra batterityperna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev skippeer:

Jag har 2 av Victrons laddare (landström IP43 och solpaneler MPPT 100/30) i familjens segelbåt.

Jag gillar att de är smarta dvs laddar i olika faser och har en app som går att använda för att läsa av vad som sker och att programmera om.
Passar ingen standard profil så skapa din egen som flera har föreslagit.

Intressant det där med att justera "float" nivån, får googla och dra lärdom.

 

Det absolut bästa med Victron är att om man även har deras batterimätare BMV-712 så mäter den spänningen över batteripolerna (kompenserar alltså för ev. spänningsfall) och mäter dessutom ström in i batterierna och talar om det för (dom flesta) laddarna via Bluetooth. Det betyder att laddarna faktiskt vet när batterierna är fulla oavsett om man har massa förbrukare på eller inte!  😀

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är supernöjd efter 3 år med Victrons prylar.

Kör Shunt med display, tempsensor och regulator. Kylskåp som sätts på vid sjösättning och stängs av vid upptagning.

Huvudbrytare använder jag aldrig.

Kör med bara AGM och 250 Watt solceller.

Batteriladdare använder vi mycket sällan.

 

Man får mycket data för pengarna, köp med blåtand!

Screenshot_20210726-144953.png

Screenshot_20210726-144918.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-25 vid 20:35 skrev Skuten:

Tack för svaret.

 

Det finns tre stycken "PzS tubular plate traction" 1,2 respektive 3 att svälja på.

 

Vad har du för källa på det? 🙂

 

Jag kontaktade Victron för några år sen när jag också var osäker.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy